Ilyen is létezik: telefóbia

2017.01.04.

Ilyen is létezik: telefóbia

Ismerkedjünk meg egy új fogalommal, amely nem más, mint a telefóbia. Vannak emberek, akik szabályosan pánikba esnek, amikor megcsörren a készülékük, vagy kiveri őket az izzadság, ha nekik kell felhívniuk valakit. A jelenségre brit pszichológusok hívták fel a figyelmet.

Manapság minden ember elválaszthatatlan tartozéka a mobiltelefon. Hívásokat küldünk és fogadunk. Nem egy ember azonban mély és megmagyarázhatatlan aggodalmat érez, amikor telefonálniuk kell valakinek, vagy éppen őket hívják.

Korosztályoktól, nemektől független ez a különös az érzés, amelyet a pszichológusok telefóbiának neveztek el. Vannak emberek, akik teljesen felszabadultan képesek beszélgetni egy idegenekkel teli társaságban, ráadásul sms üzenetek garmadáját is küldözgetik, de rájuk jön a hidegrázás, amikor telefonálniuk kell.

Jill Isenstadt, a Joyable coaching cég alelnöke így vélekedett: „Számtalan embernél tapasztaltuk, hogy a telefonos érintkezés megterhelő számukra. Úgy érzik, hogy beszéd közben folyamatosan rögtönözniük és kapásból válaszolniuk kell a másik fél kérdéseire. Vannak ügyfeleink, akik azért nem haladnak a karrierjük előre menetelében, mert ideges aggodalom tör rájuk az interakciók során. Inkább elkerülik ezeket a helyzeteket, mert szörnyűnek érzik”. A telefóbia mindazonáltal nem új jelenség.

Shannon Goodson pszichológus már 1986-ban említést tett róla, amikor a telefonos ügyfélszolgálat buktatóit taglalta. Robert Graves brit költő pedig 1929-ben számolt be arról önéletrajzi könyvében, hogy határozottan irtózott a telefonkészülék használatától, miután az I. világháborúban súlyosan megsebesült.

Jill Isenstadt elemezte a fóbia különféle lehetséges okát. Nem maga a készülék okozza a gondot, hanem az interakció. Számos ügyfele úgy érzi, hogy az adott pillanatban csak olyan dolgokat tud mondani, ami rosszul sülhet el. Egy 27 éves páciense, aki egy marketing részlegen dolgozik, azt közölte vele: folyton attól fél, hogy helytelen szavakat használ beszélgetés közben, és túl lassan sikerül válaszolnia a kérdésekre, mindezek alapján pedig ügyefogyottnak tűnhet fel az ügyfelek és a kollégái szemében.



Forrás: BBC

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter




Ön hova utazna szívesen nyaralni?







Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár