Telefonfüggő a gyerekem?

Telefonfüggő a gyerekem?

A technológiai vívmányok korában természetes, hogy gyermekeink már szinte kütyükkel a kezükben születnek. Elvárni viszont nem lehet, hogy teljesen eltávolítsunk életükből az okostelefonokat, hiszen a közösségi média egyéni és társadalmi fejlődésük és mindennapi életük fontos része.

Sok szülő aggodalma, hogyan tudja redukálni az online térben töltött időt. Egy 2015-ös tanulmány szerint 13-17 évesek 88%-a rendelkezik mobiltelefonnal vagy hozzáféréssel és 91%-a internetezik telefonról.

„Nem találkoztam még olyan szülővel, akik ne engedte volna meg tizenéves gyermeke számára, hogy hozzáférjen egy okostelefonhoz” -mondta Denise Berotti Tuckruskye, klinikai pszichológus. „Úgy tűnik a legtöbb szülő nagyra becsüli, hogy saját telefonján bármikor elérheti gyermekét.”
 


Mit tehet a szülő,
hogy ne alakuljon ki függőség?



Állíts korlátokat


Beszélgessünk a gyerekkel arról, hogyan kell jól használni a digitális eszközöket. Tervezzünk együtt egy beosztást, hogy mikor veheti elő, és mikor kell eltennie a telefont. Ne engedjük például, hogy telefonozzanak és játszanak amíg nincs kész a házi feladatuk. A tanulási idő alatt, helyezzék a telefont egy mindenki által jól látható helyre, távolabb maguktól.

Fontos azt is meghatározni mennyi időt tölthet az online térben játékkal. Szakértők szerint, az lenne a legjobb, ha egyszerre csak fél órát engednénk.

Online nappal és online éjszaka?

Egy felmérés szerint (National Sleep Foundation) a késő estig tartó telefonozás, alvászavarokhoz vezethet a gyermekeknél. Sokan még este, lefekvés után az ágyban órákig telefonozhatnak, játszhatnak. Ennek megelőzésére, itt egy okos és egyszerű megoldás:

Aki este, a saját szobájában szeretné tudni telefonját, magát kell ébresztenie reggel. Ha nem tud felkelni, mert sokáig játszott vagy „chatelt”, át kell adnia telefonját a szülőnek este lefekvés előtt egy vagy két hétig.

Legyünk offline mi is

Anya és apa számára is legyen a beosztásban olyan intervallum, mikor senki nem nyomkodja a telefonját, hiszen a gyerek is a szülő mintájából tanul. Kezdjük először napi 1 órával majd fokozatosan emelhetjük az idő hosszúságát, fontos a fokozatosság. El lehet jutni a havi egy, majd később a heti egy „kütyümentes” napig is, mikor egymás társaságában más elfoglaltságot, szórakozást végzünk. Nagyon jót fog tenni a családi életnek, valamint a szülő-gyerek kapcsolatának is.  Egy ilyen stratégiával rávezethetjük őket, hogy mennyivel jobb kijönni a szobából, kint lenni a szabadban és hogy az emberi kapcsolatok sokkal izgalmasabbak az online világon kívül.

Következetesség

A telefon, a közösségi média és az online játékok olyan erős kémiai függőséget okozhatnak, mely az alkoholhoz vagy a droghoz hasonlít. Ennek következményei pedig kihatnak a társadalmi és érzelmi fejlődésükre. A gyermek depresszívé válhat, ha nem kapja meg azt az elfogadást amit elvár. Például ha nem elég jól teljesít egy bizonyos játékban, társai kirekeszthetik. A kortárs agresszió és zaklatás az online, közösségi világban is nagy mértékben jelen van. Ha készül egy kínos kép és felkerül, annak nagyobb lenyomata marad, hiszen mindenki láthatja. A szülő feladata ez esetben nem az, hogy kémprogramokkal nyomozzon. Előnyöseb megoldás, ha olyan bizalmi viszonyt alakít ki, amelyben a gyerek magától elmondja, ha valami rossz érte őt a közösségi médiában.

Ezek betartható és életképes szabályok a gyermekek számára. Nem vágják el drasztikusan őket a digitális életüktől, de korlátok közé szorítják és csökkentik a függőség kialakulásának veszélyét.


Forrás: elbiruniblogspotcom.blogspot.hu


 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus




Ön hova utazna szívesen nyaralni?







Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár