COPD-sként élni

COPD-sként élni

Az orvos által előírt gyógyszerek alkalmazása mellett nagyon sok dolog létezik, amit önállóan megtehetünk a tüneteink javítása érdekében, hogy a mindennapi életünkben jobban érezzük magunkat.

Hagyja abba a dohányzást!


A dohányzás a legrosszabb dolog, amit egy COPD-s tehet. A dohányzás abbahagyásával csökkenthetők a tünetek, lassítható a betegség progressziója és megelőzhetők a fellángolások.
Soha nem késő letenni a cigarettát!
Kérje orvosa tanácsát a dohányzás abbahagyásával kapcsolatban! Néhány ember könnyedén le tudja tenni a cigarettát, ha megérti, hogy a dohányzás már mennyi kárt okozott neki. Másoknak (a többségnek) ez nehezebben megy és rosszul érzik magukat a leszokás kezdetén.
Minden füstmentes nappal könnyebb lesz
Gondoljon arra, hogy miért dohányzik és azokra a pillanatokra, amikor azt érzi, hogy rá kell gyújtania - próbálja meg kitalálni, hogyan kezelheti ezeket a helyzeteket dohányzás nélkül! Néhány hasznos módszer másoknak már segített:
Nikotin tapasz vagy rágógumi - segítenek csökkenteni a nikotin megvonási tüneteket
Jutalmazási rendszer - jutalmazza meg saját magát, ha sikerült rágyújtás nélkül eltöltenie az előre kijelölt időtartamot (nap, hét, hónap).
Leszokás saját erőből - jelöljön ki egy napot, amikor abba szeretné hagyni a dohányzást, és hagyja is abba!
Támogató csoport - azok az emberek, akik hasonló helyzetben vannak vagy voltak, segíthetnek Önnek a cigaretta letételében. Később Ön is segíthet majd másoknak...
Kerülje a dohányfüstöt - a mások dohányzása is káros hatással lehet az Ön COPD-s tüneteire, illetve arra, hogy meg tudja-e állni, hogy ne gyújtson rá! Kerülje a dohányzásra kijelölt helyeket, vagy kérje meg a dohányzókat, hogy kint dohányozzanak!
Kiváltó okok kerülése
Kerüljön minden olyan anyagot és helyzetet, amelyek előidézhetik a COPD-s tüneteinek romlását! Ilyenek a füst, az erős szagok, hajlakk, környezeti légszennyezettség és a stressz. Győződjön meg arról, hogy otthona jól szellőzik, és használjon párásítót, ha nagyon száraz a levegő!
 
 
Légzéstechnikák


A légzőgyakorlat a napi rutin része. Ha rendszeresen alkalmazza ezeket a gyakorlatokat, automatikussá válnak, így a későbbiekben képes lesz javítani a légzését a mindennapi tevékenységei vagy a szokásosnál megerőltetőbb feladatainak elvégzése közben. Különböző légzési technikákat ajánlanak a COPD-s betegek számára. A leginkább elfogadott technika az összehúzott ajkakkal történő, úgynevezett ajakfékes légzés.
Az ajakfékes légzés alapjai:

  1. Tegye a kezeit csípőre, majd lélegezzen be lassan és mélyen az orrán keresztül!
  2. Várjon egy vagy két másodpercet, majd húzza össze ajkait, mint amikor szívószálon keresztül iszik vagy fütyül!
  3. Fújja ki a levegőt szép lassan és teljesen az összecsücsörített ajkain keresztül, de ne erőltesse, hogy az utolsó csepp levegőt is kifújja a tüdejéből!
  4. Várjon néhány pillanatot, mielőtt újra kezdené a gyakorlatot!
  5. Néhány embernek akkor is segít ez a légzéstechnika, amikor fulladnak, vagy stresszes állapotban vannak.

Testtartás


Ülő vagy álló testhelyzet is segítheti a maximális tüdő kapacitás (a legnagyobb belélegezhető levegő mennyiség) elérését. Ha görnyedten ül, vagy hajlottan áll, akkor a tüdő befogadó képessége csökken, és így nehezebben tudja teleszívni a tüdejét levegővel. Helyes testtartás mellett javul a közérzete és a légzése is könnyebbé válik. Fulladás esetén bizonyos testtartásokat használva javíthat a légzésén. Válassza azt a pozíciót, amelyik az Ön számára a legkényelmesebb!
Ülő testhelyzet
Helyezze lábait a földre (teli talppal), és tartsa a hátát a lehető legegyenesebben, pihentesse az állát a kezein, vagy tegyen egy párnát az asztalra és fektesse rá karjait és fejét! Figyeljen a légzésére, és próbálja minél hosszabbra nyújtani a légzését!
Álló testhelyzet
Próbáljon kissé előrehajolni, kapaszkodjon az asztalba vagy a szék háttámlájába! Ha kényelmesebb, fonja össze karjait és helyezze az asztalra vagy a szék háttámlájára őket, és a fejét tegye a karjaira. Ha nincs semmi, amiben kapaszkodni tudna, akkor helyezze kezét a combjára és dőljön kissé előre! Majd ugyanúgy, mint az ülő testhelyzetben, próbálja meg kontrollálni a légzését!


 
Étrend

  • Gondoskodjon a bő folyadékbevitelről, lehetőleg koffein- és alkoholmentes italokat fogyasszon, amelyek segítenek feloldani a váladékot!
  • Az egészséges, kiegyensúlyozott étrend bővelkedik fehérjében (sovány húsok, halak), energiadús, így kevésbé érzi magát fáradtnak.
  • Próbáljon többször kis adagban étkezni, így elkerülhető a puffadásérzés, illetve az étkezéskor jelentkező fulladás!

 
Testmozgás

  • A testmozgás az egészséges életvitel része, amelyet be kell építenie napi tevékenységei közé.

Válassza ki az Önnek legmegfelelőbb mozgásgyakorlatokat, amelyek elvégzése élvezetet nyújt. Nem csak hangos edzőtermekben lehet nagy hatásfokú zírégető gyakorlatokat végezni!
Tűzze ki célul, hogy minden nap tornázzon egy kicsit!
A légzésrehabilitáció vagy edzésprogram nagyon hasznos a legtöbb COPD-s beteg számára és a gyakorlatok otthon is kivitelezhetőkek.
Próbálja úgy végezni a légzőgyakorlatokat, hogy ne fulladjon ki túlságosan!

Pihenés


A relaxációs technikák segíthetnek megnyugtatni a légzést, tágítják a tüdőt és megelőzik a stressz által okozott tüneteket, illetve állapotromlásokat.
Ajakfékes légzéssel is könnyítheti a légzését.
Másik hasznos módszer, ha szemeit lecsukva elképzel egy pozitív, megnyugtató képet és közben fej-, nyak- és vállmozgásokat végez, amelyek csökkentik a feszültséget. Keressen egy csendes, nyugodt helyet, ahol leülhet és megpihenhet egy kicsit!

Fertőzések megelőzése


Próbálja meg kerülni a megfázott embereket vagy azokat, akik köhögnek! Sok fertőzést meg tud előzni azzal, ha rendszeresen kezet mos szappannal és vízzel, vagy kézfertőtlenítő folyadékot tart magánál, ha elmegy otthonról.
Figyeljen arra, hogy rendszeresen megkapja a szükséges védőoltásokat! Ha nem biztos abban, hogy megkapta azokat, kérdezze meg kezelőorvosát!

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár