Depresszió: lezsírozva

2011.01.28.

Depresszió: lezsírozva

A sokáig az egészséges táplálkozás építőköveként hirdetett és széles körben preferált margarinok, amelyek fokozott mértékben tartalmaznak úgynevezett transzzsírokat, nemcsak a szívinfarktus kialakulásának kockázatát fokozzák, hanem felelőssé tehetők a depresszióért is – legalábbis ezt feltételezik kutatási eredményeik alapján spanyol szakemberek. A kapott eredmények jól indokolhatók szociokulturális magyarázatokkal is, ám azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy korábbi tudományos vizsgálatok a halolajoknak az idegrendszerre gyakorolt jótékony, többek közt depresszióellenes hatásáról számoltak be.

A gyorséttermi étkezés térhódítása, a félkész, késztermékek fogyasztása, a margarinok előnyben részesítése azzal jár, hogy fokozott mértékben visszük szervezetünkbe a transzzsírokat, növelve ezzel számos betegség kialakulásának rizikóját. Spanyol kutatók úgy találták, hogy ezzel szemben a telítetlen zsírsavak, főképp az olívaolaj fogyasztása kis mértékben, de észlelhetően protektív hatást mutat a depresszió kialakulásával szemben is – adja hírül a Medical News Today.

A kutatók szerint a nyugati típusú táplálkozásról általánosságban elmondható, hogy egészségtelen. Az egészséges, növényi eredetű ételek, a zöldségfélék, a gyümölcsök, illetve az ezekből nyerhető olajok, nem utolsósorban az olívaolaj, a rostok és egyéb fontos tápanyagok csak kis részét alkotják a nyugati típusú diétának, miközben rengeteg állati eredetű táplálékot – húst, tojást, tejterméket és zsiradékot – fogyasztunk. Véleményük szerint ez ilyen táplálkozás káros az egészségre, és számos betegség kialakulásában szerepet játszik.

A tudósok éveken át tartó, közel tizenkétezer ember bevonásával végzett kutatásuk során arra a megállapításra jutottak, hogy a transzzsírokban gazdag étrend akár 50 százalékkal is fokozhatja a depresszió kialakulásának kockázatát. Ezzel szemben a transzzsírok fogyasztásának csökkentése, illetve ezek telítetlen zsírsavakkal, jelentős mértékben olívaolajjal történő helyettesítése csökkenti a depressziós tünetek megjelenésének kockázatát.


Az agyállomány döntő részét zsír alkotja, és a tudományos eredmények arra engednek következtetni, hogy a szervezet a telítetlen, sőt, a többszörösen telítetlen zsiradékokat preferálja – többek közt azért, mert nagy valószínűséggel ezek a legalkalmasabbak az idegsejtek közötti kommunikáció lebonyolításához.

Szerencsére az egészséges táplálkozás számtalan ínycsiklandó alternatívát, kulináris élményt kínál. Bár a változtatások életmódba iktatása időigényes elfoglaltságot jelent – főleg az első időkben –, komoly testi-lelki pozitívumokkal jár. Tegyen egy próbát Ön is!
 

Hozzászólások Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár