A dízelüzemanyagok és a korai elhalálozás

2017.09.27.

A dízelüzemanyagok és a korai elhalálozás

A dízelüzemanyagok többletkibocsátása Európa-szerte évente mintegy 5 000 korai halálesetet okoz, mondja egy új tanulmány. A másodlagos részecskéknek és az ózonnak való nagyobb mértékű kitettség visszavezethető a dízelüzemű autók, kisteherautók és könnyű haszongépjárművek NOx-kibocsátásából.

Az EU által kibocsátott jármű-kibocsátási határértékekkel évente mintegy 5000 korai haláleset elkerülhető. Ha a dízelüzemű autók a NOx-ot benzinüzemű autókként emittálják, évente mintegy 7.500 korai halálesetet lehet elkerülni.

Az 1990-es évek vége óta a dízelüzemű autók részesedése az EU-ban 50% körülire nőtt a régióban, az országok közötti jelentős eltérésekkel. Jelenleg Európában több mint 100 millió dízel gép van, kétszer annyi, mint a világ többi részében. NOx-kibocsátásuk azonban 4-7-szer nagyobb az utakon, mint a hivatalos minősítési vizsgálatoknál. A legmodernebb motorvezérléseket a gyártók optimalizálták az adott laboratóriumi teszteléshez, de alulmúltak a valós vezetés során. Ebben az új tanulmányban számoljuk ki a túlzott mértékű NOx-kibocsátás idő előtti halálát a lakosság körében az összes európai országban.

Az EU28-ban, Norvégiában és Svájcban évente mintegy 425 000 korai haláleset kapcsolódik a légszennyezettség jelenlegi szintjéhez. Ezen idő előtti halálesetek több mint 90% -át légzőszervi és szív- és érrendszeri megbetegedések okozzák, amelyek a finom részecskéknek való kitettséghez kapcsolódnak. Az NOx a legfontosabb előfutára ennek a finom részecskéknek. Ez az új tanulmány becslése szerint évente mintegy 10 000 idő előtti haláleset származhat a dízelüzemű autók, kisteherautók és könnyű haszongépjárművek NOx-kibocsátásának. Körülbelül fele - körülbelül 5000 korai haláleset évente - az NOx kibocsátás sokkal magasabb, mint a valós életben lévő határértékek. A benzinautók sokkal alacsonyabb kibocsátással rendelkeznek.

"Ha a dízelüzemanyag-kibocsátás olyan alacsony, mint a benzinüzemanyag-kibocsátás, akkor háromnegyed vagy körülbelül 7500 korai halálesetet lehetett volna elkerülni"


- mondja Jens Borken-Kleefeld, az International Applied Systems Analysis (IIASA) szállítási szakértője.

A tanulmányt a Norvég Meteorológiai Intézet vezette az Ausztriában működő Nemzetközi Alkalmazott Rendszerek Elemző Intézettel (IIASA) együtt és a Chalmers Műszaki Egyetem Svédországi Föld- és Környezetvédelmi Tanszékével. Ebben a tanulmányban a norvég meteorológiai intézet kiszámolta a különböző országokból származó LDDV-k NOx-kibocsátásán alapuló szennyezőanyag-koncentrációkat és lerakódásokat, valamint a IIASA által szolgáltatott modelléveket. A IIASA elvégezte az egészségügyi hatás számításokat is.


Forrás: sciencedaily.com

 


Szakértőink

dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász



Bezár