Szenvedélyeink – Az alkoholizmusról

2012.01.21.

Szenvedélyeink – Az alkoholizmusról

„Mindenfajta szenvedély beteggé tehet, ha a józan élet, az egészség és a család rovására megy: az evés, az ivás, a szex, a munka, a szórakozás, a pszichoaktív szerek fogyasztása stb. Mindezek jogosultak is, ameddig természetes szükségletek. De megbetegíthetnek, ha a személy elveszíti használatuk kontrollálását, és nem tud többé szabadon rendelkezni velük.”

(Takách Gáspár, addiktológus)
 

A szenvedély egyfajta áramlás: az ember képessége és lehetősége arra, hogy átadja önmagát valaminek: szerelemnek, hivatásnak, alkotásnak, sportnak – annak, amiben feltétlen örömét leli, amiben kibontakozhat. A szenvedély önátadás és kiteljesedés – így akár az öröm leggazdagabb forrásává válhat. Azonban ennek az ellenkezője is éppígy igaz lehet: a szenvedélyek csak addig hatnak építően, amíg kontroll alatt tarthatók – amikor a szenvedély átveszi az uralmat az ember felett, károssá válik: az élet minél több dimenziójában győzedelmeskedik, annál inkább rombol.

Szenvedély kifejezésünk – csakúgy, mint szenvtelen szavunk – nyelvújításkori származékszó, alapja a mára már kihalt, érzést, szenvedélyt jelentő „szenv” főnevünk. Alapvetőleg tehát tulajdonképpen az érzelmek fokozódását, sűrűsödését, erősödő intenzitását jelenti. Azonban a szenvedély kifejezés sokáig egyúttal valami végleteset, pusztítót is jelentett – ez az értelmezés leginkább a keresztény erkölcsiségben gyökerezik. A Pallas Nagylexikon meghatározása szerint a szenvedély „az akaratnak valamely erős vágy által való leigázása. Maga a vágy, ha még oly erős, még nem szenvedély: ha kielégítik, megszűnik; csak ha állandóan uralkodik rajtunk, ha beférkőzött akaratunkba, és mi saját jobb belátásunk ellenére is engedelmeskedünk neki, válik szenvedéllyé”.

A pszichológia, a pszichoanalízis a XX. század vallásaként újraértelmezte az erkölcsiséget: a paradigmaváltással a szenvedélyek „tisztázták magukat”, elfoglalták őket megillető helyüket az ember életében – a szerencsésebbekében mindenképp. A kevésbé szerencséseknek maradt az egyhangú és sivár, de nyugalmas szenvtelenség, vagy pusztító, az ént maga alá temető szenvedélybetegség…

Bárkiből nem válhat szenvedélybeteg: a szenvedélybetegség – legyen bármi is az abúzus tárgya – jellemző szociokulturális környezet, családi háttér esetén, bizonyos személyiségjellemzők, illetve biológiai megalapozottság talaján fejlődik ki. Minél több dimenzióban depriválódik az egyén élete folyamán, annál nagyobb valószínűséggel válik szenvedélybeteggé.

A szenvedélyek megélésére való késztetés gyökere minden embernél azonos: legjellemzőbb vonása az örömkeresés. Azonban a különbség a szenvedély és szenvedélybetegség között már gyakran a szenvedély tárgyának megválasztásban megmutatkozik. A szenvedélybetegek szenvedélyeinek tárgyaira jellemző, hogy azonnali örömforrásként szolgálnak, melyek azonban csak kevéssé adhatnak kiteljesedést: céljuk sokkal inkább valami rossznak, kínzónak az elfedése, a tudatból való időleges kiűzése, eliminálása. Mivel pedig mindez csak időlegesen valósul meg, a változás is csupán illuzórikus.

A szenvedély kiteljesíthet vagy beszűkíthet – a szenvedélybetegségekre minden esetben az utóbbi igaz. Az alkoholmámor keltette illúziók szertefoszlásával az egyén újra és újra megpróbálja „kiiktatni” a valóságot – sajnos, egyre inkább hiába. A valóság marad, miközben mellétársul a ,megbetegítő szenvedély”, mely lassan, alattomosan felemészti a menekülőt.

Diagnosis: alcoholica dependentia

Az alkoholizmus gyógyításában az egyik probléma, hogy az alkoholizmus tulajdonképpen „társbetegség”, következmény, melynek hátterében egyfajta személyiségdeficit áll: épp ezért, még ha a fizikai függőség meg is szüntethető, a stressztűrő képesség alacsony volta, az elégtelen problémamegoldó stratégiák a visszaesés szempontjából komolyan veszélyeztető tényezőnek számítanak.

Pszichodinamikai megközelítésben az alkoholistáknál jellemzően hiányzik az én-azonosság, az identitástudat: annak a biztos érzése, hogy tudom, ki vagyok, honnan jövök; hová tartok és miben hiszek etc... Az alkoholista emiatt sodródik saját belső struktúrálatlan igényei és a társadalom elvárásai között.

A pszichológiában használatos frusztrációs tolerancia meghatározás az egyén frusztráció-tűrő képességét jelöli. A frusztrációs tolerancia olyan képesség, amellyel az esetleges akadályoztatások ellenére is véghezvisszük akaratunkat, megvalósítjuk céljainkat: alkoholistáknál igen jellemző ennek alacsony szintje is.

Alkoholbetegek élettörténetében gyakran fellelhető a sérült anya-gyermek – illetve apa-gyermek – kapcsolat: a gyermek szeretet és biztonságigénye kielégítetlen marad, és ez a hiányérzet később gyakran mint „bekebelezési vágy” jelentkezik a már felnőtt ember párkapcsolataiban. Igen jellemző az orális fixáció, mely miatt az egyén kapcsolatait pusztán a táplálással kapcsolatos szempontok szabályozzák.

Az alkoholizmus által veszélyeztetetteknél nehézkes a szeretet elfogadása illetve a szeretetteljes érzések kinyilvánítása is; az öröm élvezetére való képesség gyermekkorban sérül; jellemzőek a depresszív, paranoid tendenciák, a negatív önértékelés és az öndestrukció.

Általánosságban elmondató, hogy érett, egészséges személyiségű ember csak a legritkább esetben válik alkoholistává, még egyéb hajlamosító tényezők megléte esetén is – az persze kérdés, hogy ezen „tényezők” együttes megléte esetén ki az, aki képes egészséges személyiségű emberré fejlődni…

A családi meghatározottságon túl érdemes a társadalmi-kulturális tényezőket is szemügyre venni: az atomizálódás, az anómia, illetve az alkohol fogyasztásának társadalmi szintű szentesítése, vagyis az alkoholizálás tradíciója – pl. „pálinkás jóreggelt” – mind szintén kedveznek a függőség kialakulásának. Az alkoholizmus az élet bármely szakaszában kifejlődhet, azonban a hajlam az ifjúkor illetve a fiatal felnőttkor idején nagy valószínűséggel megmutatkozik.

Az alkoholizmus nem egyszerűen betegség, sokkal inkább – egyéb eszközök hiányában kialakuló – egy alapjaiban hibás problémakezelési stratégia következménye. Az egy fokozatosan az élet egyre nagyobb szegmensét követeli magának, és átveszi az uralmat mind a testi, mind a szellemi-lelki funkciók fölött.
 


Szakértőink

dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus



Bezár