Ismétlés a tudás anyja

2011.01.31.

Ismétlés a tudás anyja

A feldolgozandó információk mennyiségének áradata érthető módon a tanulási folyamatok változását is magával hozta. Azonban – amerikai szakemberek kutatási eredményei szerint – a jól bevált, hagyományos módszer, vagyis az olvasottak, hallottak ismételgetése, többszöri felidézése eredményesebbé teszi az információk elsajátítást, mint egyes új, divatos módszerek – jelesül a gondolattérképezés metódusa.

Kutatók az úgynevezett „mind mapping”-et, azaz a gondolattérképezés módszerét hasonlították össze az egyszerű, felidézésen és ismétlésen alapuló tanulási metódussal. Vizsgálatuk során arra kértek egyetemistákat, hogy idézzék fel az általuk – nem sokkal a kísérlet kezdete előtt – elolvasott szöveget. Az eredmények alapján a kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy a „mind mapping” kevéssé eredményes a hagyományos tanulási metodikához viszonyítva.
A „mind mapping” a kutatók szerint nem képes olyan mértékű „bevésődést” előidézni, mint az ismételgetés; hagyományos tanulási metódussal erősebben rögzül az agyban az információ, illetve ilyen módon elsajátítva könnyebben is idézhető fel.
A mind mapping az értelmezésen és az asszociációkon alapul; a lényeg felismerésére és annak megértetésére törekszik. Az információkat a tanulónak kulcsszavakká formálva kell a folyamat végén elsajátítani – a kísérlet szerint ez csak korlátozott eredményességgel megvalósítható.
A The Daily Telegraph online verziójában közölt kutatási eredmények azt is valószínűsítik, hogy az olvasott információk felidézése és a folyamat ismételgetése nem csak magát a tananyag elsajátítását teszik sikeressé, hanem hosszú távon megkönnyítik magát a tanulást is: minél gyakrabban tanul ezzel a módszerrel valaki, az idő múlásával annál rövidebb idő alatt képes megjegyezni az olvasottakat.