Miért olyan hihetetlenül egyszerű és egyben bonyolult a fogyás?

Miért olyan hihetetlenül egyszerű és egyben bonyolult a fogyás?

Még eléggé az év elejét írjuk, hiszen csak február vége van. Ilyenkor is sokakban születik meg az elhatározás, hogy formába hozzák magukat, akár csak egy újabb év kezdete miatt, akár azért, hogy tavaszra, nyárra jól nézzenek ki.

De mik a titkok, hogy valóban megújulhassunk?

Sajnos a fogyáshoz a kulcs meglehetősen egyszerű, de ezzel egy időben nagyon bonyolult is. A legtöbb ember tisztában van az elhízáshoz kapcsolódó betegségekkel, tudják is, hogy melyek ezek: II-es típusú cukorbetegség, magas vérnyomás, szívbetegségek, a daganatok különféle formái. A fogyás nemcsak a fizikai, de a mentális egészséget és az általános közérzetet, jólétet is javítja.
A kulcs a reális célok megtalálásában rejlik. Rengeteg gyors diéta érhető már el manapság, amivel gyorsan, hatékonyan érhetünk el fantasztikus eredményeket, de ahogy leállunk vele, visszaszedjük a leadott súlyt – jó esetben csak annyit, rossz esetben pedig sokkal többet. Heti 0,5-1 kg-ot fogyni – ez egy reális cél.

Sajnos sok embernek ez nem ilyen egyszerű, hiszen bizonyos helyzetek, állapotok, gyógyszeres kezelések nehezíthetik a fogyást, vagy akár előidézhetik a hízást is. Az antidepresszánsok és az epilepszia kezelésére alkalmazott szerek között számos ilyet találhatunk.

Legtöbbünknek azonban csak annyi a baja, hogy szeretünk túl sokat enni. Az ételadagok mindenhol csak nőnek, sokan átnasizzák az egész napot anélkül, hogy észrevennék. Az első lépés a fogyáshoz, hogy tudatában legyünk annak, mennyit eszünk naponta. A jelenlegi ajánlások szerint, ha napi 600 kcal-val kevesebbet fogyasztunk, mint azelőtt, akkor a mérleg a fogyás irányába billen el. A nagyon alacsony kalóriatartalmú (800 kcal-nál kevesebb naponta) diéták csak bizonyos körülmények között ajánlottak, és orvosi felügyelet szükséges hozzá.

Az étkezési időpontoknak örömteli, szociális pillanatoknak kell lenniük, ezzel ellentétben sok fogyókúrás recept stresszessé teszi őket. Az egészséges étkezésnek pozitív élménynek kell lennie, különben csúnya véget ér a fogyás, mielőtt egyáltalán elkezdődött volna.

Az emberek nagyrésze szerencsére tisztában van azzal, hogy az egészséges étrend önmagában nem olyan hatékony. A mozgás is nélkülözhetetlen. Ha mozgunk, nemcsak kalóriát égetünk, de az anyagcserénket is gyorsítjuk, legalább az azt követő 36 órára. A kettő együtt (egészséges étkezés és mozgás) hosszantartó hatást eredményez.

Mindannyiunknak célként kellene kitűznie maga elé, hogy kevesebbet ülünk, és fizikailag aktívabb életet élünk. Heti ötször 30 perc mozgás csodákra képes.

Ha eddig nem tettük meg, legyünk aktívak ettől az évtől kezdve! Mától kezdve!


Forrás: patient.co.uk

   


Szakértőink

dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos



Bezár