Túlsúly nélkül tovább maradhatunk önállóak

- Írta: DA

Túlsúly nélkül tovább maradhatunk önállóak

Egy új kutatás bebizonyította: nem csupán jelzésszerűen, hanem jelentősen gyengébb azoknak az idős nőknek a lába, akik túlsúlyt cipelnek magukon. Vagyis korántsem igaz az az általános vélekedés, amely szerint élemedett korban a csontsovány embereket fenyegetik leginkább az izomtömegek eltűnése miatt jelentkező mozgásszervi betegségek, mozgási nehézségek.

A témakörben vizsgálódó amerikai kutatók a mindennapi élethez szükséges képességeket vizsgálták a kísérletek alanyainál, akik mind ötven év feletti nők voltak. Górcső alá vették a láb izomerejét, teherhordó képességét, az átlagos és elérhető maximális sétálási-futási sebességet, vagyis azokat a tényezőket, amelyek nélkülözhetetlenek a teljes élethez. Első lépésben meglehetősen kis eltéréseket észleltek a túlsúlyos és normális tömegű alanyok abszolút mértékben vett erejében, amikor azonban kiszámították a testtömeggel arányos erő mutatószámait, a tekintélyes felesleggel rendelkező asszonyok átlagosan 24 százalékkal bizonyultak gyengébbnek saját magukhoz képest, mint madárcsontú, vékony társaik. Az izmok teljesítményét vizsgálva még kétségbeejtőbbnek bizonyult a helyzet: a kövérebb hölgyek átlagosan 38 százalékkal produkáltak rosszabb eredményeket ezen a téren a többieknél. Ugyanígy járósebességük is jelentősen, nagyjából 20 százalékkal kevesebb volt.

A szakemberek szerint egyértelműen arra mutat minden jel, hogy a felesleges zsírtömegek nem csupán kismértékben, hanem igenis jelentősen megnehezítik az érintettek mobilitását. A normális testtömeg segíti hozzá az embert ahhoz, hogy megfelelően tudja végezni mindennapi aktivitásait, és így hosszabb ideig maradhasson önálló, aki nem szorul rá mások segítségére. Mindez persze önmagában nem feltétlenül elég: a kutatók szerint a túlsúly nélküli idősek is akkor cselekszenek a leghelyesebben, ha az évek előrehaladtával párhuzamosan fokozottan figyelnek testsúlyuk megőrzésére. A kövéreknek pedig sosem késő elkezdeni fogyókúrázni. Idősebb korban persze már lényegesen nehezebb változtatni a berögzült rossz szokásokon, de néhány kiló leadása is sokat jelent abból a szempontból, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben. Ha pedig nem tudunk tartósan fogyni, sportolni akkor is elkezdhetünk, hogy növeljük izmaink erejét és ellenállóképességét. Az orvosok szerint utóbbi a könnyebben járható út, ugyanis még a legidősebb korosztály tagjai is képesek drámai mértékben hízni, ha elengedik magukat.

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár