Csökkentheti az ösztrogén-szintet a sok kávé

2012.04.05. - Írta: DA

Csökkentheti az ösztrogén-szintet a sok kávé

Azt hinnénk, napi koffeinbevitelünk csak testünk energiaszintjére van kihatással, pedig a helyzet más: egy új tanulmány kiderítette, hogy a 18 és 44 év közötti, sok kávét és egyéb koffeintartalmú italt fogyasztó hölgyek ösztrogén-szintje megváltozhat a serkentők hatására. A jelenség érdekes módon eltérő az egyes népcsoportoknál.

A kutatás során több mint kétszázötven, az említett korosztályba tartozó nő adatait elemezték: heti egy-három alkalommal vizsgálták meg őket összesen két menstruációs ciklus ideje alatt, és e vizsgálatok éppúgy kiterjedtek a vérmintákra, mint a viselkedésre, az evési, alkoholfogyasztási és dohányzási szokásokra. A nők átlagosan 90 milligrammnyi koffeint vettek magukhoz naponta, ami nagyjából egy csészényi kávéban megtalálható mennyiségnek felel meg.

A szakemberek a kutatás végeztével érdekes adatokkal szembesültek: azon ázsiai nők, akik napi 200 vagy több milligrammnyi koffeint fogyasztottak, magasabb ösztrogénszinttel rendelkeztek, mint a kevesebb kávéval élők. A fekete bőrű hölgyeknél hasonló arányokat mértek, de az eltérés esetükben kevéssé volt szignifikáns. A fehér bőrű nők esetében azonban az említett 200 milligrammos szint már csökkentette az ösztrogénmennyiséget a szervezetben. Mindez azért fontos, mert a nyugati világban, így az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a 18-34 év közötti nők 90 százaléka simán elfogyaszt ennyi koffeint egy átlagos napon. A tudósok teljes értetlenséggel álltak azelőtt, miért eltérő rasszonként a koffein hatása: a jelenség hátterében nyilvánvalóan genetikai okok állnak, ám ezek pontos mibenléte ismeretlen.

További érdekes tényező, hogy mennyire más volt a helyzet, amikor az eltérő forrású, vagyis nem kávéból származó koffeinbevitelt vizsgálták: ez ugyanis rassztól függetlenül egyöntetűen magasabb ösztrogénszintet eredményezett, vagyis a zöld teát, kólát és hasonló üdítőket fogyasztó fehér nők esetében nem jelentkezett a fenti csökkenés. Ebben az említett italok kávétól eltérő antioxidáns- és cukorszintje játszhat perdöntő szerepet, de elképzelhető, hogy a tej hiánya is jelentős faktor volt.

A The American Journal of Clinical Nutrition magazinban publikált tanulmányt jegyző kutatók megnyugtatásul hozzáteszik: a napi egy-két csésze kávét fogyasztó hölgyeknek nem kell aggódniuk: egészséges nők esetében a koffein hatásai olyan elenyészőek az ösztrogén-szintre nézve, hogy egyáltalán nem befolyásolják az ovulációt vagy az általános egészségi állapotot – rövid távon legalábbis egészen biztosan nem.

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Orvos válaszol - Kérdezze a szakértőt

dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Vereczkey Attila dr. Vereczkey Attila meddőségi és endoszkópos specialista
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Illanitz Elemér dr. Illanitz Elemér szülész-nőgyógyász
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Pintér Zsolt dr. Pintér Zsolt gyermekgyógyász
Higi Vera Higi Vera pszichológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus



Ön hova utazna szívesen nyaralni?






Események

Horoszkóp

Horoszkóp Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak

Bezár