Így főzz halat karácsonyra – tippek és ötletek

Így főzz halat karácsonyra – tippek és ötletek

Az ajánlott heti egy-két alkalom helyett a magyarok többsége csak karácsonykor eszik halat, ilyenkor a rántott ponty és a halászlé a sláger, pedig kis odafigyeléssel változatosabb és még egészségesebb halfogásokat is összeállíthatunk. Varga Anita dietetikus ad tippeket, mire figyeljünk, ha halat szánunk a családnak.

Halat enni kimondottan egészséges, jó választás ez az étel akkor is, ha éppen nem karácsonyi vacsorát készítünk elő. „A halak magas koncentrációban tartalmazzák a szervezetünk számára nélkülözhetetlen telítetlen zsírsavakat, teljes értékű fehérjéket, vitaminokat és ásványi anyagokat, ráadásul könnyen emészthetők és nagyon ízletesek” - árulta el Varga Anita, az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet dietetikusa. Sok magyar azonban nincs tisztában azzal, hogy hogyan lehet a halat egészségesen és változatos formában elkészíteni. Íme, néhány fontos tudnivaló a halételekről:

Ne süssük túl: Annak érdekében, hogy halételünk készítésekor minél kisebb legyen a tápanyagveszteség, ügyeljünk az olaj vagy zsiradék mennyiségére és hőmérsékletére! Ne süssük a halat sokáig, magas hőfokon, hiszen ilyenkor a felhevült zsiradék összetevői kedvezőtlenül hatnak az ételre, arról nem is beszélve, hogy ilyenkor a hal sok olajat vehet fel, így kalória tartalma is megnőhet.

Sózás helyett fűszer: Halételek esetében a hagyományos konyhasó helyett részesítsük előnyben a friss, zöld fűszernövényeket! Az oregánó, tárkony, bazsalikom, petrezselyem vagy a metélőhagyma remek alternatívája a túlzott mennyiségben fogyasztott, szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához vezető sónak. Kiváló ízesítője lehet a halaknak még a fokhagyma, bors, citrom, pirospaprika, paradicsom, kapribogyó, spenótlevél és a mustár is.

Nem árt egy kis irdalás: Szálkásabb halak készítése során nagy segítségünkre lehet az irdalás, azaz a halhús szálkátlanítása. Akkor végzünk jó munkát, ha minél sűrűbben, a hal egész hosszában 2-3 milliméterenként irdalunk, felfele haladva a hal gerincéig (a hasát nem kell). Ha jól csináljuk, hallhatóak is a kis reccsenések, ahogy az Y-alakú szálkák eltörnek. A jól beirdalt hal egyrészt hamarabb átsül vagy átfő, másrészt az elkészült halételünk így könnyebben fogyaszthatóvá válik.

Vegyük elő a kreativitást: A karácsonyi menü tervezésekor használjuk bátran a kreativitásunkat! Ne ragadjunk le a hagyományos halászlénél vagy a rántott halnál: fogyasszuk a halat párolva, főzve, sütve, grillezve, tűzdelve, vagy akár pástétom formában, halból gazdag salátákat is lehet készíteni, de egyben sült, pörkölt, paprikás, vagy rakott, töltött formájában is kiváló.

Két kiváló választás: Kiváló karácsonyi menü lehet például az egészben sült fokhagymás-citromos süllő, vagy a diós-gombás töltött ponty igény szerint burgonyasalátával, vagy vegyes zöldségkörettel.
.
Magyarországon európai szinten is kevés halat eszünk. A Halászati Operatív Program (HOP) Kapj rá! kampánya arra buzdítja a magyarokat, hogy a tengeri és édesvízi halakat rendszeresen, és minél változatosabb formában fogyasszák.

További halas tippeket, recepteket és érdekességeket a kapjra.hu oldalon találhat.


Szakértőink

dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter



Bezár