Mi újság a játszótéren?

2011.08.19. - Írta: VP

Mi újság a játszótéren?

A babák, a totyogók és az ovisok kitartó csevegők, nagy gondolkodók és szorgalmas felfedezők. Ezekre a készségekre még tanítanunk sem kell őket, „menetközben” alakulnak ki, játék közben sajátítják el. Így valójában a szerető gondoskodás és a játékra biztosított számtalan lehetőség a legjobb iskolaelőkészítő. Íme, néhány hasznos ötlet.

A ba­bák

A babák szeretnek hallgatni, nézelődni, érinteni, élvezik a dallamot és a ritmust. Reagálnak a hangra, az arckifejezésre, a mozgó tárgyakra, a puha textíliákra. Tanulják a nyelv hangjait, a ritmusát, az ismerős arcokon a kifejezést, a tárgyak és kezek érintését, ismerkednek saját testükkel, felkészülnek arra, hogyan reagáljanak, ha ugyanaz a dolog ismét megtörténik velük.
Fürdetés
A kicsik imádnak pancsolni, a vizet ütögetni és rugdosni, adjunk a kezükbe szivacsot, amit vízbe mártanak, majd kicsavarnak, különböző színű és méretű műanyag üvegeket és poharakat, hogy a vizet egyikből a másikba töltögessék, színesítsük a fürdést vízben olvasható könyvecskékkel és kirakós játékokkal. A víz a legtöbb babát elvarázsolja, de ne feledjük, sose hagyjuk őket felügyelet nélkül a kádban.
Kincsesláda
Töltsünk meg egy kosarat, vagy kartondobozt olyan kincsekkel, amelyek változatosak, színesek és izgalmasak, ugyanakkor biztonságosak is. Tehetünk a kincsek közé fakanalat, rongylabdát, maradék szövetet, pamutgombolyagot, üres, tiszta tubusokat, csigaházat, kagylóhéjat, kupakokat, csak fantáziánk szab határt a babakézre álló tárgyaknak. Gyermekünk aztán szabadon vizsgálgathatja kincseit színre, anyagra, méretre való tekintettel.
Bújócska
Takarjuk el az arcukat a kezünkkel, a baba pofikáját fedjük be lepedővel, rejtőzzünk az ajtó mögé, játszunk bújócskát az öltözés-vetkőzés mindennapi rutinját előkészítendő.
Lapozgassunk
Már a pár hónapos babák is jól és csendben elszórakoznak a képeskönyvekkel. Színes, szép nagyméretű könyveket szerezzünk be, és meséljünk neki a képekről. Tegyünk félre magazinokat, prospektusokat, lapozzuk át ezeket együtt a babával.
Fontos: A babák született tanulók, de nem nélkülözhetik a szerető gondoskodást.
 

A ti­pe­gők

A tipegők szeretnek sétálni, szaladgálni, ugrándozni, elbújni, biztonságos helyekre bemászni.
Jó társalgók, ügyes énekesek és táncosok, sőt elkezdenek beszélgetni a játékaikkal is.
Megtanulják „használni,” és uralni a saját testüket, elsajátítják a tárgyakkal való ügyes bánásmódot, gondolataik, érzéseik kifejezését, az események leírását, s elkezdenek szavakat kitalálni.
Építsünk rejtekhelyet!
Kinn, vagy benn, bárhol. Használjuk ki a szekrények, bokrok, lepedők, nagy dobozok kínálta számtalan lehetőséget. A búvóhelyek segítik a kicsi fantáziájának fejlődését, és formálják a térről alkotott fogalmait.
Ki a parkba!
Ne teljen el nap anélkül, hogy körülnéznénk: mi újság a játszótéren? Szaladgáljunk, hintázzunk, libikókázzunk, labdázzunk, sétáljunk, és tárgyaljunk meg mindent, amit látunk. Kéz a kézben sétáljunk, és beszélgessünk.
A tárgyak dicsérete
Fújjunk szappanbuborékot, ütögessünk össze fedőket, csomagoljuk be mindenféle tárgyakat különböző papírokba, sorakoztassuk fel a játékokat, szortírozzuk őket dobozokba. Ezekkel a foglalatosságokkal alakulnak ki a méret, a forma, a sorrend matematikai alapfogalmai.
A könyvek szeretete
Ne teljen el nap olvasás nélkül! A mesék, a képek a gondolkodást és a kifejezőképességet fejlesztik.
Fontos: A tipegők azzal tanulnak a legtöbbet, ha kellően aktívak lehetnek, energiáikat szabadon kiélhetik. 

Az ovi­sok

Az ovisoknak már nyílik a szemük az igazi világ titkaira, élvezik, ha képzelt világot építenek, ha fantáziálnak, ha mások bőrébe bújhatnak, ha a többi gyerekkel játszhatnak. Szeretik „rendbe szedni” a tárgyakat és az ötleteket. Megtanulják hogyan „működik” a világ, mit tevékenykednek az emberek, milyen érzései lehetnek másoknak. Elvárják tőlük, hogy érzéseiket és gondolataikat szavakba öntsék, szerepjátékot játszanak, társaikkal együttműködjenek.
Felnőtt dolgok (segítséggel)
Kertészkedés, főzés, vásárlás, rendrakás, takarítás: mind-mind komoly, felelőségteljes tevékenységek. Az ovisok eközben tudást, önbizalmat szerezhetnek, s a munka, az alkotás örömét ismerik meg.
Szerepjátékok
Játsszuk el, hogy ő a doktor bácsi, a mama, a cica, a mosógépszerelő... Bújjunk bele mások bőrébe, ruhájába, gondolataiba.
Az alkotás öröme
Rajzoljunk, gyurmázzunk, sarazzunk, építsünk homokvárat, színezzünk, gyártsunk képeslapot vagy bevásárló listát, készítsünk mozaikot, vágjunk ki újságból képeket, betűket, alkossunk rizsképet, fűzzünk fel tésztaláncot. Végtelen sokféle és változatos módon szárnyalhat az alkotói fantáziánk, s ez az olvasás, írás, kreativitás alapjait veti meg.
Képeskönyvek
Az olvasás most már az emberekről szóló történetekre, a problémamegoldásra, az erkölcsi tanúságokra, a boldog végkifejletre irányuljon. Tanítsunk meg sok mondókát, kiszámolót, versikét.
Fontos: Az ovisok töprengők és művészek, a világ titkainak megfejtésére törekszenek. Vezessük őket felfedező útjukra.


Szakértőink

dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész



Bezár