Téli hangulatzavar

Téli hangulatzavar

A tél óhatatlanul megérkezett. Kevés napfény, később világosodik, hamarabb sötétedik, mindezt a kellemetlen időjárás is tetézi. Legtöbbünk jobban szeretjük a napfényes melegebb napokat. Sokan alkalmazkodni tudnak a megváltozott időjárási viszonyokhoz, de többeknél jelentkezik hangulatzavar, azaz szezonális depresszió.

Szakemberek az időjárásváltozás okozta depressziót szezonális affektív zavarnak nevezik (seasonel affective disorder: SAD). Legtöbb eset a téli hónapokra korlátozódik. Vannak, akik a szezonális depressziótól nyáron szenvednek, de ez igen ritka.

Fontos felismernünk a jeleket, már korai fázisban. Sokan csak 2-3 évet követően veszik észre, hogy a téli hónapok időleges hangulatzavart, depressziót vált ki náluk.

Az észak-európai országokban a népesség 10%-a szenved könnyebb lefolyású hangulatzavarban, míg 2%-a súlyos tünetekkel rendelkezik.

Mit érdemes tudni a téli depresszió tüneteiről?

Bármely korosztály érintettjeinél jelentkezhet a depresszió, de a 21 év alatti korosztály esetében és a nőknél jellemzőbb inkább a kialakulása. Az átmeneti hangulatzavar tünetei sokszor megegyeznek a „hagyományos” depresszió tüneteivel.

Kutatások kimutatták, hogy a hangulatzavart jellemzően a téli időszakban jellemző sötét környezet, azaz a fény hiánya okozza.

A téli hangulatzavar legjellemzőbb tünetei:

  • a hétköznapi feladatok elvégzéséhez hiányzó energia,
  • csökkent immunrendszeri védekezés,
  • ingerültség,
  • dekoncentráció,
  • túlzott evés, súlyfelesleg kialakulása,
  • alkohol vagy drog fogyasztása,
  • önmagunk ostorozása, hibásnak érezzük magunkat és túlaggódunk,
  • alvási problémák,
  • csökkent libidó,
  • befele fordulás.

A téli depresszió kialakulása

Ma még nem ismert bizonyítottan, hogy mi okozza a téli hangulatzavart, de korábbi kutatások feltételezik, hogy elsősorban a téli időszak csökkent fényhatása. Szakemberek magyarázata szerint a fény a retinán keresztül jut a szembe, majd a beérkező jel eljut a kisagy azon részébe, amely felelős az alvásért, étkezésért, szexualitásért, hőmérséklet érzéséért, a hangulatért és az aktivitásért. Ha nincs elég fény ezek a funkciók lelassulnak, akár le is állhatnak átmenetileg.

Feltételezések szerint a szerotoninszint – az agyban lévő neurotranszmitterek – szintén szerepet játszhat a hangulatzavar kialakulásában. A depressziós megbetegedésben szenvedők esetében a téli hónapok folyamán szintén alacsony a szerotoninszint. Ez feltételezi, hogy a téli depresszióban szenvedők agya hasonlóképpen nem képes a szerotonint feldolgozni megfelelőképpen.

Kutatások azt is kimutatták, hogy a téli depresszióban szenvedők szervezete nagyobb mennyiségű melatonin hormont termel a téli időszakban, mint azok, akik nem érintettek a téli hangulatzavarban. A melatonin az agyban lévő tobozmirigy által termelt hormon, amely a napszakokhoz alkalmazkodó természetes alvási ciklusért felelős. A sötét hatására megnövekszik a melotinintermelése, fény hatására a melatonin termelés csökken, így éber állapotba kerülünk.

Átmeneti zavart okozhat a „biológiai óránk” kibillenése, ami rövid távon szintén fáradsághoz és átmeneti depresszióhoz vezethet.

Az egyértelmű tünetek felismerésével, mindenféleképpen érdemes szakemberhez fordulni, aki a legmegfelelőbb terápiát tudja ajánlani.

Milyen terápiák segíthetnek a téli depresszió áthidalásában?

A szakemberek véleménye alapján a célzott fényterápia 85%-ban segít a téli depresszió tüneteit csökkenteni. A kezelés napi két óra időtartamot vegyen igénybe egy erre a célra kialakított helyiségben. Az alkalmazott fény igyekszik a természetes fény hatását kelteni.

A pszichoterápia szintén rendkívül hasznos kezelési mód lehet, amely során a beteg megkapja azt a segítséget, ami a téli depresszió leküzdéséhez szükségeltetik. A fényterápiával kombinált pszichoterápiás ülésekkel a betegséget nagyobb hatékonysággal lehet kezelni.

Súlyosabb esetekben a szakorvos gyógyszeres kezelést is javasolhat.

A probléma leküzdésére javasolt a stresszhelyzetek elkerülése, egészséges étrend kialakítása, több mozgás bevezetése,továbáá a világos időszakban végzett minél több aktivitás. Így előfordulhat, hogy külső behatás nélkül is felszabadulunk a téli hangulatzavartól és a mindennapi tevékenységünket sokkal könnyedebben folytathatjuk.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Buhály Mónika dr. Buhály Mónika gyógyszerész
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár