A karácsony sokak számára nem csak anyagi, hanem lelki megterhelést is jelent. Mert míg egy-egy születésnapra csak egy embernek kell ajándékot venni, a karácsony olyan, mintha kb. 15 rokonunknak lenne egyszerre szülinapja. Mindenkinek kreatív, személyes ötletekkel előrukkolni nem is olyan könnyű, ráadásul a piszkos anyagiakon túl az idő is nyomaszt – mondja egy bécsi pszichológus, Cornel Binder-Krieglstein. Arra is figyelmeztet, hogy az amúgyis stresszes időszakban a vásárlási szenvedély kritikussá fajulhat.
Miért és hogyan?
Míg év közben az ember lelkiismerete, önfegyelme „letiltja” a nagyobb vásárlási rohamokat, a karácsony éppen ezért ürügyként szolgál, hogy ezt a belső hangot elhallgattassuk. A vásárlás veszélye először is maga a nézegetés, keresgélés, másodsorban pedig az új szerzemény felett érzett öröm. Ez a fajta elégedettségérzet vakíthatja el annyira az embert, hogy túlzásokba essen, bármiféle határ érzése nélkül. A pszichológus azt javasolja, szabjunk magunknak időkorlátot, és használjunk bevásárlólistát – vagyis haladjunk célzottan, önellenőrzés mellett előre. Csak meghatározott pénzösszeget vigyünk magunkkal, amit erre a célra szánunk. Teli bankkártyával útnak indulni egy vásárlásmániás számára kész öngyilkosság.
Pénzügyi következmények
Tom Fawcett, a Salford Egyetem pszichológusa a konrollálatlan karácsonyi bevásárlások lelki és anyagi következményei közt említi a hosszú távon jelentkező bizalomvesztést és önbecsülés-romlást, súlyosabb esetekben depressziót. Megoldást jelenthet, ha előre egyeztetünk családunkkal, barátainkkal az ajándék maximális értékéről, és ha az ajándéklistát már januárban elkezdjük vezetni. Ez utóbbi arra is jó, hogy megőrizzük a jó ötleteket, amik karácsonyig feledésbe merülnének.
Vannak, akik közvetlenül közlik környezetükkel az egész helyzettől való elhatárolódásukat: „Szeretlek titeket, de nem ajándékozunk karácsonykor, és megkérlek titeket, hogy ti se vegyetek semmit.” Egy ilyen megállapodás jót tehet a lelki és erkölcsi egyensúly megőrzésének, és egyúttal felértékelhet más ünnepeket – születésnapok, stb. Áthidaló megoldás a „minden” és a „semmi” közt a saját készítésű képeslap, személyes élményekkel, történetekkel. Ezt gyakran az ajándékozottak is értékesebbnek érzik bármilyen ajándéknál.
Az ajándékozás kultúrája
Hogy a szeretet és hit ünnepéből a vásárlás ünnepe lett, az Binder-Krieglstein szerint több tényező eredménye. Az ajándékozás Közép- és Nyugat-Európában mindig is nagyon fontos szerepet töltött be kulturális szempontból, de a mértéktelenség a fogyasztói társadalom kialakulásával vált egyre nagyobb problémává. Mindenesetre érdekes, hogy a karácsonyi időszakban az ajándékozás, mint szokás, nemzetközileg elterjedt.
Forrás: gesundheitsnews.imedo.de