Félmillió elhanyagolt magyar műfogsor

2011.08.14.

Félmillió elhanyagolt magyar műfogsor

A műfogsorviselők csupán egynegyede látogatja rendszeresen fogorvosát, és közel 50%-uk egyáltalán nem használ műfogsorápoló készítményeket - derült ki a Corega nem reprezentatív szájápolási felméréséből, melyben országszerte mintegy 1500 műfogsorhasználó vett részt.

Hazánkban minden tizedik ember rendelkezik műfogsorral, mégis kevesen vannak tisztában a fogprotézis megfelelő használatával, ápolásával és még kevesebben mernek beszélni a használat közben felmerülő kérdéseikről, problémáikról. A Corega Országos Szájápolási Felmérésében nem csak a tisztítás és a megfelelő használat került szóba, hanem a műfogsorral élőket például arról is megkérdezték, hogy milyen gyakran látogatják fogorvosukat, vagy mikor kaptak utoljára tájékoztatást a helyes szájápolásról. Az érdeklődők a Corega Mobil Doktor országos rendezvényein vehettek részt a kutatásban egy egyszerű, anonim kérdőív kitöltésével. A felmérésben közreműködők jelentős része (81%) az 55 évesnél idősebbek köréből került ki. Az 1513 kitöltőből a nők aránya (68%) jóval magasabb volt, mint a férfiaké (32%).

Ápolatlan műfogsorok
A kutatás legmeglepőbb eredményeit azon kérdésekre adott válaszok hozták, melyek a műfogsorápolási szokásokra és a fogorvossal történő konzultáció rendszerességére kérdeztek rá. Mint kiderült a válaszadók közel fele (42%) semmilyen műfogsorápoló terméket sem használ. Tehát ez azt jelenti, hogy a műfogsor fixálására alkalmas rögzítő krém, és a tisztításhoz javasolt tabletta alkalmazását is mellőzi a többség. Akik ritkábban veszik igénybe ezeket a készítményeket, többnyire arra hivatkoztak, hogy csak akkor érzik szükségét a termékek alkalmazásának, ha társaságba mennek. Akadtak olyanok is, akik csak rendezvények meglátogatása, vagy bizonyos ételek fogyasztása előtt veszik elő a rögzítőt vagy tisztítót.

Fogorvos - csak ha nagyon muszáj
A 15 kérdést tartalmazó felmérés arra is kereste a választ, hogy a műfogsorral élők problémáikkal kihez és milyen gyakorisággal fordulnak. Az eredmények ebben az esetben sem festenek megnyugtató képet a magyarokról, ugyanis elmondható, hogy a válaszadók mindössze 24%-a keres fel évente 1-2 alkalommal szakembert, míg 60%-uk csak probléma esetén megy el orvosához. A válaszadók egyharmada fogtechnikushoz, kétharmada fogorvoshoz fordul szívesebben műfogsorral kapcsolatos kérdéseivel, problémáival. A nők nem csak a kérdőív kitöltésénél bizonyultak aktívabbnak a férfiaknál, hanem ahogy a válaszokból kiderült, a hölgyek valamivel gyakrabban járnak szakemberhez, mint az erősebbik nem képviselői.
A kutatásból továbbá az is kiderült, hogy az iskolai végzettség nagyban befolyásolhatja azt, hogy a műfogsorhasználó személy milyen gyakran látogatja meg fogorvosát, fogtechnikusát. A számok azt mutatják, hogy az alacsonyabb iskolai végzettség ritkább látogatásokkal jár: a diplomásoknak csak 11%-a nem járt két éven belül szakembernél, az általános iskolai végzettségűek 24%-a.

Tájékozatlan műfogsorhasználók
Mivel a nem megfelelően használt vagy ápolt műfogsor az életminőséget jelentősen befolyásoló tényezővé válhat a mindennapokban, elengedhetetlen a használók szakszerű tájékoztatása. A kutatás eredményeiből sajnos jól látszik, hogy a magyar műfogsor viselőket még jóindulattal sem lehet tájékozottnak nevezni. A megkérdezettek közel ötöde (17%) úgy érzi, még sosem kapott megfelelő tájékoztatást a megfelelő műfogsorápolással kapcsolatban, és mindössze 49%-uk kapott az elmúlt két év során felvilágosítást a témában.
„A kutatásból is jól látszik, hogy a műfogsorhasználók körében a legalapvetőbb gondot a tájékozatlanság jelenti, melyből sok egyéb olyan probléma következik, mint például a műfogsorápoló termékek mellőzése, vagy az orvosi kontroll hiánya. Ez a tájékozatlanság nagyrészt abból fakad, hogy a műfogsort viselők nem merik feltenni kérdéseiket a fogorvosuknak, vagy egyszerűen próbálnak hozzászokni a kellemetlenségekhez, és együtt élni velük. Ezen a helyzeten sokat segíthetnek a szakorvosok, de a Corega Mobil Doktorhoz hasonló kezdeményezésekre – ahol ingyenes szájápolási tanácsokat kaphattak az érdeklődők – is nagy igény és szükség van.” – vélekedik Dr. Simon Rita fogorvos.

TOVÁBBI ÉRDEKESSÉGEK
 • A résztvevők 37%-a rendelkezik teljes felső és alsó műfogsorral, tehát ez azt jelenti, hogy nem rendelkezik egyetlen saját foggal sem.
 • A válaszadók mindössze 48%-a elégedett műfogsorával, 40%-uk közepesen, a maradék 12% pedig nem elégedett vele. Tendencia, hogy a magasabb iskolai végzettségűeknél az elégedettség aránya ennél az átlagnál magasabb (56%), az alacsonyabb végzettségűeknél viszont az elégedetlenség aránya magasabb (18%).
 • A válaszadók közt akadt olyan is, aki több mint 20 éve nem volt fogorvosnál.
 • Többen számoltak be arról, hogy saját, házi készítésű tisztítószerekkel próbálják rendben tartani műfogsorukat. Sajnos szép számmal akadtak olyanok is, akik háztartási tisztítószereket használnak erre a célra (például fertőtlenítőt vagy mosogatószert), annak ellenére, hogy ezek a szerek károsak az egészségre és semmi esetre sem ajánlatos műfogsor tisztításhoz használni őket.
 • A válaszokból továbbá kiderült, hogy a diplomával rendelkezők fele használ naponta műfogsor tisztító tablettát.

A Coregáról
A GlaxoSmithKline a világ egyik vezető kutatásorientált gyógyszergyártó és egészségmegőrző vállalata. A cégcsoport hazai össz-árbevétele alapján Magyarország első kétszáz legnagyobb vállalata között szerepel. A GlaxoSmithKline Consumer HealthCare a vény nélkül kapható gyógyszerek és egészségápolási termékek meghatározó vállalata, vezető szerepet tölt be többek között a fájdalomcsillapító piacon (Panadol), a meghűléses betegségek kezelésében (Coldrex), valamint a szájápolásban (Sensodyne, Parodontax, Aquafresh, Corega) is.

A Corega elkötelezett abban, hogy a több mint egymillió magyarországi műfogsorral élőnek segítsen a mindennapok megkönnyítésében – ezt nem csak a széleskörű portfólióval és a kiváló és biztonságos termékekkel éri el, de nagy hangsúlyt fektet a tanácsadásra és a felvilágosításra is. A GSK fogorvoslátogató csapata folyamatosan, fogorvosonként évente több alkalommal is segít a szájápolási szakembereknek a munkájuk során felmerülő esetleges kérdések megválaszolásában, valamint a vállalat a műfogsorápoló piac szereplői közül egyedüliként egy bárki által ingyenesen hívható, a helyes műfogsorápolással és a Corega termékekkel kapcsolatos információs vonalat is üzemeltet.

A professzionális háttér előnyeit mind a szakemberekre, mind a fogyasztókra kiterjesztve a Corega segít a műfogsorral élőknek magabiztosan beszélni, nyugodtan enni, bátran mosolyogni – minden nap.

További információ:
Szalkai Eszter
Próbakő Kommunikáció
Tel.: +36 1 488 74 96
Mobil: +36 20 29 93 138
E-mail: szalkai@probako.hu