Becsöngettek!

- Írta: Dr. Kõ­vá­ri Zi­ta, há­zi gyer­mek­or­vos

Becsöngettek!

Annak ürügyén, hogy gyermekeink az újrainduló suli időben „veszik fel újra a munkát” – jelen cikk apropója a munka és a pihenés helyes arányára, és a kellő alvásidő betartására szeretne figyelmeztetni.

Durmolósok és éjszakai baglyok

Az autósok tudják: az akkumulátort rendszeresen kell tölteni, különben lemerül, és megáll a jármű. Nekünk is rendszeres „feltöltődésre” van szükségünk, hogy feladatainkat problémamentesen tudjuk teljesíteni.
A teljes pihenést a megnyugtató, megfelelő időtartamú alvás adja. Döntően az életkor szerint változik az ember napi alvásigénye. Így: a csecsemők napi 18-20 órát töltenek alvással – ideális esetben! Kisebb egyéni különbségek persze alkatunkból adódhatnak: van, ki „durmolós”, van ki az átlagnál kevesebb idő alatt is ki tudja pihenni magát. Érdekes a napi eloszlás is: vannak korán kelők-fekvők, és vannak „éjszakai baglyok”, akik a késői órákban is élénkek, aktívan tevékenykednek.
Természetesen alvásmennyiségünket, a ránk váró feladatok mennyisége is eldöntheti, mégis megszívelendő, hogy szervezetünk igényeivel ne szálljunk tartósan szembe, ha egy-egy kampánymunkán túl jutottunk, térjünk vissza a kellő idejű pihenéshez.

Tévé helyett mese

Az alkati különbségek már gyermekkorban megmutatkozhatnak, de a környezet irritáló hatása sem hagyható figyelmen kívül. Semmiképpen nem helyes a kisgyermekek késő esti televíziózása. Egyrészt sokkal fáradtabbak (vagy éppen agresszívabbak) másnap, hiszen tulajdonképpen „alvásmegvonásban” részesülnek, amelynek igazoltan komoly központi idegrendszeri hatásai vannak. Másrészt a látottak tovább peregnek lelki szemeik előtt. Zavarják álmukat, és a nappali időszakra is félelmeket kelthetnek bennük.
A mai tévéműsorokban rengeteg az agresszió, a durvaság, amely bombázza gyermekeinket, helytelen viselkedési példákkal szolgál számukra, és sok szakember szerint is igen káros személyiségük, jellemük formálódásában. Több egyesület is harcol, nemzetközi szinten is ennek megváltozásáért, de a családok felfogásán nagyon sok múlik. A begyűjtött félelmek számos testi-, lelki betegségtünet kialakulásában is részesek lehetnek: úgymint szorongások, gátlások, félős magatartás, kapcsolati zavarok, beszédzavarok, ágybavizelés, tanulási nehézségek, visszatérő fejfájások, hasfájások, étvágytalanság és így tovább.

Kiskertben a madárdal

Pihenni persze nemcsak ágyban, nyugágyban vagy üldögélve lehet! Aktív pihenésnek minősülnek a kellemes testmozgással, testedzéssel, sportolással töltött percek, órák is. Főleg az ülő foglalkozásúaknak – diákoknak! – esik jól, és nagyon ajánlott is a rendszeres testmozgás. Ebben is fontos a fokozatosság, a mértékletesség, az egyén korához, testsúlyához, edzettséghez, egészségi állapotához igazított terhelés.
Kiemelten fontos a gyerekek, a fiatalok testmozgásra serkentése: vonzóvá és rendszeresen elérhetővé kell tennünk számukra a nekik tetsző, szívesen végzett mozgásfajtát, amelyek nagy része minden évszakban, télen is lehetőleg a szabadban történjen.
Végezetül említsük meg az éppen ilyen fontos „lelki pihenés” csendes, megnyugtató perceit is, amelyre a napi rohanó tempó mellett ugyancsak nagy szükségünk van. Ez lehet a szép kiskertünkben való séta, egy pihenőszékben hallgatott madárdal, egy kis „felhőjáték-szemle” az égen, vagy egy-egy meghitt családi pillanat. Megnyugodva, pihenéssel felvértezve pedig: újraindulhat a munka, a tanulás!

Vi­gyá­zat! Be­csen­get­tek!!!

 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár