Hat tudnivaló a D vitaminról

Hat tudnivaló a D vitaminról

A D vitamin szintet befolyásoló összes tényezőt nem egyszerű számba venni. A szervezet akkor termel D vitamint, amikor napfény éri a bőrt. Élelemmel is be lehet vinni (leginkább akkor, ha direkt hozzáadják; kevés természetes D vitamint tartalmazó élelmiszer van), vagy táplálékkiegészítő formájában.

A folyamat, amely során a szervezet a D vitamint előállítja, bonyolult. A láthatatlan ultraibolya (UVB) sugarakkal kezdődik, amikor azok érintkezésbe lépnek a bőrrel. A máj és a vesék is részt vesznek a folyamatban, segítenek, hogy a szervezet által feldolgozhatóvá alakítsák.
Számos tényező befolyásolhatja valakinek a D vitamin szintjét, ezekből a hat legfontosabbat emelnénk ki:

  1. Lakóhely. Minél messzebb él valaki az egyenlítőtől, télen annál kevesebb D vitamin termelő UVB fény éri a föld felszínét. A rövidebb nappalok és a testrészeket eltakaró ruházat szintén csökkenti bőrfelszínt érő UVB sugárzás-mennyiségét.
  2. A levegő minősége. A levegőben található szénatomok, amik az üzemanyagok, fa- és egyéb anyagok elégetéséből származnak, szétszórják illetve felszívják az UVB sugarakat, így csökkentve a D vitamin termelődését. Ugyanakkor az ózon is elnyeli az UVB sugarakat, tehát a szennyezés által okozott ózonlyukak növelik a D vitamin szintjét.
  3. Naptejhasználat. A naptej segít megelőzni a leégést az UVB sugarak blokkolása révén. Elvileg ez azt jelenti, hogy a naptej csökkenti a D vitamin szintjét. A gyakorlatban azonban kevesen tesznek fel annyi naptejet, hogy minden UVB fényt felfogjon, illetve sokan rendszertelenül használják a naptejet, így a D vitaminra gyakorolt hatásuk nem jelentős.
  4. Bőrszín. A melanin az az anyag, ami a bőrt barnává színezi. Az UVB sugarakért "versenyzik" azzal az anyaggal, ami a szervezet D vitamin gyártását hívatott elindítani. Ennek hatására a sötétebb bőrű embereknek több UVB fényre van szükségük ugyanannyi D vitamin előállításához.
  5. Testsúly. A testzsír elnyeli a D vitamint, így felmerült az az elmélet, hogy lehet, hogy segít raktározni a D vitamint, hogy amikor a termelése, illetve a bevitele csökken, rendelkezésre álljon. Azonban kutatások szerint a túlsúly összefügg az alacsony D vitamin szinttel.
  6. Kor. Fiatalabb társaikhoz képest az idős korosztály bőre kevesebbet tartalmaz abból az anyagból, amit az UVB sugárzás a D vitamin előfutárává alakít, így nehezebben tudják előállítani.

Forrás: www.health.harvard.edu

Image by Freepik


Szakértőink

dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász



Bezár