Az EU által kibocsátott jármű-kibocsátási határértékekkel évente mintegy 5000 korai haláleset elkerülhető. Ha a dízelüzemű autók a NOx-ot benzinüzemű autókként emittálják, évente mintegy 7.500 korai halálesetet lehet elkerülni.
Az 1990-es évek vége óta a dízelüzemű autók részesedése az EU-ban 50% körülire nőtt a régióban, az országok közötti jelentős eltérésekkel. Jelenleg Európában több mint 100 millió dízel gép van, kétszer annyi, mint a világ többi részében. NOx-kibocsátásuk azonban 4-7-szer nagyobb az utakon, mint a hivatalos minősítési vizsgálatoknál. A legmodernebb motorvezérléseket a gyártók optimalizálták az adott laboratóriumi teszteléshez, de alulmúltak a valós vezetés során. Ebben az új tanulmányban számoljuk ki a túlzott mértékű NOx-kibocsátás idő előtti halálát a lakosság körében az összes európai országban.
Az EU28-ban, Norvégiában és Svájcban évente mintegy 425 000 korai haláleset kapcsolódik a légszennyezettség jelenlegi szintjéhez. Ezen idő előtti halálesetek több mint 90% -át légzőszervi és szív- és érrendszeri megbetegedések okozzák, amelyek a finom részecskéknek való kitettséghez kapcsolódnak. Az NOx a legfontosabb előfutára ennek a finom részecskéknek. Ez az új tanulmány becslése szerint évente mintegy 10 000 idő előtti haláleset származhat a dízelüzemű autók, kisteherautók és könnyű haszongépjárművek NOx-kibocsátásának. Körülbelül fele - körülbelül 5000 korai haláleset évente - az NOx kibocsátás sokkal magasabb, mint a valós életben lévő határértékek. A benzinautók sokkal alacsonyabb kibocsátással rendelkeznek.
"Ha a dízelüzemanyag-kibocsátás olyan alacsony, mint a benzinüzemanyag-kibocsátás, akkor háromnegyed vagy körülbelül 7500 korai halálesetet lehetett volna elkerülni"
- mondja Jens Borken-Kleefeld, az International Applied Systems Analysis (IIASA) szállítási szakértője.
A tanulmányt a Norvég Meteorológiai Intézet vezette az Ausztriában működő Nemzetközi Alkalmazott Rendszerek Elemző Intézettel (IIASA) együtt és a Chalmers Műszaki Egyetem Svédországi Föld- és Környezetvédelmi Tanszékével. Ebben a tanulmányban a norvég meteorológiai intézet kiszámolta a különböző országokból származó LDDV-k NOx-kibocsátásán alapuló szennyezőanyag-koncentrációkat és lerakódásokat, valamint a IIASA által szolgáltatott modelléveket. A IIASA elvégezte az egészségügyi hatás számításokat is.
Forrás: sciencedaily.com