Pro és kontra: mesterséges édesítőszerek vs. egyéb cukorpótlók

Pro és kontra: mesterséges édesítőszerek vs. egyéb cukorpótlók

Függetlenül attól, hogy mi a célunk, legyen az a kalóriabevitel csökkentése, diéta, cukorbetegség vagy éppen az egészségesebb táplálkozásra való áttérés igénye a cukorpótlás sarkalatos pontja a döntésünknek. Alábbi cikkünkben érveket, ellenérveket sorakoztatunk fel, hogy döntése biztos lábakon álljon.

Sokan választják diétájukhoz a mesterséges édesítőszereket a cukor helyettesítésére, így csökkentve a bevitt kalóriákat. Különböző mesterséges édesítőszerek és egyéb cukorpótlók találhatók a boltok polcain, nem beszélve azokról az ételekről és italokról, amelyek "cukormentes" vagy a "diéta" felirattal csábítják pénztárcájuk kinyitására a vásárlókat. És akkor még nem is beszéltünk a light üdítőkről, rágógumiról, zselékről, pékáruról, édességről, gyümölcsléről, fagylaltról és joghurtról stb.

Vegyük górcső alá, miből is vannak ezek az édesítőszerek és milyen szerepet tölthetnek be diétánkban!
  
Az édesítőszerek az asztali cukrot (szacharóz) szinte bármilyen formában helyettesíthetik. A cukorpótlók kapcsán nagyon sok a félreértés és sokszor igen zavaró információt lehet hallani. Az egyik probléma az, hogy a terminológia gyakran szabadon értelmezi a különböző elnevezéseket, például egyes gyártók az édesítőszereket "természetes" jelzővel látják el, bár azok feldolgozott vagy finomított termékek, ez a helyzet pl. a sztívia készítményekkel is. Néhány mesterséges édesítőszer természetes alapanyagokból származik – a szukralózt például cukorból állítják elő. Függetlenül attól, hogy hova sorolják be, a cukorpótlók azért nem mágikus szerek a fogyáshoz.



Vessünk egy közelebbi pillantást a mesterséges édesítőszerekre!
A mesterséges édesítőszerek szintetikus cukorpótlók, de a természetben előforduló anyagokból is származhatnak, beleértve a gyógynövényeket vagy a cukrot is. Ezek rendkívül intenzív édesítőszerek, mert sokszor édesebbek, mint a hagyományos cukor.
A mesterséges édesítőszerek felhasználási módjai
A mesterséges édesítőszerek vonzó alternatívái a cukornak, mert gyakorlatilag kalóriamentesek így járulva hozzá a diéta sikerességéhez. A mesterséges édesítőszereket széles körben használják a feldolgozott élelmiszerekben is, beleértve a pékárukat, üdítőitalokat, cukorkákat, pudingokat, konzerv élelmiszereket, lekvárokat és zseléket, tejtermékeket és még sorolhatnánk.
A mesterséges édesítőszerek az otthoni felhasználásban, pl. sütéshez, főzéshez is népszerűek. Vásárláskor mindig ellenőrizze a címkét, mert bizonyos típusaiknak a konyhai eljárások során kedvezőtlenül módosulhat az összetétele.
Egyes mesterséges édesítőszerek utóízt hagynak, érdemes velük kísérletezni, hogy megtalálja az Önnek leginkább megfelelőt.

A mesterséges édesítőszerek lehetséges egészségügyi előnyei
Fogszuvasodás. Az egyik előnye a mesterséges édesítőszereknek, hogy nem okoznak fogszuvasodást és szájüregi elváltozásokat.
Súlykontroll. Az egyik legvonzóbb tulajdonsága a mesterséges édesítőszereknek, hogy gyakorlatilag nincs kalóriatartalmuk. Ezzel szemben minden gramm rendes asztali cukor 4 kalóriát tartalmaz. Egy teáskanál cukor kb. 4 gramm, 3 dl édesített kóla pedig 8 teáskanál cukrot tartalmaz, azaz körülbelül 130 kalóriát. Ha fogyni szeretne vagy megelőzni a súlygyarapodást cukor helyett érdemes az édesítőszereket választania.
Cukorbetegség. A mesterséges édesítőszerek jó alternatívát jelenthetnek a cukorra, ha Ön cukorbeteg. Ellentétben a cukorral, a mesterséges édesítőszerek általában nem növelik a vércukorszintet, mert nem a szénhidrátok. Ugyanakkor fontos, hogy mindig kérdezze meg orvosát, hogy melyik édesítőt használja az állapotának megfelelően.  
 
A mesterséges édesítőszerek lehetséges egészségügyi hátulütői
A mesterséges édesítőszerek évtizedek óta intenzív kutatások tárgyát képezik. Az ellenzők azt mondják, hogy a mesterséges édesítőszerek különböző egészségügyi problémákat okozhatnak, beleértve a daganatos betegségeket is. Ez főleg azért van, mert az 1970-es években végzett kísérleteket bemutató tanulmányok a szacharint összekötötték a patkányokban kialakuló hólyagrák laboratóriumi eredményeivel.
Azonban több egészségügyi intézmény szerint nincs megalapozott tudományos bizonyíték arra, hogy az engedélyezett édesítőszerek daganatos betegséget vagy egyéb súlyos egészségügyi problémát okoznának. Az engedélyezett mesterséges édesítőszerek biztonságosan alkalmazhatók korlátozott mennyiségben, még a terhes nők számára is.


Cukoralkoholok és új édesítőszerek
A cukoralkoholok a szénhidrátok természetesen előforduló változatai, amelyek egyes gyümölcsökben és zöldségekben találhatóak. Nem tekinthetőek intenzív édesítőszereknek, mert nem édesebbek, mint a cukor és elnevezésük ellenére nem tartalmaznak alkoholt (etanolt) sem. Alacsony a kalóriatartalmuk és bár nem olyan édesek, mint az asztali cukor, vonzó alternatívát jelenthetnek diéta esetén. Az újszerű édesítőszerek kombinációját jelentik, és csakúgy, mint a sztívia, nehezen férnek bele egy bizonyos kategóriába. Ne feledje, bár a sztívia készítmények engedélyezettek, az egész leveles sztívia és a sztívia kivonat nem az és nem használható édesítőszerként.
A cukoralkoholok általában megtalálhatóak számos feldolgozott élelmiszerben és más termékekben, mint például a csokoládé, cukorkák, fagyasztott desszertek, rágógumi, fogkrém, szájvíz, süteményekben stb. Az élelmiszerek nedvességtartalmát biztosítják és gátolják a termékek barnulását. Cukoralkoholokat gyakran kombinálják mesterséges édesítőszerekkel, hogy fokozzák édességüket. Az élelmiszercímkéken legtöbbször xlilit-ként szerepel.
 
A cukoralkoholok egészségügyi előnyei
Fogszuvasodás. Az egyik előnye cukoralkoholoknak az, hogy nem járulnak hozzá a fogszuvasodáshoz és a szájüregi elváltozásokhoz.
Súlykontroll. A cukoralkoholok kiválóan hozzájárulnak a diétához alacsony (2 kalória/gr) kalóriatartalmukkal. Ez azt jelenti, hogy a cukoralkoholok tekinthetők a legalacsonyabb kalóriatartalmú édesítőnek.
Cukorbetegség. Ellentétben a mesterséges édesítőszerekkel a cukoralkoholok emelhetik a vércukorszintet, hiszen szénhidrátok. Ezért ha Ön cukorbeteg, fokozottan figyeljen a cukoralkoholok fogyasztására is.
 
Lehetséges egészségügyi problémák
A cukoralkoholoknak egyes esetekben hashajtó hatása lehet, illetve puffadást okozhatnak. Ezek a lehetséges mellékhatások a termékek címkéin jelölve vannak. A természetes édesítőszerek egészségesebb lehetőséget jelentenek a cukor pótlására a feldolgozott cukor vagy más édesítőszerek helyett. Ugyanakkor még ezek az úgynevezett természetes édesítőszerek is gyakran feldolgozva és finomítva kerülnek a boltok polcaira.

A természetes édesítőszerek felhasználása
A természetes édesítőszerek felhasználására azok az élelmiszerek jelentenek példát, amelyeken ezeket a feliratokat látjuk: hozzáadott cukrot nem tartalmaz.

Lehetséges egészségügyi előnyei a természetes édesítőszereknek
Bár a természetes cukorpótlók egészségesebbnek tűnhetnek, mint a feldolgozott asztali cukor, a vitamin- és ásványianyag-tartalma nem különbözik jelentősen a cukortól. A természetes édesítőszert ne csupán az íze és felhasználása, felhasználhatósága alapján válassza, hanem az egészségre vonatkozó pozitív hatásai miatt is.

Esetleges egészségügyi problémák
Az úgynevezett természetes édesítőszerek általában biztonságosak. Azonban ha túl sokat fogyaszt belőlük, az olyan egészségügyi problémákhoz vezethet, mint például a fogszuvasodás, a súlygyarapodás és a megnövekedett trigliceridszint. Továbbá, ne feledje, hogy a méz kis mennyiségben tartalmazhat bakteriális spórákat, amely képes botulizmus toxint termelni. Emiatt a méz nem adható gyermekeknek 1 éves kor alatt.

Amikor kiválasztja cukorpótlót, tájékozódjon alaposan, mert míg a mesterséges édesítőszerek és cukorpótlók segíthetnek a testsúlyt kontroll alatt tartani, nincs mágikus erejük és ezeket is mértékkel kell használni.
Csak azért, mert egy termék cukormentes, nem jelenti azt, hogy kalóriamentes is. Ha túl sok cukormentes ételt eszik, attól még ugyanúgy hízhat, ha mástól nem, a többi összetevőtől. És ne feledjük, hogy a feldolgozott élelmiszerek, amelyek gyakran tartalmaznak cukorpótlót, általában nem kínálnak ugyanolyan egészségügyi előnyöket, mint például a gyümölcsök és a zöldségek.

Hozzászólások

CharlesFlard | 2017-06-26 18:38

wh0cd914712 generic zestril prednisone celexa fluoxetine pill proscar generic betapace methotrexate
Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész




Újévi fogadalmak

Mennyire vesszük komolyan saját fogadalmunkat?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár