Nyári ízek

- Írta: (dcs)

Nyári ízek

Saláta, karfiol, paradicsom, paprika, retek, káposzta, újhagyma – valóságos kavalkád fogadja a vásárlót. „Újság hasamba, betegségem pokolba!” citálhatjuk a nagymamánktól tanult versikét szinte minden nap, hiszen a hirtelen jött nyár meghozta az idény zöldségeit, gyümölcseit is. Nincs gond a főznivalóval, csupán találékonyság kérdése, mi kerül az asztalra. Egy a lényeg, hogy ne csak finom, hanem egészséges is legyen! Íme néhány ötlet a nyári menühöz.

Levesnek természetesen a hideg gyümölcslevest  kínáljuk. Ez bármilyen gyümölcsből készíthető, elég, ha ismerjük a gyümölcsleves-alap receptjét, amelyet azután almával, cseresznyével, meggyel avagy ribizlivel ízesíthetjük. Az alap hozzávalói két személyre dr. Fövényi József diétáskönyvéből: 1 dl 12 százalékos zsírtartalmú tejföl, 1 evőkanál liszt, pár szem szegfűszeg, darabos fahéj és ízlés szerint POLISWEET édesítőszer. A megtisztított gyümölcsöt a fűszerekkel, a cukorpótlóval és 6 dl vízzel feltesszük főni. Tejfölből és lisztből habarást készítünk, és ha a leves felforrt, behabarjuk. Hűtve tálaljuk. Egy-egy adag: 568 kJ, 16 g szénhidrát.

Főételnek a szerb konyha ínyencségét, a töltött dolmát ajánljuk. Ehhez bármilyen zöldség felhasználható, minél többféle, annál jobb ízű lesz a főztünk. Kivájunk paradicsomot, karalábét, burgonyát, zöldpaprikát, vöröshagymát, megmosunk szőlőlevelet, káposztalevelet. Ezekbe töltjük a hússal vagy szójával összekevert rizst, amelyet ízesíthetünk pirított vöröshagymával, sóval, borssal, pirospaprikával. A töltött zöldfélét tepsibe sorakoztatjuk, felöntjük vízzel, majd fólia alatt puhára pároljuk. Tálalás előtt levesszük a tepsiről az alufóliát, a töltikéket nyakon öntjük tejföllel, még egyet pirítunk rajta, s forrón kínáljuk. Egy-egy adag: 670 kJ, 8 g szénhidrát.

Görög saláta: Hozzávalók két személyre: 300 g paradicsom, 100 g saláta uborka, 150 g juhsajt, 1 fej vöröshagyma, 1 gerezd fokhagyma, 2 evőkanál ecet, 1 evőkanál salátaolaj, őrölt fekete bors, 8-10 szem olajbogyó, só. Elkészítés: A megmosott paradicsomokat négyfelé vágjuk. A meghámozott uborkát hosszában kettévágjuk, a magokat eltávolítjuk, s az uborkát vastagabb szeletekre vágjuk. A megtisztított hagymát vékonyan felszeleteljük, a fokhagymát apróra vágjuk. Az ecetet a salátaolajjal elkeverjük, ízesítjük a sóval, a borssal. Egy mély salátástálban a paradicsomot, az uborkát és a juhsajtot összekeverjük, tetejére tesszük a hagymakarikákat és ráöntjük a salátaöntetet.
Egy-egy adag: 1638 kJ, 0 g szénhidrát.

Főétel után desszert dukál. Íme a málnafagylalt receptje Pelle Józsefné szakácskönyvéből, az Édes ízek cukor nélkül címűből. Körülbelül 30 dkg málnát elturmixolunk, majd tüllön átszűrjük. 2 dl tejet felforralunk 10 tabletta POLISETT-tel. 2 dl hideg tejben simára keverünk 1 csapott evőkanál finomlisztet, és ezt apránként – állandó keverés közben – a forrásban lévő tejhez öntjük. Tejfölsűrűségre főzzük, majd langyosra hűtjük. Ekkor hozzáöntjük a málnalét, jól elkeverjük és teljesen kihűtjük.
A fagylaltgépben – vagy a mélyhűtőben – megfagyasztjuk. Akinek nincs fagylaltgépe, tegye – lehetôleg – mûanyag poharakba a masszát, és a hűtőszekrény mélyhűtőjében fagyassza ki. Közben egyszer-kétszer keverje meg a poharak tartalmát, ami a hűtés erősségétől függően két-három óra alatt megfagy.


Szakértőink

dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész



Bezár