5 módja a túlsúly elleni küzdelemnek

5 módja a túlsúly elleni küzdelemnek

A növekvő elhízás arányának legnagyobb hozzájárulása a gyorsétterem, üdítőitalok és egyéb élelmiszerek és italok népszerűségének növekedése. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a világ hét milliárd emberéből körülbelül egy milliárd túlsúlyos.

Észak-Amerikában a legnagyobb az elhízott emberek aránya, körülbelül 65 millió felnőtt embert érint. A túlsúlyos gyermekek aránya is riasztó ütemben emelkedik. Az elhízás az Egyesült Államokban a halálozásnak a fő oka. Az elhízással kapcsolatos egészségügyi kockázatok a következők is lehetnek:

  • Visszerek
  • Magas vérnyomás
  • Magas koleszterinszint
  • Mélyvénás trombózis
  • Érbetegségek
  • Gyomorégés
  • Zsírmáj
  • Diabétesz
  • Hasnyálmirigygyulladás
  • Derékfájdalom
  • Ízületi betegségek
  • Stroke
  • Demencia
  • Depresszió
  • Meddőség
  • Menstruációs és terhességi rendellenességek
  • Asztma

A lényeg az, hogy az elhízást elsősorban az okozza, hogy több kalóriát fogyasztunk, mint amennyit a szervezetünk felhasznál. Íme az elhízás elleni küzdelem lehetséges lépései!


Irányítsa az étvágyát!


Az oxigén, az étel és a víz a három legalapvetőbb dolog, ami az életben maradásunkhoz szükséges. Általában nem is gondolunk a levegőre, ameddig nem tartjuk vissza a lélegzetünket és nem érzünk hatalmas vágyat, hogy újra lélegezzünk. Kicsit ehhez hasonlóan működik az is, hogyha megfosztjuk magunkat az ételtől. A testünknek és szervezetünknek erőteljes mechanizmusai vannak ahhoz, hogy a legtöbb tápanyagot raktározza el a „túlélés” érdekében.

Mindannyian eszünk, amikor belső táplálkozási szükségletet érzünk. Azonban képesek vagyunk addig enni, ameddig teljesen meg nem telünk. A normál testsúlyú emberek általában nem rendszertelen módon és nem egészségtelen ételeket fogyasztanak. Valamint többnyire a megfelelő időpontokban éreznek éhséget. Továbbá arra is hajlamosak, hogy elégedettek legyenek akkor is, ha kevesebbet ettek. Sajnos a túlsúlyos és elhízott egyénekben az étvágy és a telítettség érzése más. Ennek eredményeképp megnövekedett étvágyuk van.

Hogyha a súlyát szeretné abszolút kontroll alá vonni és mindig az ideális testsúlyban maradni, akkor az étvágyát egészséges állapotba kell hoznia, ami mentes a túlzott étvágytól.


Szabályozza a vércukorszintjét!


A vércukorszint változások gyakori tünetei a következők:

  • Nehéz a fogyás
  • Vágy az édesség után
  • Ingerlékenység éhesen
  • Emelkedett vércukorszint
  • Gyakran felébred esténként
  • Mindig éhesnek érzi magát
  • Délutánok folyamán álmos lesz

A vércukorszint instabilitása a megnövekedett étvágy egyik fő oka, ami jellemző a túlsúlyosok körében. Az alacsony szénhidráttartalmú és szénhidrátmentes táplálkozás gyors és drámai eredményeket hozhat, viszont hosszabb távon súlygyarapodáshoz vezethet.

A szervezet keményen dolgozik, hogy a vércukorszint normális maradjon, mivel az inzulinrezisztencia a normálisnál nagyobb mennyiségű inzulin felszabadításával alakul ki. A vércukor stabilizálásának kulcsfontosságú lépései:

Válasszon olyan ételt, ami alacsonyabb hatást gyakorol a vércukorszintre, mivel minden étel máshogyan hat rá. Tehát érdemes megismernie, milyen ételek hogyan befolyásolják a vércukrot. A legfontosabb a szénhidrátok bölcs megválasztása és a mérsékelt fogyasztása.


Változtasson a szokásain!


Az elsődleges tényező, amely meghatározza, hogy sikeres lesz-e a fogyása, hogy mennyire kész a változásra. A pozitív változások megtapasztalásához el kell fogadnia a következő szokásokat:

Csökkentse a magasabb kalóriatartalmú élelmiszerek mennyiségét, miközben növeli az alacsony kalóriatartalmú ételek bevitelét. Valamint fontos, hogy élvezze az étkezést. A legtöbb súlyproblémával küzdő ember gyorsabban eszik és több ételt fogyaszt, mint a normális súlyban lévő társaik. Tehát az egyik legjobb változtatás az lehet, hogy megtanul lassabban enni.

Tervezze meg, mit fog enni. A gyors étkezés és a rosszul megválasztott étel könnyen extra kalóriákat jelenthet. A legtöbb esetben bizonyos szokások állnak az ideális testsúly elérésének és fenntartásának útjában. Talán pont a rossz étkezési szokások miatt nem fogy vagy gyarapodik a testtömege. Tehát érdemes ezeket megvizsgálni és adott esetben változtatni rajtuk.


Csökkentse a stresszt!


A stressz következménye lehet a hasi zsírsejtek növekedése és az izomtömeg csökkenése, ami inzulinrezisztenciát és elhízást okoz. A mindennapi stressz azonban sajnos a modern élet normális része. Habár, ha a stressz extrém méreteket és szokatlan formát ölt, netán sokáig tart, akkor az ilyen reakció meglehetősen káros tud lenni. A stressz kezeléséhez nyugtassa meg az elmét és a testet, a testmozgást építse be az életébe és figyeljen a jó minőségű esti alvásra.


Formálja izmait!


A rendszeres testmozgás a jó egészség kulcsa. A testmozgással való fogyás képessége közvetlenül tükrözi az ember izomtömegét. Minél több izomtömeg van, annál több zsírt éget el.

A férfiaknál és a nőknél egyaránt a serdülőkortól a 20-as évek közepéig növekszik a legtöbbet az izom. Ezt követően az izomtömeg lassan, de meglehetősen könyörtelenül csökken a legtöbb embernél.

Az izomvesztés megakadályozásának leghatékonyabb módja a rendszeres erősítő edzésprogram követése. Ugyanis a fizikai aktivitás hiánya a fő ok, hogy ilyen sok amerikai túlsúlyos. Hogyha szeretne fogyni, elengedhetetlen  a diéta mellé a megfelelő edzés.

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár