Karácsonyi vásárlási láz

Karácsonyi vásárlási láz

Már nem is használjuk negatív kifejezésként, pedig a vásárlások száma és minősége karácsony táján egyeseknél megközelíti a krónikus szintet. Pedig a karácsony a szeretet, a család és a finom ételek ünnepe – persze az ajándékoké is. Vannak, akiknél ezek beszerzése függőséget okozhat, különösen az év vége felé elszaporodó leárazások, kiemelt ajánlatok és kedvezmények miatt. Persze leginkább azok veszélyeztetettek, akik egyébként is hajlamosak elcsábulni és a mértéktelenség hibájába esni. 

A karácsony sokak számára nem csak anyagi, hanem lelki megterhelést is jelent. Mert míg egy-egy születésnapra csak egy embernek kell ajándékot venni, a karácsony olyan, mintha kb. 15 rokonunknak lenne egyszerre szülinapja. Mindenkinek kreatív, személyes ötletekkel előrukkolni nem is olyan könnyű, ráadásul a piszkos anyagiakon túl az idő is nyomaszt – mondja egy bécsi pszichológus, Cornel Binder-Krieglstein. Arra is figyelmeztet, hogy az amúgyis stresszes időszakban a vásárlási szenvedély kritikussá fajulhat.

Miért és hogyan?

Míg év közben az ember lelkiismerete, önfegyelme „letiltja” a nagyobb vásárlási rohamokat, a karácsony éppen ezért ürügyként szolgál, hogy ezt a belső hangot elhallgattassuk. A vásárlás veszélye először is maga a nézegetés, keresgélés, másodsorban pedig az új szerzemény felett érzett öröm. Ez a fajta elégedettségérzet vakíthatja el annyira az embert, hogy túlzásokba essen, bármiféle határ érzése nélkül. A pszichológus azt javasolja, szabjunk magunknak időkorlátot, és használjunk bevásárlólistát – vagyis haladjunk célzottan, önellenőrzés mellett előre. Csak meghatározott pénzösszeget vigyünk magunkkal, amit erre a célra szánunk. Teli bankkártyával útnak indulni egy vásárlásmániás számára kész öngyilkosság.

Pénzügyi következmények

Tom Fawcett, a Salford Egyetem pszichológusa a konrollálatlan karácsonyi bevásárlások lelki és anyagi következményei közt említi a hosszú távon jelentkező bizalomvesztést és önbecsülés-romlást, súlyosabb esetekben depressziót. Megoldást jelenthet, ha előre egyeztetünk családunkkal, barátainkkal az ajándék maximális értékéről, és ha az ajándéklistát már januárban elkezdjük vezetni. Ez utóbbi arra is jó, hogy megőrizzük a jó ötleteket, amik karácsonyig feledésbe merülnének.

Vannak, akik közvetlenül közlik környezetükkel az egész helyzettől való elhatárolódásukat: „Szeretlek titeket, de nem ajándékozunk karácsonykor, és megkérlek titeket, hogy ti se vegyetek semmit.” Egy ilyen megállapodás jót tehet a lelki és erkölcsi egyensúly megőrzésének, és egyúttal felértékelhet más ünnepeket – születésnapok, stb. Áthidaló megoldás a „minden” és a „semmi” közt a saját készítésű képeslap, személyes élményekkel, történetekkel. Ezt gyakran az ajándékozottak is értékesebbnek érzik bármilyen ajándéknál.

Az ajándékozás kultúrája

Hogy a szeretet és hit ünnepéből a vásárlás ünnepe lett, az Binder-Krieglstein szerint több tényező eredménye. Az ajándékozás Közép- és Nyugat-Európában mindig is nagyon fontos szerepet töltött be kulturális szempontból, de a mértéktelenség a fogyasztói társadalom kialakulásával vált egyre nagyobb problémává. Mindenesetre érdekes, hogy a karácsonyi időszakban az ajándékozás, mint szokás, nemzetközileg elterjedt.

 

 

Forrás: gesundheitsnews.imedo.de