Milyen a jó történelemtanár?

2010.09.04. - Írta: dr. Baranyi Károly, pedagógus

Milyen a jó történelemtanár?

A jó történelemtanár vonzó személyiség, mert – mint tudjuk – a diákok főként a tanár vonzásában szeretik meg az egyik tantárgyat, és a tanár iránti ellenszenv miatt utasítják el a másikat. A jó történelemtanár diákjai hosszútávú érdekeit nézi, mindig a diák javát akarja. 

A jó tanár türelmes: mindig lehetőséget ad tanítványainak arra, hogy – ha eddig nem is, de ezután – felfedezzék a történelem szépségét, és kedvvel tanulják. A történelem iránti vonzalom bonyolult dolog, csak egyik összetevője a nevelő hatása, más tényezők pozitív befolyására sokszor várni kell.
A jó tanár szigorú, először is önmagával, majd tanítványaival szemben is, és ez nem csak a tanuló értékelésében valósul meg. Nem engedheti meg magának a fegyelmezetlenséget, de nem engedi meg diákjainak sem, mert a történelmi szemlélet kialakulásához a fiatal elmében összeszedett munkára és fegyelmezett gondolkodásra van szükség.

Nagyon fontos követelmény, hogy vegye figyelembe a tanulók korát, az életkori sajátosságokat. A kisebb gyermekeknek úgy kell a történelmet tanítani, hogy ez elősegítse nemzeti, kulturális és vallási azonosságtudatuk megalapozását. A nagyobbaknak fontos a tudás megalapozása, az események sorrendjének és kapcsolatának megismerése, az érettségi vizsgára készülőknek pedig az összefüggések, a szociológiai, lélektani, kulturális háttér megértése.

Megszerettetni a történelmet csak úgy lehet, ha a tanár maga is szereti azt a tudományt, amelynek elemeit tanítja. Fontos, hogy a jó történelemtanár tudja is a történelmet, sőt tudósa is kell, hogy legyen, legalább egy-egy szűkebb területen. Az, aki nem érdeklődik hevesen a tudomány iránt, nem is keltheti fel az érdeklődést, diákjait sem fogja érdekelni a történelem.

A történelemi ismeretek elsajátítása, a történelem nevelő hatásának érvényesülése elgondolhatatlan irodalom nélkül. A jó történelemtanár szereti a könyveket, diákjainak – koruknak megfelelő – irodalmat ajánl, történelmi regényeket a kisebbeknek, izgalmas leírásokat a nagyobbaknak, történelmi forrásmunkákat a továbbtanulóknak. Természetesen ugyanilyen gondot kell fordítani a tárgyi forrásokra, emlékekre, emlékhelyekre.

A jó történelemtanár a történelmet azért tanítja, hogy a diákjainak személyes szabadságát szolgálja, hiszen az oktatás a nevelés eszköze, a nevelés legfőbb célja pedig a szabad döntésre képes felelősségteljes autonóm személyiség kialakulása.
A történelemtanár tudja, hogy a történelemtanítás célja öszszetett: ismeretek, készségek, értékrendek elsajátítása, illetve kifejlesztése. Ezen túl fontos szerepe van a személyiség kialakításában, a nemzeti identitástudat megőrzésében, nélkülözhetetlen az általános műveltség alapjainak megteremtésében, az integrációs törekvéseknek, a nemzetek létének és jövőjének helyes megértésében.

A történelemtanár nevel: tisztában van azzal, hogy a történelmi ismeretek átadásával a tanulókban megalapozható a humánum és a nemzeti értékek megbecsülése, az önálló ítéletalkotás képessége, a képzelőerő, a kifejezőkészség, a szociális érzékenység, a reális önértéktudat, és a felelősségteljes, döntésekre kész vállalkozó szellem.
A történelemtanítás megragadó erővel kínálja a gyermekeknek a személyi példákat, magatartásformákat, helyzeteket, az értékek sokaságát, és segíti a modern társadalomban való eligazodást.

A történelmet tanító tanár felébreszti a fiatalokban a múlt megismerésének örömteli izgalmát és keservét. A történelem a gondolkodás önállóságára és fegyelmére szoktat, és megtanít arra, hogy a győzelmek és vereségek viszonylagosak és időlegesek, a veszteségek is elviselhetők, és a reménytelennek látszó helyzetekből is vannak kiutak.

A jó történelemtanárnak elő kell segítenie, hogy a történelem tanulása élményszerű tartalommal töltsön meg olyan értékkategóriákat, mint pl.: bátorság, igazságosság, hősiesség, helytállás, a nemzet és az emberiség szolgálata, a szegények, az elesettek felkarolása, a természet megismerése és védelme, tudás, műveltség, tanítás, hűség, jó kormányzás, érdekegyeztetés, tolerancia, kisebbségvédelem, megbocsátás.


Szakértőink

dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász



Bezár