Miért együnk nyáron mást?

- Írta: dr. Tulok István, táplálkozástudós

Miért együnk nyáron mást?

Az évszakok változása alapvetően módosítja táplálkozási lehetőségeinket és szokásainkat. A nyár biztosíthatja a télen felgyülemlett felesleges kalória-tartalékok, az esetleges súlyfeleslegek mozgósítását. Veszélyeket is hordozhat azonban, ha nem az adott viszonyoknak megfelelően táplálkozunk.

Egyik legjelentősebb veszély lehet a só-, és a vízháztartás egyensúlyának felborulása, amely a nagy meleg, vagy az intenzív mozgás, sportolás hatására alakulhat ki. Az egyensúly biztosítása csak ásványvizekkel, rostos gyümölcslevekkel, gyümölcsök, zöldségfélék gyakori fogyasztásával lehetséges. Időskorban a kiszáradás komoly idegrendszeri panaszokat is okozhat, nem egy esetben nagyon súlyos következményekkel. Az örökké mozgó gyermekeknél kerülni kell az értéktelen, csak üres kalóriákat tartalmazó üdítőitalokat, amelyek egyáltalán nem csökkentik a szomjúságérzetet.

Különösen nagy jelentősége van a kalciumbevitel fokozásának, hiszen a zöldségfélék aránylag kismennyiségű kalciumot biztosítanak. Az allergiára való hajlam növekedése is részben a kalcium hiányával magyarázható. Kalciumforrások a tejtermékek, nyáron elsősorban a joghurt és kefirfélék. Kevésbé allergizálnak, és kevésbé romlandóak, mint a tej, ugyanakkor nagyon hasznos, emésztést elősegítő baktériumokat is tartalmaznak, emellett üdítő hatásúak is.

Az izzadás, a folyadékveszítés mellett ugyancsak veszélyt jelenthet a nyaraláskor divatos, nagymértékű lángosfogyasztás. E szokásnak nemkívánatos mellékhatása a túlzott olajfelvétel, amely számos esetben gyomor-, bélrendszeri panaszokat is okozhat, tönkretéve a nyaralásra szánt időt. Nagyon fontos tényező a vitaminellátottság harmóniájának biztosítása. Nagyvárosokban különösen ott, ahol a levegőszennyezés nagymértékű továbbra is indokolt a D vitamin alkalmazása, igaz csökkentett mértékben. Az A vitamin provitaminja a sárgarépa, dinnye, brokkoli, barackfélék gyakori fogyasztásával pótolható. A zsíroldékony vitaminok közül az E vitamin nem halmozódik fel, így az olajos magvak (dió, mandula, mogyoró stb.), olajos halat tartalmazó saláták, szendvicsek, búzacsírából készült müzli termékek folyamatos fogyasztása ajánlott. Nagyon fontos a vízoldékony vitaminokat tartalmazó étrend biztosítása, hiszen a sok mozgás, a gyors kalória felhasználás különösen igényli a B és a C vitaminokat.

Krónikus megbetegedésben szenvedőknél az orvos tanácsán túlmenően a hétköznapi életben indokolt a nyári veszélyek figyelembe vétele. Vízhajtót alkalmazó, magas vérnyomásban szenvedő betegeknél vízhajtás hatására nemcsak a káliumvesztés fokozódhat,
hanem a vizelettel, a verejtékezéssel, ha különböző mértékben is, de valamennyi ásványi anyag vesztése növekszik.

Természetes eredetű ásványvizek rendszeres napi fogyasztása nagymértékben csökkenti az ásványi anyagok veszítését, ezáltal jelentős mértékben hozzájárul a közérzet javulásához. Szív-, és érrendszeri betegeknél a szomjúság oltása miatt történő bő folyadékbevitel alaposan megterhelheti a keringést, komoly panaszokat okozva. Kiegészítő italként igen kedvező hatásúak a különböző teafélék, nagy melegben forrón, vagy kiránduláskor lehűtve.
A nyár jelentős mértékben megváltoztatja táplálkozási szokásainkat, ezért át kell térni a könnyű, vegyes, de minden fontos alkotóelemet tartalmazó étrendre. A nyaralás elején a megváltozott körülmények átmeneti zavarokat okozhatnak, különösen gyermekeknél és betegeknél, ezért akkor lesz hasznos az aktív pihenés, ha ebben a táplálkozás is segítségünkre lesz.
 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár