A tavaszi vitaminéhség

Sajtóközlemény

- Írta: Dr. Ri­gó Já­nos, táp­lál­ko­zás­tu­dós

Címkék: vitaminok vitaminok
A tavaszi vitaminéhség

A tavaszi hónapokban gyakran előfordul a vitamin, elsősorban a C-vitamin-hiányos állapot. Ilyenkor nem kifejezettek a C-vitamin-hiányra utaló tünetek, de egyéb, nem specifikus ártalmak, mint pl.: hajlam a fertőző, és a nem fertőző betegségekre, a fáradtság, a bágyadtság érzése, az izomerő csökkenése, lábszári fájdalmak, ok nélküli idegesség jelzik a marginális vitaminhiányos állapotot.

Meggyőzően bizonyítják a jelenséget azok a megfigyelések, amelyek azt igazolják, hogy ezekben a hónapokban jelentősen csökken a szervezetben a mellékvese, illetőleg a fehérvérsejtek C-vitamin-tartalma. Régi megfigyelés az is, hogy a C-vitamin-hiányos táplálkozás egyik tünete a fogínyvérzés. A megfelelő C-vitamin-ellátás hatására a felsorolt tünetek enyhülnek, megszûnnek, és fokozódik a szervezet ellenállása a fertőzésekkel szemben.

A vizsgálatok azt is bizonyítják, hogy megfelelő C-vitamin-ellátottság szükséges a sejtekben lezajló folyamatok mûködéséhez, a kötőszövet és az erek épségéhez. A napi szükséglet C-vitaminból 60-70 mg. Az ajánlásokat azonban számos tényező módosíthatja. A dohányosoknak például 100 mg a napi menynyiség. Fizikai megterhelések, versenyszerû sporttevékenység, betegségek, várandós állapot, szoptatás időszaka, műtét utáni állapotok kétszeresére, háromszorosára emelhetik a napi szükségletet.

A hazai táplálkozási felmérések és laboratóriumi vizsgálatok egyöntetűen igazolják, hogy a lakosság jelentős részének táplálkozását a C-vitamin-ellátás szempontjából a kiegyensúlyozatlanság, marginális vitaminhiány jellemzi. Bizonyítja ezt az a tény, hogy C-vitaminból a vizsgált személyek 60%-ának tápláléka a javasolt 60 mg-nál kevesebbet tartalmazott. Mintegy ötezer személynél a fehérvérsejtekben található C-vitamin-szint 36%-kal alacsonyabb a kívánatosnál.

Érdekes ellentmondás, hogy tavasszal az ember C-vitamin-igénye fokozódik, ugyanakkor az élelmiszerek C-vitamin-tartalma csökken. Ősszel például a burgonya 15-20 mg C-vitamint tartalmaz 10 dkg-onként, tavasszal már csak 6-7 mg-ot. Előnye azonban, hogy nagyobb mennyiséget fogyasztunk belőle, ezért a burgonya fontos C-vitamin-forrásunk. Gazdag C-vitamin-forrásunk a savanyú káposzta is, különösen, ha káposztasalátának elkészítve fogyasztjuk. Ebből, valamint a kedvelt céklasalátából 20-20 mg C-vitaminhoz jutunk 10 dkg-onként. Jelentős C-vitaminnal rendelkeznek a paradicsomsűrítmények, a gyorsfagyasztással tartósított főzelék-, és gyümölcsfélék.

A tavaszi ételek közül elsősorban a tavaszi saláta, a fiatal zöldhagyma és a hónapos retek, a póréhagyma, a kínai kel értékes C-vitamin-források, továbbá a friss karalábé 10 dkg-onként 60 mg-os C-vitamin tartalmával. Jelentős élelmiszerünk a C-vitamin pótlásában az említett mennyiségekben a 120 mg C-vitamint tartalmazó, mindannyiunk által kedvelt zöldpaprika. A déligyümölcsök közül a narancs 50, a citrom 45, a graipfruit és a mandarin 40, a banán 10 mg C-vitamint tartalmaz 10 dkg-ban.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy hőre és levegőre érzékeny a C-vitamin. Ha a C-vitamin-tartalmú anyagokat huzamosabb ideig főzzük, az étel levegővel érintkezik, a C-vitamin gyorsabban bomlik, ezért nem helyes apróra darabolni és főzés közben kevergetni a főzelékféléket.

Felmerül a kérdés, hogy a kedvező hatások mellett számíthatunk-e a nagy dózisok mellékhatásaira? A megfigyelések azt mutatják, hogy a túlzott fogyasztás az arra érzékenyeknek hasi görcsöket, hasmenést, émelygést, hányingert okozhat, nem ritkán fejfájást, nagyfokú vizeletelválasztást vagy bőrkiütést.

Felvetődött az is, hogy azoknál, akik a nagy dózisú C-vitamin szedését abbahagyják, a kis adagra történő áttérésnél C-vitamin-hiányra utaló tünetek jelentkeznek, mert a hirtelen történő csökkenésnél a szervezet nem tud alkalmazkodni a mérsékelt vitaminlebontáshoz. Ezért a csökkenést is csak fokozatosan ajánlatos végezni.

Tanulságként levonhatjuk: ha táplálékunk minden nap tartalmaz C-vitamin-tartalmú gyümölcsöket, saláta-, vagy főzelékfélét, burgonyát, akkor nem kell különösen tartani a C-vitamin-hiánytól, szervezetünk jobban fel lesz vértezve a tavaszi fáradtság, a betegségek és az egyéb, nem specifikus ártalmak kialakulásával szemben.

 

Hozzászólások

ahydnzhuxf | 2014-02-03 20:55

woardcfufhwbhzpl, yarxgrseka , [url=http://www.gleplzswem.com/]wbhnblqqmk[/url], http://www.zxwwmdjpkd.com/ yarxgrseka
Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár