Jó és rossz koleszterin

Jó és rossz koleszterin

Létezik jó és rossz koleszterin. A koleszterin nélkülözhetetlen összetevője az emberi szervezetnek. Jóllehet a vérben, ha a koleszterin koncentrációja emelkedik, csendesen, tünetek nélkül akár a szívinfarktus okozója is lehet. Minden sejtben megtalálható a koleszterin, amely hozzájárul az ételek emésztéséhez, hormont és D-vitamint termel. Ugyan a szervezet termeli, de az elfogyasztott ételekből is hozzájuthatunk.

Két típusú koleszterint ismerünk; az LDL-koleszterint (low-density lipoprotein) rossz koleszterinnek is nevezik és a HDL-koleszterint (high-density lipoprotein), azaz a jó koleszterint.

Amit érdemes tudni a koleszterinről:

  • a koleszterin a szervezet által létrehozott alapvetően szükséges összetevő. Az állati eredetű elfogyasztott ételekből is bejuthat szervezetünkbe,
  • a magas koleszterinszínt kialakulása megakadályozható a helyes diéta kiválasztásával és rendszeresen végzett testmozgással,
  • a magas koleszterin színt nem okoz panaszokat, gyakorlatilag tünetmentes,
  • ha az életmódváltás nem hozza meg az eredményét és továbbra is magas a koleszterin színt az orvos megfelelő gyógyszert írhat fel.

Mi a koleszterin?

A koleszterin egy olajalapú, a vérben nem oldódó anyag, amelyet a szervezetben a lipoproteinek szállítanak.


Két típusú lipoprotein szállítja a koleszterin részecskéket

  • Az alacsony sűrűségű lipoprotein – LDL-koleszterin, az úgynevezett „rossz” koleszterin
  • A magas sűrűségű lipoprotein – HDL-koleszterin, az úgynevezett „jó” koleszterin

A koleszterinnek négy elsődleges feladata, amely nélkül nem tudnánk létezni

  • Hozzájárul a sejtfalak szerkezetének kialakulásához.
  • Epesavat hoz létre a bélben.
  • Hozzájárul a D-vitamin termeléséhez.
  • Hozzájárul bizonyos hormonok termeléséhez.

A magas koleszterinszint kialakulásának okai

A magas koleszterinszint potenciális veszélye a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának és közvetlenül szívinfarktust is okozhat. Az érfalakban lerakódott koleszterin szűkületet okozhat, ezáltal akadályozza a vér normális átfolyását, ami atherosclerosishoz (érszűkülethez) vezet.

A normális koleszterinszínt megtartásában segít a megfelelő diéta fogyasztása. Érdemes csökkenteni bizonyos anyagok bevitelét, mint például:

  • koleszterin – az állati eredetű ételek, húsok és sajtok,
  • telített zsírok – amelyek megtalálhatóak bizonyos húsokban, tejtermékekben, csokoládéban, sütött termékekben, és feldolgozott ételekben,
  • transzzsírsavak – amelyek sült és feldolgozott ételekben találhatóak.

A túlsúly szintén a magas koleszterinszint (HDL) kialakulásához vezethet. Genetikai okok is okozhatják a HDL kialakulását – nagyon magas koleszterinszint lehet öröklött betegség miatt is. A túl magas koleszterinszint hozzájárulhat más betegségek kialakulásához. Ilyenek például a cukorbetegség, máj- és veseproblémák, a policisztás petefészek betegség (PCOS), női hormonok megnövekedése és pajzsmirigy elégtelenség.

A magas koleszterinszintnek közvetlenül nincsenek tünetei. Ellenőrzése a rendszeres vérvétellel történhet.

Koleszterint bizonyítottan csökkentő ételek a zab, árpa, teljes kiőrlésű gabona, a bab, dió, növényi olajak, gyümölcsök (elsősorban az alma, szőlő, eper és a citrusok), a szója és szója alapú ételek, halak, (lazac, tonhal, szardínia), rostban gazdag ételek, vörös húsok, zsíros tejtermékek, margarin.

Miként előzzük meg a magas koleszterinszint kialakulását?

Szakemberek életmódváltást javasolnak a magas koleszterinnel rendelkezők esetében, de olyanok számára is, akik szeretnék elkerülni a magas koleszterinszint kialakulását. Ezek a változások csökkentik a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását, és a szívinfarktus veszélyét.

  • mediterrán diéta fogyasztása javasolt,
  • rendszeres testmozgás,
  • adohányzás mellőzése,
  • normális testsúly elérése, megőrzése.

 Forrás: www.medicalnewstoday.com

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász




Újévi fogadalmak

Mennyire vesszük komolyan saját fogadalmunkat?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár