Milyen magvakat együnk?

- Írta: dr. Tulok István, táplálkozástudós

Milyen magvakat együnk?

A magok ősidők óta jelenős szerepet játszanak az ember táplálkozásában. Ennek magyarázata, hogy élvezeti értékük mellett mindegyikőjük gazdag tápanyagtartalmú, hiszen a növények fejlődésének kezdeti szakaszában, csírázáskor a magok biztosítják a kifejlődő növény tápanyag szükségletet.

Napjaink táplálkozási szokásainak lassú, de örvendetes átalakulására jellemző, hogy egyre többen igénylik a természetes életmódot és étrendet. A magok rendszeres fogyasztása és beillesztése táplálkozási szokásainkba, csak akkor válhat tudatossá, ha ismerjük legfontosabb összetevőiket, és azok biológiai, élettani hatásait is. Mennyiségileg a táplálék fehérje, szénhidrát és zsírtartalmát nem a magokból fedezzük, viszont a makro- és mikroelemeket, valamint a vitamin szükségleteink jelentős részét a magvak képesek biztosítani.

Makroelemek a nátrium, a kálium, a kalcium, a foszfor, a magnézium, és a kén, amelyekből naponta grammnyi, vagy több grammnyi mennyiséget kell fogyasztani. A szervezetben is többgrammnyi mennyiség található belőlük.

Kalciumigény: csontosodás, növekedés, terhesség, stressz, lábadozások.
Előfordulás: mák, mogyoróbél, szójabab, dióbél, bab, borsó, lencse kukorica.

Magnéziumigény: ingerlékenység, izomgyengeség, csontosodás, szívizom gyengeség, vérkoleszterinszint emelkedés.
Előfordulás: szójabab, zab, búza, rozs, kukorica, mák, napraforgó, mandula, mogyoró, dió, szárazbab, borsó, lencse.

Foszforigény: kalciummal és a magnéziummal együtt a csont szilárdságát biztosítja, a kémiai energiatermelés az ATP szintézis és raktározás alkotóeleme.
Előfordulás: mák, pörkölt mogyoró, mandula, dió, szójabab, szárazbab, száraz borsó, száraz lencse, buris és köles.

Kénigény: a fehérjeszintézis biztosítása, a hasnyálmirigy működés normalizálása, a petefészek, a here sorvadásának megakadályozása, májkárosodás megelőzése.
Előfordulás: tarkabab, lencse, szójabab, búza, földimogyoró, mák.

Káliumigény: szöveti elem, a sejtek belsejében van, enzim és hormonfolyamatokat is irányít, a szívműködés élettani ingere, a test mozgékonyságának rugalmasságának fenntartásában játszik kiemelt szerepet. A káliumhiány izomgyengeséget, szívizom elhalást, magas vérnyomást okoz.
Előfordulás: száraz borsó, lencse, szója, dió, mák, mogyoró, pörkölt tökmag, napraforgómag, mandula, gesztenye, zab, rozs, búza.

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár