Az étek ereje, avagy állítsuk hadba az élelmiszereket is a daganatos betegségek prevenciójában

- Írta: betegvagyok

Az étek ereje, avagy állítsuk hadba az élelmiszereket is a daganatos betegségek prevenciójában

Az élelmiszerek széles arzenálja fogható hadba a daganatos betegeségekkel vívott küzdelem során” – mondja Lynda McIntyre, a Johns Hopkins Kutatóintézet onkológiai táplálkozási szakembere. A növényi alapú élelmiszerek fogyasztása – amelyek gazdagok antioxidánsokban – védik a szervezet sejtjeit a károsodástól, és csökkentik a rák kialakulásának kockázatát."

Dr. Nicholas Koutrelakos onkológus is egyetért ezzel a megállapítással, azt is megjegyezve, hogy a gyümölcsök, zöldségek és magvak fogyasztása, amelyek béta-karotinban és C-vitaminban gazdagok, segítenek megelőzni a rákot okozó rákkeltő anyagok megjelenését a szervezetben, és csökkentik az elhízás és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát."

"Sokat javít a betegek állapotán is, ha élénk színű, magas antioxidáns tartalmú gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztanak" - mondja Dr. McIntyre. "Próbáljunk meg hét-nyolc adag gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani minden nap (három adag gyümölcs / négy adag zöldség). Egy adagnak egy félcsészényit mérjünk ki és naponta legalább egy csészével együnk meg minden étkezésnél egy-egy adagot."
 
Szivárványt a tányérra!

- Együnk olyan élelmiszereket, amelyek narancs és a sötétzöld színűek (magas béta-karotin tartalmuk miatt): spenót, mangó, sárgarépa;
- Narancs! A narancs tartalmaz minden rákellenes fitokémiai anyagot;
- Keresztes virágú zöldségek: brokkoli és kelkáposzta (4-5 alkalommal hetente);
- Együnk C-vitaminban gazdag élelmiszerek lehetőleg naponta: eper, citrom, mangó, paprika, kivi;
- Fontos, hogy 3-4 különböző színű gyümölcsöt és zöldséget fogyasszunk;
- Sok rostra is szüksége van a szervezetnek: javasolt naponta 30 gr. teljes kiőrlésű gabonából, például babból, lencséből, borsóból, egyéb hüvelyes élelmiszerekből.

Bizonyos élelmiszerek együttes fogyasztása maximalizálja a hatékonyságot. Például a béta-karotint tartalmazó élelmiszerek bizonyos zsírokkal együtt fogyasztva erősítik egymás hatását. A sárgarépa, a spenót esetében az olívaolaj fokozza a béta-karotin felszívódását. A C-vitaminban gazdag élelmiszerek fogyasztása ajánlott vas-tartalmú élelmiszerekkel együtt, mert a C-vitamin segíti a vas felszívódását (pl. spenótos eper saláta).

Az omega-3 zsírsavakat tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával is sokat tehetünk egészségünkért, mint például a halfélék, babok fogyasztásával.

Gyógynövények és fűszerek (akár szárított koncentráltabb formában az antioxidáns ellátásért):
- a kurkuma és a curry;
- fahéj: fél teáskanálnyiban van annyi antioxidáns, mint egy fél csésze málnában. A fahéj sokféle ételhez társítani lehet, lehet az gabona, alma vagy éppen kávé, ráadásul növeli az ételek tápértékét és jobban telíti is a szervezetet;
- a kakukkfű és oregano is erős antioxidánsok.
 
Jótanácsok a diéta hatékonyságához

- Együnk sovány fehérjét, sovány fehér húsokat: pulykamell és csirkemell. Vörös húst legfeljebb hetente egyszer;
- Fontos a főzési módszer is: amikor csak lehetséges "lassú és alacsony" hőmérsékleten főzzünk, elsősorban grillezzük, pároljuk az ételeket.
- A grillezésnél citrommal és rozmaringgal vagy borral és a sörrel locsoljuk a húsokat, így csökkenthetjük a rákkeltő anyagok keletkezését.

- Minimálisan fogyasszunk csak alkoholt, legfeljebb három-négy alkalommal hetente;
- A sport, a mozgásgazdag életmód ugyanolyan fontos, mint a diéta. Tanulmányok kimutatták, hogy azok az emberek, akik ülő munkát végeznek, mozgásszegény életmódot élnek és túlsúlyosak nagyobb eséllyel alakul ki náluk rákos megbetegedés. Az elhízás növelheti a kockázatát a mellrák kialakulásának is.
- "Kiemelten fontos fenntartani a normális testsúlyt; a betegek hetven százaléka túlsúlyos ", mondja Dr. Koutrelakos. ", amely közvetlenül kapcsolódik a rák kialakulásához. Gyakori a fiatalabb rákos betegeknél, hogy rossz minőségű, magas fruktóz (cukor) tartalmú élelmiszereket fogyasztanak, amelyek megnövelik a testtömeg-indexüket (BMI). "
- Tartsa a zsírbevitelt alacsony szinten. Magas zsírbevitel növelheti bizonyos típusú rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát.

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész




Milyen ajándékot szeret adni szeretteinek Karácsonykor?








Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár