A pillanat átélése javíthatja az egészségünket?

Fontos a tudatosság

A pillanat átélése javíthatja az egészségünket?

Az életed során valaki már biztosan mondta neked: „Örülj minden pillanatnak. Az élet rövid.” Talán mosolyogtál és égnek emelted a szemeidet e jó szándékú rokon vagy kolléga szavai hallatán. Pedig tényleg van benne valami. Hogy megpróbálunk élvezni minden pillanatot, ez igazából jó az egészségünknek.

Maga a fogalom: a pillanat átélése (mindfulness), azt az ősrégi gyakorlatot jelenti, hogy legyünk teljesen tudatában annak, mi történik a jelenben – mindannak, ami bennünk, és ami körülöttünk zajlik. Nem „robotpilóta” üzemmódban, hanem úgy megélni az életet, ahogy pillanatról pillanatra kibontakozik, jó és rossz, ítélkezés vagy előre kialakított vélemény nélkül.

„Nagyon sokunk úgy éli le az életét, hogy igazából nincs jelen a pillanatban.”- véli Dr. Margaret Chesney a San Francisco-i California Egyetemről (UCSF), aki azt tanulmányozza, hogyan hat az átélés az egészségünkre. Bárki képes megvalósítani, ezért sokunk számára hasznos lehet.
Tanulmányok azt mutatják, hogy a pillanat átélése segít a stressz kezelésében, súlyosabb betegségek leküzdésében, az aggodalom és a depresszió csökkentésében. Sokan, akik gyakorolják az átélést, az ellazulásra való képesség javulásáról, az élet iránti nagyobb lelkesedésről és megnövekedett önbecsülésről számolnak be.

Egy NIH (National Institutes of Health – egy USA-beli egészségügyi kutatóintézet) által támogatott tanulmány kapcsolatot talált az átélés valamint az agy memóriáért, tanulásért és érzelmekért felelős területeiben mérhető változásokról. Egy másik, NIH által finanszírozott kutatás vezetője arról számolt be, hogy a pillanat átélésének gyakorlása csökkentheti a nyugtalanságot és az ellenséges érzelmeket a városi fiatalság körében, ezáltal alacsonyabb stresszt, kevesebb verekedést és jobb kapcsolatokat eredményez.

Az átélés fő jótéteménye, hogy arra ösztönöz, figyelj a gondolataidra, a cselekedeteidre és a szervezetedre. Egy példa: tanulmányok kimutatták, hogy az átélés segíthet az embereknek a megfelelő testsúly fenntartásában. „Elég gyakran előfordul, hogy csak ülünk a tévé előtt és rágcsálnivalókkal tömjük magunkat anélkül, hogy odafigyelnénk, mennyit is eszünk valójában” – véli Chesney. „Tudatosan pedig akkor eszünk, amikor éhesek vagyunk, összpontosítunk minden falatra, jobban élvezzük az ételt és akkor hagyjuk abba, amikor tele vagyunk.”
A mi kultúránkban azonban kihívást jelenthet, hogy időt találjunk a pillanat átélésére. Hajlamosak vagyunk nagyra értékelni, ha minél több dolgot minél rövidebb idő alatt végzünk el. Azonban az átélés képessége mindenki számára elérhető.

A nap folyamán bármikor gyakorolhatjuk az átélést, még az e-mailjeink megválaszolása közben is, vagy amíg ülünk a forgalomban vagy sorban állunk. Csak annyit kell tennünk, hogy jobban figyeljünk a lélegzetünkre, a lábunkra a földön, a gépelő ujjainkra, a körülöttünk lévő emberekre, hangokra.
Chesney megjegyzi: ahogy elkezdjük megtanulni, hogyan éljük át a pillanatot, elég gyakori és normális jelenség, hogy észrevesszük, mennyit pörög az elménk a múlton és a jövőn. Felfigyelünk ezekre a gondolatokra, azután visszatérünk a jelenlegi pillanatra. Ezek azok a kicsi, rendszeres lépések, amelyek összeadódnak és elkezdenek kialakítani egy, a pillanatra összpontosító, egészséges életet.

Tehát, mielőtt legközelebb égnek emeled a szemeidet, állj meg egy percre és éld bele magad a pillanatba!

 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár