Sportsérülések nőknél

Címkék: sérülés törés
Sportsérülések nőknél

Felmérések szerint a nők körülbelül azonos arányban szenvednek el sérüléseket sportolás közben, mint a férfiak. Hivatalos adatok bizonyítják, hogy a sport egyre jobban elnőiesedik: a hetente legalább két alkalommal testmozgást végzők közel 60%-a nő. Egyre több nő úszik, sétál, jár aerobic és callanetics órákra. Ezzel a tendenciával párhuzamosan sajnos növekedett a nőknél a sportolásból eredő sérülések száma is. 

 

Akik nem sportolnak aktívan, tévesen gondolják, hogy nem kell aggódniuk a sérülések miatt; azonban egy amerikai Testnevelési Egyetem oktatói által összeállított tanulmányból kiderül, hogy a mintegy ezer megkérdezett, akiknek nagy része 20-40 év közötti nő volt, évente átlagban két komolyabb sérülést szenved el. A futás, az aerobic, a lépcsőzés, sőt még a séta is nemcsak kisebb ínhúzódást, de egészen komoly sérüléseket is okozhat.
Miért történik olyan sok baleset egészséges testmozgás közben? Nyilvánvaló, hogy a kemény sport igénybe veszi a szervezetet, különösen az ízületeket, amelyekre hatalmas erő hárul például futás, vagy lépcsőzés közben. Sokan túl intenzíven, és túl gyakran sportolnak, megerőltetetik magukat, amelynek eredménye lehet a váll-, térdízület fájdalom kialakulása (Az akut sérülések egy alkalommal történt baleset következményei, például rosszul lépünk, és kificamodik a bokánk). Mindezek mellett, bizonyos nők a gyengébb csontozatuk miatt sokkal könnyebben megsérülnek, mint mások.
Az alábbiakban felsoroljuk a leggyakrabban előforduló sérüléseket, azok megelőzését és kezelését. A legtöbb sérülés e négy tényező hatására reagál: pihenés, jég, nyomás, emelés. Az akut sérüléseknél kérjük ki az orvos tanácsát, s ha a fájdalom fokozódik, a testrész bedagad, illetve négy-öt nap múlva is megmarad, akkor is haladéktalanul forduljunk orvoshoz.

Térdfájás

Talán a legelterjedtebb a térdkalács fájdalom. Az ortopédsebészek szerint nőknél nagyobb számban fordul elő; főleg azoknál, akik aerobikoznak, vagy rendszeresen futnak. Ennek az a magyarázata, hogy a nőknek szélesebb a csípőjük, mint a férfiaknak, s minél szélesebb a csípő, annál nagyobb a combcsont és a térd által bezárt szög. Ez további megerőltetést jelent a térkalács számára, s így intenzív mozgáskor fájdalom alakul ki. A térdfájás további okai lehetnek a lábak túlzott kifordulása, amikor a lábfejállás közben befelé néz, valamint a gyenge combizom.
Térdfájás ellen néhány hétig javallott a futást és aerobicozást mellőzni, a biciklizés kevésbé terheli meg a térdeket, s a combizmokat is erősíti. Jó erősítő feladat továbbá, ha nyújtott lábbal leülünk a földre, 5 mp-ig megfeszítjük a combizmokat, s ezt megismételjük naponta hatvanszor.
A másik, még súlyosabb térdprobléma az elülső keresztszalag-szakadás, amely különösen kosárlabda-játékosoknál gyakori. Ez a sérülés körülbelül négyszer gyakrabban fordul elő nőknél, mint férfiaknál, ennek oka a mai napig ismeretlen. Ha a sérülés nagyon fájdalmas, dagadt, forduljunk orvoshoz. A térdszalag-szakadás súlyosabb eset: elképzelhető, hogy csak műtéti úton lehet rajta segíteni.

Vállfájás

Könnyen megfájdulhat a válluk azoknak, akik sportolás közben sokszor emelik fel a karjukat, például a röplabdások, kosarasok, teniszezők, úszók. Mind a férfiak, mind pedig a nők körében elterjedt, de a nők, elsősorban gyengébb felsőtestük miatt, hajlamosabbak rá. Az izmok megerőltetésével az inak megfeszülnek és bedagadnak. Mivel az inak két csont között, igen szűk helyen helyezkednek el, becsípődhetnek, s a kar emelésekor fájdalmat okoznak. Ez a fájdalom megelőzhető, ha edzés előtt óvatos karkörzéssel bemelegítünk, illetve a vállizmokat súlyemeléssel erősítjük.

Lábszárizom-gyulladás

A hirtelen megerőltetéstől (futás, aerobicozás) a lábszárizom és az inak begyulladhatnak. A tapasztalt futók esetében a kemény talajon való futás, valamint az elnyűtt futócipők, amelyek párnázása már elkopott, okozhatják ezt a sérülést. A sérülés megelőzhető, ha csökkentjük a futás mennyiségét, vagy másféle sportot választunk, amíg a fájdalom nem enyhül. Bizonyosodjunk meg róla, hogy cipőnk megfelelően támasztja meg a talpunkat, elnyűtt sportcipőnket inkább cseréljük le.

Csonttörés

A túl intenzív sportolás a csontokban hajszálrepedést válthat ki. Bár ez a sérülés mindkét nemnél előfordul, legvalószínűbb azoknál a női atlétáknál, akiknek legalább három egymást követő alkalommal kimaradt a havi vérzésük. Ennek oka az, hogy a menstruáció elmaradása korai csontritkuláshoz vezethet, s így a csontok meggyengülnek, törékennyé válnak. A törés bármely csontban bekövetkezhet, akár a csípőben, illetve a gerincoszlopban is, de ezek a szélsőséges esetek azoknál a sportolóknál fordulnak inkább elő, akik rendszeresen futnak, vagy a lábakat intenzíven igénybe vevő „rúgó” sportot űznek. Sajnos, a csonttörésre jellemző hogy nagyon lassan gyógyul, s a fájdalom reggeltől estig tartó szenvedést okoz. A sérülés kezelése a törés súlyosságától, illetve annak helyétől függ, de mindenképpen sokat segít a pihenés. Abban az esetben, ha a csont meggyengülése, illetve törése valószínűleg a havi vérzés elmaradása miatt következett be, az orvos a menstruáció mesterséges beállításával segíthet, vagy ha a kiváltó ok a túlzott soványság, hízókúrát javasolhat a betegnek.
 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár