Milyen a jó fizikatanár?

2010.09.04. - Írta: dr. Baranyi Károly, pedagógus

Milyen a jó fizikatanár?

A jó fizikatanárnak nagyon nehéz dolga van. A fizikai megismeréshez ugyanis erős realitásérzékre van szükség, hiszen a fizika – már a nevében is benne van – a természetről szól. A fizika megértéséhez ugyanakkor olyan fokú intuíció, fantázia is szükséges, amelyre csak az igazi mûvészetek tartanak igényt. Ez a fizikai szemlélet, és azt jelenti, hogy a világ jelenségeit a nélkül látjuk, hogy valóban érzékelnénk. A fizika esztétikai érzéket igényel, és hatékonyan fejleszti a szép, a harmónia iránti érzékenységet. Az esztétika a világ megismerésének semmi mással nem helyettesíthető eszköze. Sok fontos tényt a természet világában az által ismertek fel, hogy nyilvánvaló volt: csak a harmonikus lehet igaz.

A fizika tanulása a matematikai képességekhez hasonlókat igényel: magas fokú absztrakciós képességeket, a mennyiségekkel való biztos bánásmódot, számolási készséget, a feladatok kivitelezésében való jártasságot. A fizika tanulmányozásához szükség van a történelmi ismeretekre is. Nem érthetjük meg a természet jelenségeit, ha nem a fogalmak és a törvények történeti fejlődésében látjuk ezt.

Tehát a fizika tanításának az a célja, hogy a diákok megismerjék a fizikai világ legfontosabb jelenségeit, ezzel együtt bevezetést kapjanak a fizikai gondolkodás természetébe. A tanárnak elő kell segíteni, hogy tudatosodjon a tanulókban a természet harmóniája, a természetet megismerő emberi gondolat története, hatékonysága és eleganciája.

Nem szabad szem elől téveszteni, hogy a fizika maga a természet gondolati modellje, amelynek az a célja, hogy a teremtett világ jelenségeit minél egységesebben és egyszerűbben magyarázzuk. Ezért a jó fizika tanár nem eshet az egyoldalúság hibájába: tanítás közben is figyelni kell arra, hogy a természet megismerésének két útja van: a jelenségek közvetlen megfigyelése, majd általánosítás és a már megismert tényekből a következtetések levonása. E két ismeretszerzési folyamat természetes módon kiegészíti egymást.

A jó fizikatanár tekintettel van a tanulók korára és az ebből fakadó megismerési sajátosságokra. A kisgyermekekben a fizikai érzeteket kell kialakítani, tudatosítani, a nagyobb gyermekekkel kísérleteken keresztül kell felfedezni a természet jelenségeit, a középiskolás korú tanulókat pedig az összefüggések, és törvények felismerésére kell rávezetni.
A jó fizikatanár a tanítványainak meg tudja mutatni, hogy a természet és működése szép, a valóság felfedezése és modelljének felépítése esztétikai élvezetet jelent. Nem eshet a képletek bűvöletébe, legjobb, ha a képlettáblázatokat soha elő sem veszik. A jó tanár arra törekszik, hogy a diákokat megtanítsa a problémák „fejben való” megoldására: „akkor fogjunk a megoldás papírra vetéséhez, ha pontosan tudjuk, hogy mit akarunk leírni”.

A jó tanár nem keseríti tanítványai életét sok-sok feladat kitűzésével. Sokkal fontosabb, hogy rendszeresen kapjanak a tanulók feladatot, amelyeket elvárható erőfeszítéssel meg tudnak oldani. A jó tanár sokat ismétel, újra meg újra megbeszélik a régi problémákat, kitűzik – kis változtatással – a régi feladatokat, hogy a rejtett összefüggések felszínre kerüljenek, a megértés mélyüljön. A jó tanár ezért szeptemberben pontosan tudja, hogy mit fog tanítani decemberben, márciusban és májusban; gondolatait, mondatait úgy szervezi, hogy mindegyiknek lesz majd folyatatása.
Ezért a jó fizikatanár mestere a szakmájának, tudósa a fizikának. Nem marad le ott, ahol akkor volt, amikor a diplomáját megkapta. A jó fizikatanár tudja, hogy már Newtonnak sincs (teljesen) igaza, még a legalapvetőbb kérdésekben sem. A jó fizikatanár legalább százszor többet tud, mint amennyit tanítania kell.

A jó tanár tudja, hogy a cél nem a feladatmegoldás, a feladatmegoldás mindössze út, csak eszköz ahhoz, hogy a természet objektív szépsége gyönyörűséget okozzon diákjainak, megértése fejlessze tudásukat, az alapos tudás pedig építse személyiségüket. A modern fizika erre kiválóan alkalmas, mert azt tanítja, hogy az ember – fizikailag – csak egy kis pont a világon, mégis minden törvény azért van, hogy a szellemi élet megjelenjen és működjön a Világban.


Szakértőink

dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos



Bezár