Vajon tényleg éhes?

2010.09.28. - Írta: betegvagyok.hu

Címkék: cukorbetegség
Vajon tényleg éhes?

Az év végi ünnepek ráirányítják a figyelmet az evés kérdéskörére. Ha valaki állandóan fogyókúrával gyötri testét és folyamatosan csak a kalóriákat számolja, vagy éppen ellenkezőleg, semmilyen ételnek nem tud ellenállni, elveszíti a kapcsolatot szervezete valós igényeivel. Nem tudja mikor éhes, és nem érzi mikor érkezik el a táplálékfelvétel okozta kielégülés. Éppen ezért Karin Kratina floridai pszichológus szerint a legfontosabb cél, hogy alaposan kiismerjük szervezetünk jelzéseit, s csak akkor együnk, ha éhesek vagyunk, s hagyjuk abba, ha megszűnt éhségérzetünk. Ezt a szabályt követve elnyerjük valós súlyunkat, és eloszlanak az evéssel kapcsolatos szorongásaink.

Az amerikai pszichológus a követendő vezérfonalat adja, annak eldöntésére, hogy a belülről érkező jelzés valódi éhséget jelez-e, vagy csak látszat:

  • Valamilyen munka kellős közepén tart. Mondjuk levelet ír, vasal vagy füvet nyír a hétvégén, s hirtelen ételre kezd gondolni. Vajon el kell nyomnia a gondolatot? Korántsem. Lehet, hogy éppen ez az első jele annak, hogy szervezete táplálékra szorul.
  • Kisebb vagy nagyobb ürességet érez a gyomrában. Ez egyértelmű és világos. Ez az éhség. Ha ezt az érkező jelzést elhanyagolja, a szervezet a tartalékai felé fordul.
  • Idegesnek, fáradtak, ingerültnek érzi magát. Ez alacsony cukorszintet jelez. Ha éhségérzet, vagy a táplálék utáni vágy nem is jelentkezik, be kell kapni néhány falatot.
  • Korog a gyomra. Levegő halad át a belső szervein. Ez nem jelent feltétlenül éhséget.
  • Nagyon megkíván egy bizonyos ételt. A kívánás gyakran érzelmi okokkal magyarázható. Ha valóban éhes, nem feltétlenül ez az egyetlen étel, amit meg akar kapni.
  • Ebédidő van! Ha eltelt már négy óra az előző étkezés óta, akkor valószínűleg éhes is, hacsak nem fejedelmi lakomát fogyasztott. Ha kevesebb mint négy óra múlt el, ne egyen csak azért, mert itt az ideje.
  • Alkalom adódik, hogy finomat egyen. Ha mondjuk elhalad egy pékség előtt, s az orrát megcsapja a frissen sütött kenyér illata, állon ellent a csábításnak. A lehetőségek kínálkoznak, de ezeknek semmi közük az éhséghez. S ha nem éhes, az étel sem fog olyan jól esni, ahogyan az első látásra tűnik.
  • Nem éhes, mégis eszik. Ez mindnyájunkkal előfordul olykor. De ez bizony annak a jele, hogy másra van szükségünk, nem evésre. Mire is vágyik valójában? Talán magányos, vagy csak unatkozik. Vagy ideges? Az ételt gyakran érzelmi bajok orvoslására használjuk, rossz célra; a táplálkozás elveszti eredetei funkcióját. Ettől csak meghízik, s így tovább tetézi az érzelmi viharokat. Végezetül a pszichiáter azt javasolja, hogy egyszer egy héten egyen minden korlátozás nélkül. Ne számolja a kalóriákat, s ne fájjon a feje amiatt, hogy ez vagy az nehéz étel. Ehelyett próbálja meg önmagát figyelni, hogyan érzett evés előtt, közben, s milyen érzéssel kelt fel az asztaltól. Állítson fel egy 10 pontos skálát, s azon mérje éhségérzetét. A nulla jelenti azt az állapotot, amikor az éhségtől már teljesen elgyengült, míg tízzel jelölje azt, ha degeszre ette magát, s moccanni sem tud. Ötös a kényelmes, nem éhes, és nincs tele a gyomra. Hetes, amikor kellemesen jóllakott, kilences: egy kicsit túlette magát. Ha addig nem eszik, amíg el nem éri az egyes szintet, valószínűleg túllő majd a célon. Dr. Kratina azt tanácsolja, hogy a kettes vagy a hármas szinten kezdjen enni, és hagyja abba, amikor a hetesre, nyolcasra érkezett. Legokosabban és legegészségesebben akkor élhet, és étkezhet, ha megismeri önmagát, ezért szánjon elég időt arra, hogy figyelje szervezete jelzéseit.
Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár