A sportsérülések kezelése

A sportsérülések kezelése

A sportolás közben szerzett sérülések fájdalmasak, és az egyik leggyorsabb útjai egy jó játékos háttérbe szorulásának. Függetlenül attól, hogy mely sportot űzöd, vagy hogy sikerült sérülést szerezned, a kezelés és a gyógyuláshoz szükséges idő gyakran hasonló.

Az akut izomsérülések akkor keletkeznek, amikor egy izmot a rugalmasságának határán túl próbálod nyújtani. A kisebb sérülések kezeléséhez nem szükséges személyi edző vagy orvos, elég, ha néhány alapvető dologgal tisztában vagy.

Közvetlenül a sérülés után

A fájdalmon kívül, duzzanatot, horzsolást vehetsz magadon észre. A kezdeti éles fájdalom gyakran lüktetéssé enyhül. A sérült testtáj érzékennyé válhat a mozgatásra, érintésre. Lehetséges, hogy legalább néhány óráig nem fogod majd tudni rendesen használni.

Pihenj

A pihenés a gyógyulási folyamat elindításának egyik leghatékonyabb módja. A sérült izom gyenge, így további sérülés veszélyének van kitéve, különösen az első néhány óra során. Egy ideig ne mozgasd, hagyd, hogy gyógyuljon.

Jegeld

A jegelés a sérülést követő első egy-két nap során a leghatékonyabb. Tegyél a sérülésre egy zacskó tört jeget, fagyasztott zöldséget, vagy jégkockatartót. Ez enyhíteni fogja fájdalmat, és megelőzi a dagadást a vérkeringés serkentése révén. A fagysérülés elkerülésének érdekében mindig figyelj arra, hogy a jég ne közvetlenül a bőrrel érintkezzen, csavard rongyba vagy törülközőbe mielőtt a sérülésre helyeznéd. Egyszerre 15-20 percig tartsd rajta, és hagyd, hogy a bőr normális hőmérséklete visszaálljon két jegelés között.

Kötözz

Egy szoros elasztikus kötés minimálisra csökkenti a sérülés duzzanatát azáltal, hogy megakadályozza a testnedvek felhalmozódását. Csökkenti a fájdalmat azzal is, hogy mereven tartja a sérült területet. A kötés lehet, hogy nem képes teljesen merevvé tenni az érintett területet, de minimális támaszt nyújt, és emlékeztet rá, hogy ne mozgasd. Ha a kötés hatására bizsergést vagy zsibbadtságot érzel, vedd le, és lazábban kösd újra. Ne legyen annyira szoros, hogy fájdalmassá váljon, vagy akadályozza a véráramlást.

Emelj

A sérült terület szívnél magasabbra helyezése segít minimalizálni a duzzanat mértékét azáltal, hogy engedi elfolyni a testnedveket az érintett területről. Ha nem tudod a szíved fölé emelni, tartsd a sérült területet a szíveddel egy szinten, vagy minél közelebb hozzá. Ha a hátsó feled vagy a csípőd sérült, tegyél alá egy vagy két párnát.

Egy nappal a sérülés után

A sérülést követő nap általában a legfájdalmasabb. A duzzanat valószínűleg az elkövetkező órákban, napokban lesz a legnagyobb. A horzsolások végső formája az első néhány óra alatt alakul ki, másnap pedig még nagyon is látszani fognak. Ha fájdalmat érzel, fontold meg a recept nélkül kapható fájdalomcsillapítók szedését, mint amilyenek például az aszpirin vagy az ibuprofen. A paracetamol szintén segíthet a fájdalom ellen, de ez utóbbi a gyulladást nem csökkenti.
Az sérülést követő első három nap során vigyázz arra, hogy ne érje magas hőmérséklet a sérülés helyét. Bár kellemes lehet, de a meleg serkenti a keringést, ezáltal növeli a duzzanatot.

3-7 nappal a sérülés után

A sportsérülések általában 72 óra után kezdenek begyógyulni. A harmadik napra a fájdalom, a duzzanat, illetve a horzsolások már visszaszorulóban lesznek
Amint a duzzanat csökkenőfélbe került, elkezdheted meleg borogatással felváltani a jeget. A melegtől javul a keringés a sérült területen, ami segíti az oxigén és a tápanyagok szállítását, segítve a gyógyulási folyamatot. A meleg és a jég egyaránt fájdalomcsökkentő hatásúak, ezért sok edző tanácsolja a felváltva történő használatukat.
Amint a duzzanat összébb ment, leveheted a kötést, és elkezdheted óvatosan tornáztatni a sérült részt. Kezdj nyújtással, de sose addig a pontig, hogy fájjon. Napról napra könnyebb lesz majd mozgatni. Folytasd a nyújtást és a mozgatást az első hetekben, egészen addig, amíg képes leszel ismét rendesen mozogni és edzeni.
A túl hosszan tartó kötések merevséghez, gyengüléshez vezethetnek. Lehetőleg minél előbb kezdd el mozgatni a sérült testrészt.

Egy hónappal a sérülés után

Az első néhány nap után lehetséges, hogy némi fájdalmat még érezni fogsz több héten, vagy hónapon át. Ez teljesen normális. Használhatsz jeget vagy ágymelegítőt a fájdalom enyhítésére. Az erre a célra készült orvosi sportkrémek szintén könnyebbséget hozhatnak, gyógyszertárakban keresd őket.
Folytasd a tornáztatását azután is, hogy elmúltak a tünetek. Egy sérült izom sokkal érzékenyebb a további sérülésekre. A megfelelő nyújtás és a kímélő tornáztatás segít elkerülni a jövőbeli sérüléseket. Ha a sérülésed megfelelően gyógyul, visszatérhetsz a rendes edzési rutinodhoz.

Mikor kell orvoshoz fordulni?

Ha úgy érzed, hogy a károsodás súlyos, foglalj időpontot az orvoshoz, vagy menj el a sürgősségi ügyeletre. Az alábbi tünetek komoly sérülés jelei lehetnek, amik feltétlenül orvosi kezelést igényelnek:

  • súlyos duzzanat és fájdalom
  • látható torzulások, például daganat vagy szokatlan szögbe hajló végtag
  • ropogó hang a sérült rész mozgatásakor
  • nem vagy képes súlyt helyezni a sérült testrészre
  • ízületi stabilitás megszűnése
  • légzési nehézségek
  • szédülés
  • láz


Akkor is fordulj orvoshoz, ha a sérülés enyhének tűnik ugyan, de nem mutat javulást miután elláttad. Az első hónap elteltével már nem szabadna duzzanatnak, vagy látható horzsolásnak lennie. Az első néhány hét utáni súlyos fájdalom is jó ok az orvos felkeresésére.

Forrás: https://www.healthline.com/health/sports-injuries/treatment#takeaway

 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár