Csontritkulás

2010.03.17.

Csontritkulás

A „néma járvány” - így is emlegetik ezt a betegséget, amely világszerte több százmillió embert sújt, és hazánkban is a lakosság 7-10 százalékát érinti. A csontritkulás az utóbbi évtizedekben kiemelkedő, és egyre súlyosabb népegészségügyi problémává vált. Újabb adatok szerint a csontritkulásra visszavezethető halálozás világméretekben már összemérhető a mell-, és nőgyógyászati daganatok okozta halálozással.

A csontritkulás legfőképpen nőket érintő probléma. Ezért nagyon fontos, hogy elsősorban ők ismerjék meg a csontok egészségével, a csontritkulás megelőzésével kapcsolatos alapvető információkat.

Néhány tévhit a csontritkulással kapcsolatban

1. Tévhit: A csontritkulás csak az idős korosztály betegsége.

A csontritkulás nemcsak az idősebb korosztályt fenyegeti. A csontképzés-csontbontás egyensúlyának felbomlása, a csontvesztés felgyorsulása már korábban, 35-40 éves kor környékén elkezdődik.

2.  Tévhit: A kalcium az egyetlen hatóanyag, amely nélkülözhetetlen a csontok számára. A tévhit onnan ered, hogy a csontokban van a szervezet kalcium-tartalékainak 90%-a. Azonban a csontok egészség megőrzésében a kalciumon kívül a D-vitaminnak is jelentős szerepe van. A D-vitamin segíti a kalcium csontokba való beépülését.

3. Tévhit: A szükséges napi kalciummennyiség  a táplálkozással bevihető a szervezetbe. A felmérések szerint a hazai táplálkozási szokások mellett az átlagos kalciumbevitel Magyarországon a felnőtt embereknél nem haladja meg a napi 500-600 mg-ot (Népjóléti Közlöny 1997/19).
A fennmaradó kalciumszükséglet (kb. 400-500 mg) fedezéséhez a napi étkezés mellett egy átlagos hölgynek el kellene fogyasztania legalább: 2,25 kg fehér kenyeret, vagy 0,5 kg sovány túrót, vagy 1 kg karalábét, vagy 1,3 kg céklát (forrás: Dr. Bíró, Dr. Lindner: Tápanyagtáblázat, Medicina, 1998.).
Tehát az átlagos napi táplálkozással nem, (vagy nehezen) fedezhető a szervezet kalciumszükséglete, ezért különösen figyelni kell a kiegészítő kalciumpótlásra.

4. Tévhit: A kialakult csontritkulás kezelése kizárólag vényes gyógyszerekkel történik.
A kialakult csontritkulás kezelésében a vényes gyógyszerek mellett nagyon nagy jelentősége van a kiegészítő kalcium-, és D-vitamin-pótlásnak, amelyet a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság terápiás ajánlása is alátámaszt.  

A csontépítési, csontbontási folyamatok egyensúlyát
veszélyeztető tényezők

Alkati tényezők

A sovány testalkat egy, a csontok hosszú távú egészségét negatívan befolyásoló tényező. Azt jelezheti, hogy fiatal korban csekély „maximális csonttömeget” épített fel, amelyből a természetesen bekövetkező csontvesztés esetén is könnyen lehet csonttörés.
A későn jelentkező első havi vérzés hormonháztartási problémákat jelez, ami hátrányosan befolyásolja a fiatalkori csontépítést. 

Életmódbeli tényezők 

  • Dohányzás, túlzott kávé-, és koffeintartalmú italok (pl. kóla), alkohol fogyasztása: ezek az élvezeti szerek szabályos “kalciumrablók”. Jellemző, hogy vagy serkentik a kalcium gyors kiürülését a szervezetből, vagy akadályozzák annak megkötését a csontokban. Például már egy csésze kávé akár 8-10%-kal is növelheti a kalciumszükségletet, valamint tannintartalma csökkenti a csontépítéshez nélkülözhetetlen nyomelemek felszívódását is.
  • Ülő életmód (pl. irodai munka), rendszertelen testmozgás: a csontozat rendszeres terhelése (pl. séta, kocogás, futás, de az egyszerű járás is) a csontképzés fontos ingere, amelynek hiányában gyorsabban felborul a kényes egyensúly.
  • Kevés szabadban, napfényen töltött idő: a természetes fény, a napsugárzás egy összetett mechanizmuson keresztül segíti a táplálékokból történő kalcium-felvételt. A nap ultraibolya sugarainak köszönhetően képződik ugyanis a bőrben a D-vitamin, amely nélkülözhetetlen a kalcium felszívódásához, hasznosulásához.
  • Gyakori fogyókúra: minden egyoldalú táplálkozás, amelyet ilyen esetekben ajánlani szoktak, kedvezőtlen a csontok egészsége szempontjából, és a csontépítéshez nélkülözhetetlen hatóanyagok hiányát eredményezheti. 

A csontképzéshez nélkülözhetetlen kalcium és D-vitamin

Kalcium

A kalcium az emberi test számára elengedhetetlenül fontos ásványi anyag. Ez csontjaink fő alkotója. Amennyiben nincs elegendő kalcium a vérben, a szervezet a csontokból vonja el azt. Ez pedig a csontok meggyengüléséhez, szilárdságuk elvesztéséhez vezethet.
A hazai táplálkozási szokások alapján számolt átlagos kalciumbevitel Magyarországon nem haladja meg a napi 500-600 mg-ot, ami jóval elmarad a napi ajánlott beviteltől. Mivel szervezetünk önmaga nem tud kalciumot előállítani, így nekünk kell gondoskodnunk annak rendszeres és kielégítő mennyiségű beviteléről.

D-vi­ta­min

A kalcium felszívódásához, csontokba való beépüléséhez elengedhetetlenül fontos a meghatározott mennyiségű D-vitamin. Szervezetünkben a D-vitamin növeli a kalcium-felszívódást a belekből, csökkenti a szervezet kalcium ürítését, valamint a vázrendszerben elősegíti a csontképzést. A 60-65 év felettiek D-vitamin-hiánya továbbra is a világ országainak, így Magyarországnak is az egyik legfontosabb egészségügyi problémája.
Hazánkban a 60 év felettiek egyharmada D-vitamin-hiányos. A napi D-vitamin bevitelnek gyermek-, és fiatal felnőttkorban a napi 400 NE-t, idősebb korban pedig a napi 600-800 NE-t kell elérnie az egészséges csontszövet felépítése és fenntartása érdekében.

Hozzászólások

| 2011-03-29 15:21

Van egy ismerősöm, akinek áttétes prosztata daganat miatt kellett eltávolítani a húgyhólyagját is. Neki a bélrendszerének egy szakaszából csináltak egy tasakot, ahol össze tud gyűlni a vizelet, amelyet azután katéterrel kell 3 óránként eltávolítani. Az életminősége ezzel romlott ugyan, viszont életben van, jók a vizsgálati eredményei 3 évvel a műtét után is. Remélem édesapádnak is tudnak segíteni!
Szóljon hozzá!

Ellenőrző kód
Kérjük gépelje be a képen látható karaktereket! *

Bejelentkezés



Regisztráció
Elfelejtett jelszó

Szakértőink

dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus




Szerelmes gondolatok

Milyen gyakran mondja el kedvesének, hogy szereti?






Horoszkóp

Horoszkóp Kos Horoszkóp Bika Horoszkóp Ikrek Horoszkóp Rák
Horoszkóp Oroszlán Horoszkóp Szűz Horoszkóp Mérleg Horoszkóp Skorpió
Horoszkóp Nyilas Horoszkóp Bak Horoszkóp Vízöntő Horoszkóp Halak
Bezár