Miért veszélyes a dohányzás?

- Írta: Magyar Rákellenes Liga

Miért veszélyes a dohányzás?

A dohányfüst 4000 kémiai anyag keveréke, s ezek közül 400 bizonyítottan károsítja a szervezetet. Ilyen anyagok a kátrány, a ciánhidrogén, az ammónia, a szén-monoxid, a DDT, vagy a vinil-klorid.

A dohányzás következtében megkétszereződik, az érelmeszesedés, a trombózis, a szívinfarktus, az agyvérzés, az üszkösödő láb kockázata.
Hússzoros lesz a gégerák és tizenötszörös a tüdőrák gyakorisága. Minden ötödik dohányos szenved bronchitiszben, emfizémában, előbb vagy utóbb köhögéses, fulladásos panaszai lesznek.

Ezeknek a betegségeknek a következtében évente ötmillió ember hal meg, világszerte, s harmincezer Magyarországon. Ráadásul mintegy nyolc évvel hamarabb, mint ameddig nem dohányzóként élhetett volna!

A dohányzás következménye lehet az időskori vakság és a korai csontritkulás is. A cukorbetegség bizonyos típusa is összefügg a cigarettázással. A dohányzás árt a termékenységnek. A férfiaknál merevedési zavart és az ondósejtek károsodását okozza, a nőknél akadályozza a petesejt érését, korai menopauzát okozhat.

Különösen veszélyes az, ha egy várandós anya dohányzik. Ilyenkor nem csak a saját, de a magzata egészségét is károsítja. Spontán vetélést, korábbi szülést okozhat. Az újszülött kisebb súllyal, éretlenebbül jöhet világra. A magzati károsodások fejlődési rendellenességeket, később légzési panaszokat is okozhatnak. Nem betegség, de kellemetlen a dohányzás miatt gyorsan ráncosodó bőr, töredező haj és körmök, a gyorsan hulló fogak.

Miért olyan nehéz leszokni?

A dohány alkaloidája, a nikotin a felelős azért, hogy a dohányosok hozzászoknak a cigarettázáshoz és csak nagyon nehezen képesek leszokni. Ezt hívjuk nikotinfüggőségnek. Ez a kábítószer-függőséghez hasonlítható állapot, erősebb a heroin- vagy a kokainfüggőségnél is. Nehezíti a leszokást a pszichés függés is, amikor a dohányos alkalmakkor (pl. reggeli kávé mellett vagy ebéd után) rágyújt. Minél erősebb a nikotinfüggőség, annál nehezebb a leszokás. A cigaretta letételét követően megjelennek az ún. nikotinmegvonási tünetek. Ilyenek pl. a feszültség, a szorongás, az ingerlékenység, a koncentrációképesség csökkenése, a türelmetlenség, lobbanékonyság vagy a lehangoltság. A Ezek a tünetek megnehezítik mind a leszokni vágyó, mind a környezete életét. Fontos tudni, hogy ezek a tünetek 2-4 hé elteltével megszűnnek, tehát addig kell kibírni valahogy! Ehhez nyújtanak segítséget a különböző leszokási módszerek.

Mit nyer, aki leszokik?

Ha leszokik, évekkel meghosszabbítja az életét, s a hosszabb élete egészségesebb és élvezhetőbb lesz! A dohányzás abbahagyását követően szinte azonnal tapasztalhatók a leszokás kedvező hatásai. Az utolsó cigaretta elszívását követően:

  • egy órán belül csökken a vérnyomás és a pulzus,
  • egy napon belül csökken a szívinfarktus veszélye,
  • két napon belül megkezdődik a szén-monoxid kiürülése, újra érezni fogja az ízeket és illatokat,
  • egy héten belül könnyebb lesz a légzés, javul a fizikai teljesítőképesség,
  • egy hónapon belül javul a vérkeringés, könnyebb lesz a járás,
  • egy éven belül felére csökken a szív és érbetegségek kockázata,
  • öt éven belül feleződik a tüdőrák és más daganatok kockázata,
  • tíz-tizenöt éven belül a dohányzás okozta betegségek kockázata megközelíti a nem dohányzókét.

Az egészséges élet nyereségei mellett leszokást követően azonnal megszabadul egy káros és költséges szenvedélytől, több pénze marad. Nem árt a családjának a passzív dohányzás révén, kiváltja családtagjai, barátai, munkatársai elismerését. Kisebb lesz a veszélye annak, hogy a gyerekei is dohányozni fognak.

Hogyan lehet leszokni?

A legfontosabb az, hogy legyen meg a kellő elszántság a leszokni vágyónak! Nagyon akarja a leszokást, hiszen nincs olyan „csodaszer”, amely segítene akkor, ha gyenge az akarat! Ugyanakkor az is igaz, hogy közepes vagy súlyos nikotinfüggőség esetén szükség van segítségre is a leszokáshoz. Ilyen esetekben segítség nélkül csekély a sikeres leszokás esélye.

Módszerek leszokásra:

Gyenge függőség esetén saját elhatározás is elég lehet.

  • Beszéljük meg a családunkkal, a barátainkkal a leszokás szándékát.
  • Kérjük a segítségüket, türelmüket.
  • Kerüljük a dohányzók társaságát, a füstös helyeket.
  • Távolítsuk el a környezetünkből a dohányzásra emlékeztető tárgyakat (hamutartó, gyufa stb.), tisztítsuk ki a dohányfüstös függönyt.
  • Érdemes elmenni néhány napra kirándulni, nagyokat sétálni!


Közepes vagy súlyos függőség esetén érdemes egy szakember segítségét kérni.

  • A legegyszerűbb, ha megkérdezzük a háziorvosunkat, vagy a tüdőgondozó szakorvosát.
  • Ilyenkor is ajánlottak azok az”óvintézkedések”, amelyek a gyenge függőség esetén segíthetnek.
  • Emellett azonban gyógyszeres támogatásra is szükség lehet.
  • Három hónapos leszokási program során többször is találkozunk az orvossal, megbeszéljük a tapasztaltakat. Azt azonban el kell fogadnunk, hogy a leghatékonyabb módszerekkel is csak minden harmadik leszokási próbálkozás sikeres.
  • Ne csüggedjünk, kíséreljük meg újra a leszokást.

 

SIKERÜLNI FOG!

 

Milyen készítmények segíthetnek a leszokásban?

Nikotinpótló készítmények

A megvonási tünetek enyhítésének érdekében a cigaretta letevését követően három hónapon keresztül csökkenő dózisban nikotint kutattunk a szervezetbe. Ez a nikotin kevesebb, mint amit a dohányosok magukba szívnak, és nem mérgezik a szervezetüket a többi káros kémiai anyaggal.

Nikotinmentes készítmények:

Ezek a gyógyszerek a központi idegrendszerben hatva csökkentik a nikotin kiváltotta jóérzést és megelőzik az erős megvonási tünetek kialakulását.

 

www.rakliga.hu

 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár