Távol a hétköznapoktól

- Írta: dr. Piczkó Katalin, pszichiáter

Távol a hétköznapoktól

„Azt nem tudjuk, hogy hova, merre tartunk, de oda egyre gyorsabban.”  Felpörgetetten élünk egy teljesítmény-centrikus világban. A stressz, a rivalizálás, vagy az egzisztenciális szorongás, a létbizonytalanság hétköznapjaink természetes részévé vált. Nagy energiákat fordítunk arra, hogy megfeleljünk külső és belsô elvárásainknak. Ezeket az energiákat időnként szükségszerűen pótolnunk kell.

Lépjünk ki a keretbôl, amiben éljük az életünket. Lépjünk be valami másba, olyasmibe, amitől az urbanizáció elszakított bennünket. Műfényben, műlevegőben, művirágok között éljük városi életünket. Találjunk vissza a természet csöndjéhez, nyugalmához: „fűhöz és fához”. Magunkba szívhatjuk a nyár vibráló színeit, fényeit, telített illatait, a madárcsicsergést. Amíg a városban apró ponttá zsugorodunk, és csak parányi részei vagyunk egy nyüzsgő hangyabolynak, itt határaink kitágulnak, megszűnnek, együtt lélegezhetünk a természettel, megélhetjük azt a harmóniát, hogy egybeolvadunk a „mindenséggel”.

Már maga az a tény, hogy kilépünk a hétköznapi keretekből, segíthet abban, hogy más szemszögből lássunk. Amikor nagyon benne vagyunk egy problémában, sokszor „a fától nem látjuk az erdőt”. Az eltávolodás segíthet abban, hogy „amit már ezer éve nézek, meglássam hirtelen”. Az ún. „munkaalkoholizmus” egyik legfeltűnôbb ismertetôjele, hogy valaki képtelen napokra, hetekre eltávolodni a hétköznapi feladataitól. Nem tudja igazán élvezni, hogy belecsöppen valami másba.

A másik fontos energiafeltöltő állomásunk a mozgás. A rendszeres mozgás stresszoldó és energizáló. Látszólag energiát veszítünk, ugyanakkor mégis aktivizál, és belső energiákat ad. Belső jó érzést okozó anyagok, endorfinok szabadulnak föl izmaink mozgatásánál.
Maga a tudat is fontos, hogy az elkövetkezendô hetekben nem kell felelôsséget vállalni, feladatokat megoldani, jöhet a lazítás. Ahogyan fontos a mozgás, fontos a lazítás is. Ha ellazítom izmaimat, nyújtózkodom, ehhez az izomállapothoz egy lazább lelkiállapot is kapcsolódik. Nyújtózással is tudok egy kicsit lazítani stresszes lelkiállapotomon.

„Nyári feltöltődésünknek” fontos része a kapcsolatépítés a családdal. Ha megvizsgálnánk értékrendünket, s aztán megnéznénk, hogy valóban e szerint éljük-e az életünket, megdöbbentô eredményt kapnánk. Valószínűleg mindenkinek az elsők között szerepel a család, a gyerekek. Egy amerikai vizsgálat szerint egy üzletember mégis csak 7 percet beszélget hetente a gyerekeivel.
A nyaralás lehetőség arra is, hogy közös élményeket szerezzünk, mélyítsük kapcsolatainkat.
 

Kérdőív a stressz tü­ne­te­iről

  1. Gyak­ran ér­zi ma­gát fá­radt­nak, ki­me­rült­nek?
  2. Vannak-e elalvási problémái, többet alszik, vagy nehezebben ébred? Szokott-e éjszaka többször felébredni, gyakran előfordul-e, hogy feszültség, problémák miatt nehezen alszik el?
  3. Rendszeresen „felpörgetett” állapotban telnek-e hétköznapjai?
  4. Nagyon fontos értékrendjében, hogy megfeleljen környezete elvárásainak?
  5. Koncentrálás terén vannak-e nehézségei?
  6. Olyan programok sem keltik fel érdeklôdését, amelyeken korábban szívesen vett részt?
  7. Mások észreveszik azt, hogy nagymértékben lelassult, vagy esetleg szokatlanul nyugtalan?
  8. Gyarapodott a testsúlya, vagy sokat fogyott a közelmúltban anélkül, hogy ezt akarta volna?
  9. Az utóbbi időben örömtelennek, kiégettnek érzi magát?
  10. Gyakran türelmetlen, ingerült?

3 igen válasz esetén: feltétlenül javasolt az, hogy valamilyen „energiafeltöltő állomást” keressen fel (rendszeres mozgás, hosszabb szabadság, környezetváltozás stb.).

5-nél több igen válasz: javasolt, hogy keressen fel szakembert (pszichiátert, pszichológust), akivel átbeszélik, begyakorolják a hatékony stresszkezelés módszereit.

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár