De nehéz az iskolatáska!

De nehéz az iskolatáska!

Nem kell ahhoz megemelnünk a reggelente álmosan iskolába ballagó kisdiák pakkját, hogy tudjuk: nehéz! Az ortopéd szakorvos szemével még riasztóbbnak tűnik az 5-8 kg a gyerek hátán, és a kezében látott 5-6 kilós csomag. Azt tudjuk, hogy a gyerekeknek az iskolában feltétlenül kéznél kell legyen a sok fontos tankönyv és segédeszköz. Ha az iskolában és otthon is azonos eszközöket használ, akkor állandóan magával kell cipelni a csomagját.

Hol van a még elfogadható fizikai terhelés határa, és ez milyen módon viselhető el legjobban?

Testsúlyának negyedét a felnőtt is csak gyakorlással és megfelelő súlyelosztással képes cipelni. Alapvetően azt támogatjuk, hogy a szülők kétpántos hátitáskát adjanak gyerekeikre. A pántokat állítsuk be megfelelően, hogy az iskolatáska ne essen hátra, mert ezzel együttjár az előregörnyedés kényszertartása. Az iskolatáska a test súlypontjához közel, lötyögés mentesen helyezkedjen el. Az idősebb iskolásoknál arányaiban már nem növekszik a terhelés. Az általuk szokásos módon lezserül oldalt hordott táskák a gerinc féloldalas terhelését okozhatják. Az sem segít, ha felváltva hordják mindkét oldalon.
Nem tartjuk bizonyítottnak azt, hogy a nehéz, esetleg féloldalasan hordott táska okozna valódi gerincferdülést, de a tartási féloldalasság kialakulásánál, és a valódi gerincbetegségek rosszabbodásánál szerepe lehet. A fejlődésben még képlékeny gerincoszlop, a hát támasztó izomzata és szalagjai lehetőleg a legkevesebb csavaró, oldal irányú hatásnak legyenek kitéve. 

Hogyan csökkenthető a túlterhelés?

  • Ne legyen annyi cipelni való. Ez az eszközök iskolában hagyásával, vagy néhány tanszer duplázásával oldható meg. Ez pénz kérdés!
  • Könnyíthet a terheken a napi órarend optimális kialakítása is. Ez egy ponton túl nem várható el, hiszen a pedagógusok is túlterheltek.
  • A szülő, a kísérő cipeljen. Ez a mai gyakorlat.
  • Az egyik legszellemesebb megoldás a gurulós, húzható iskolatáska lenne. Sajnos, ilyen csak elvétve látható az üzletekben.