Együnk ésszel! Tények az IBS-ről

2018.04.11.

Együnk ésszel! Tények az IBS-ről

Egy igen gyakori bélbetegség manapság az irritábilis bélszindróma. Ez, az emésztőrendszer funkciózavara, mely kellemetlen tünetekkel jár és kialakulásának pontos okai nem ismertek.

Az irritábilis bélszindróma (továbbiakban IBS) olyan panaszokkal jár, mint a hasfájás, hasmenés vagy szorulás, rendszertelen székelés. Semmilyen kóros szervi elváltozással nem jár, ám a panaszok rossz irányba befolyásolják a betegek életminőségét. Nagyon gyakori betegség és nőknél kétszer olyan gyakran fordul elő, mint férfiaknál.

Kialakulásának oka, nem pontosan ismert. Valószínű, hogy az agy és a bél közötti információcsere zavar lehet az egyik ok és szerepet játszhat még, a bél fokozott érzékenysége, a bélmozgás zavara. Gyanítható, hogy külső hatások is befolyásolják. Az állandó stressz, lelki problémák, dohányzás, az alkohol és drogfogyasztás felerősíti a kialakulás lehetőségét.
8 olyan esetet hoztunk, mikor semmiképp nem teszünk jót ilyen esetben a bélrendszerünkkel és a gyomrunkkal.

1.    Túl sok kenyér és tészta

Sok ember azt gondolja, hogy a glutén fogyasztás miatt puffadnak fel. De igazából ezt a fruktánok okozzák (erjeszthető cukor), és különösen kellemetlen tünetekkel jár IBS-es betegeknél.
Mi történik?
A test nem igazán képes lebontani a fruktánokat. Amint elérik a vastagbelet a bélbaktériumok bekebelezik őket. Az erjesztés során gáz képződik, amitől normális esetben a vastagbél megszabadul. Akiknek viszont érzékeny az emésztőrendszere, ez komoly gondokat okoz.
Ha IBS-es vagy, ajánlott kerülni a búzából készült ételeket melyek fruktánokat tartalmaznak, mint a kenyér és tészta.
Egyéb ételek, amelyek fruktánokat tartalmaznak: hagyma, fokhagyma, káposzta, brokkoli, pisztácia és spárga

2.    Alkoholfogyasztás

A különböző likőrökben lévő cukrok túlzott gáztermeléshez és puffadáshoz vezethetnek. A túlzott alkoholfogyasztás pedig kárt okoz a hasznos bálbaktériumoknak is. A mértékletesség kulcsfontosságú. Tudd, hogy mennyi alkoholt vihetsz be probléma nélkül, vagy próbáld alkoholmentes változatra cserélni kedvenc italaid.


3.    D-vitamin hiány


Az Európai Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a D-vitamin hiány összefüggésben van a betegséggel. A tanulmány során, javultak azon betegek tünetei, akik D-vitamin kiegészítőket kaptak. Érdemes D-vitamin szűrővizsgálatot végezni, hogy az orvos megfelelő kiegészítést biztosíthasson, a szervezet igényeinek megfelelően.

4.    Alvási zavarok

A betegséggel járó stressz és félelem hatással lehet az éjszakai alvásra.
Mi lehet megoldás?
Alakítsuk ki saját alvás-ritmusunk. Próbáljunk minden nap ugyanabban az időpontban felkelni. A hálószoba pedig legyen egy „mindentől mentes terület”. Iktassunk ki minden stresszfaktort, ne vigyünk az ágyba munkát este, alakítsunk ki egy békés környezetet.

5.    Kevés mozgás

Akik nem sportolnak, nagy valószínűséggel jobban érzékelik a betegség tüneteit, mint azok, akik hetente legalább háromszor végeznek valamilyen testmozgást. A stressz és a szorongás enyhítése mellett, a mozgás serkenti a belek összehúzódását. Így, ha székrekedés és hasmenés tüneteitől szenved, a mozgás segíthet enyhíteni a panaszokon.
Hetente 3-5 alkalommal, 20-60 perc hosszúságú aktív sportolás végzése a javasolt. Lehet ez, futás, gyaloglás, kerékpározás, jóga vagy akár thai chi is. Mind nagyszerű lehetőség a tünetek enyhítésére.

6.    Túl sok cukros, szénsavas üdítő

A mesterséges édesítők melyek cukoralkoholokat tartalmaznak (mannitol, szorbitol, xilitol) nem szívódnak fel jól és a vastagbélben lévő baktériumokkal fermentálnak és puffadáshoz, hasmenéshez vezetnek. Mivel az IBS-ben szenvedő betegek, eleve érzékenyek erre, súlyos fájdalmat érezhetnek.
Tehát: Érdemes szakítani a cukros, szénsavas üdítőkkel.

7.    Menstruáció idején


Számos nőnél a tünetek és a fájdalmak sokkal erősebbek. Ez a két női hormon, az ösztrogén és a progeszteron miatt van. Mindkettő lelassítja a gyomor-bél traktusokat, tehát az élelmiszer lassabb áthaladását eredményezi. Ez pedig, rosszullétekhez, székrekedéshez vezethet. Ajánlott ezeken a napokon figyelni a tüneteket, és egy speciális diétát kialakítani, a panaszok enyhítésére.


8.    Fokozott stressz

A stressz az IBS egyik fő kiváltó oka. A sok stressz izomgörcsöt okozhat és hatással van a belekre. Gyakran használnak erre a görcsoldásra olyan tartalmú gyógyszereket, mint amiket depresszióban szenvedő betegek is szednek.
Fokozott stressz esetén érdemes mentálhigiénés kezelésen rész venni vagy terapeuta segítségével  stresszkezelő technikákat elsajátítani.

Forrás: https://www.womenshealthmag.com

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász




Ön hova utazna szívesen nyaralni?







Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár