A D-vitamin jótékony hatásai

A D-vitamin jótékony hatásai

A D-vitamint a napsugárzás hatására állítja elő szervezetünk. Az elfogyasztott ételek, vagy az étrend-kiegészítők is tartalmaznak D-vitamint. A szervezetünkben lévő D-vitamin megfelelő mennyisége igen fontos. A D-vitamin segít az egészséges csontok és fogak megőrzésében. Továbbá segít a daganat, az 1-es típusú cukorbetegség és a multiplex szklerózis kialakulásának megelőzésében.

A D-vitamin szerepe a szervezetünkben

  • Segít megőrizni a csontok és fogak egészségét.
  • Segíti az immunrendszer, az agy és az idegrendszer épségének a megőrzését.
  • Szabályozza az inzulinszintet és segítséget nyújt a cukorbetegség kezelésében.
  • Támogatja a tüdő működését, hozzásegít a szív- és érrendszer egészségének a megtartásához.
  • Befolyásolja a rákos gének fejlődését.

Amit a D-vitaminról tudni kell

A D-vitamin tulajdonképpen nem is vitamin. A neve ellenére nem vitaminként tartják számon, hanem úgynevezett pro-hormonként. A vitaminokat a szervezet nem tudja előállítani, csak tápanyag formájában tud bekerülni az emberi szervezetbe. Ugyanakkor a D-vitamint, a nap hatására, a szervezet szintetizálja, azaz beépíti a saját működésébe.

A heti 2-3 alkalommal, a napsütésben töltött 5-10 perc már elég a szükséges D-vitamin-termeléshez, de a D-vitamin hamar lebomlik, ami azt jelenti, hogy a D-vitaminraktárak hamar kimerülnek, ami főleg a téli hónapokra jellemző. Ugyanakkor a tanulmányok kimutatták, hogy nagy százaléka az embereknek D-vitamin-hiányban szenved.

Mik is pontosan a D-vitamin jótékony hatásai?

1. D-vitamin az egészséges csontokért

A D-vitamin alapvető szükséglete a csontoknak. A D-vitamin fontos szerepet játszik a kalcium szabályozásában és a vérben a foszfor fenntartásában. Mindkettő tényező alapvetően fontos a csontok egészségének megőrzésében.

A D-vitamin segít a kalcium felszívódásában a bélrendszerben, és az újra hasznosításában, egyébként a kalcium távozna a vesén keresztül. A gyerekeknél a D-vitamin hiánya az angolkór kialakulásához vezethet. A felnőttkori D-vitamin hiánya csontlágyulást, gyakran csontritkulást okozhat. A csontlágyulás a csontok sűrűségének a csökkenése, ami izomgyengeséggel is jár. A csontritkulás a leggyakoribb betegség a menopauzán átesett nők és idősebb férfiak körében.

2. Kisebb a cukorbetegség kialakulásának a veszélye

Számos tanulmány kimutatta a vérben lévő D-vitamin-hiány és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának a veszélye közötti kapcsolatot. A 2-es típusú cukorbetegség során fellépő D-vitamin hiány negatívan befolyásolja az inzulin kiválasztását és a glükóztoleranciát.

3. Egészséges gyermek

Az alacsony D-vitamin-hiány atópiás alkathoz vezethet a gyermekeknél, ami az allergiára való fogékonyságot, ideértve az asztmát, az atópiás bőrgyulladást vagy akár az ekcémát jelenti.

4. Egészséges terhesség

A D-vitamin-hiányban szenvedő terhes nőknél magas a veszélye a császárszülésnek, esetenként a terhességi mérgezés kialakulásának. A D-vitamin-hiány a terhességi cukorbetegségért és a bakteriális felülfertőződésért is felelős lehet. Kimutatták, hogy a terhes nőknél jelentkező magas D-vitamin hiány, okozhatja a megszületendő gyermekben kétéves koráig kialakuló ételallergiát.

5. Daganatos megbetegedések megelőzése

A D-vitamin rendkívül fontos a sejtek növekedésének szabályozásában és a sejtek közötti kommunikációban. Kutatások kimutatták, hogy a D-vitamin hatására működő kalcitriol hormon csökkenti a daganatos sejtek fejlődését, növekedését és segíti az új véredények kialakulását a daganatos szöveten belül, ami akár a daganatos sejtek pusztulásához vezethet, így megakadályozva a rákos sejtek további burjánzását, az áttétek kialakulását. A D-vitamin több, mint 200 gén működési mechanizmusára hatással van, amelyek funkciói gyengülhetnek a D-vitamin hiányának hatására.

A D-vitamin hiányának tünetei:

  • gyakoribb megbetegedés,
  • kimerültség,
  • hátfájás és fájdalom a csontokban,
  • lehangoltság,
  • sebek nehezen gyógyulnak,
  • hajhullás,
  • izomfájás.

Ha a D-vitamin hiánya több ideig fennáll az alábbi tünetek jelentkezhetnek:

  • túlsúlyosság,
  • cukorbetegség kialakulása,
  • magas vérnyomás,
  • depresszió,
  • fibromyalgia (elsősorban a központi idegrendszert érintő betegség),
  • krónikus kimerültség,
  • csontritkulás,
  • neurodegeneratív betegség, mint például az Alzheimer-kór.

Ha Önnél felmerül a D-vitamin hiánya feltétlenül forduljon orvosához, hogy meghatározza, milyen mértékben és módon van szüksége D-vitamin pótlásra!


Forrás: www.medicalnewstoday.com

 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár