Szívbarát étrend a zsír?

Szívbarát étrend a zsír?

 Az alacsony zsírtartalmú diéták valószínűleg nem csökkentik a szívbetegség kialakulásának kockázatát.

A Harvard Heart Letter egyik számában megjelent cikk szerint az alacsony zsírtartalmú diéták valószínűleg nem csökkentik a szívbetegség kialakulásának kockázatát, ami első hallásra furcsának tűnhet, hiszen rengeteg szervezet állította az ellenkezőjét 40 éven keresztül.

Az utóbbi évtized során azonban az olyan amerikai egészségügyi szervezetek, mint például az American Heart Association már nem javasolja a zsíroktól való elzárkózást. Inkább az általánosan egészséges, zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű élelmiszereket, illetve babféléket magukba foglaló étrend mellett foglalnak állást. Szerintük fogyasszunk kevesebb húst, tejterméket, tojást és édességet.

Valójában a zsírbeviteled úgyis csökkenni fog, ha minél több természetes, nem előregyártott, növényi alapú élelmiszert fogyasztasz. A zsír elsősorban a húsban és a tejtermékekben található, a telített zsírok pedig növelik a káros LDL koleszterinszintjét, ami a szívbetegség egyik fő kiváltó oka; azonban pusztán azzal, hogy minden fajta zsírt kerülsz, nem feltétlenül fog csökkenni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélye.

Az alacsony zsírtartalmú diéta kudarca

Az 1980-as évektől kezdődően, amikor az élelmiszergyártó cégek elkezdték csökkenteni a termékeik zsírtartalmát, finomított szénhidrátokkal helyettesítették azt. Az emberek kenyérrel, tésztával, alacsony zsírtartalmú burgonyaszirmokkal és süteményekkel, és édesített, alacsony zsírtartalmú joghurttal tömték magukat. Ezek a feldolgozott szénhidrátok elárasztják a véráramot cukorral, ami inzulinválaszt vált ki a szervezetből, hogy a cukrot eltávolítsa. Ennek hatására a vércukorszint túl alacsony lesz, így néhány órán belül ismét éhes leszel, ami túlzott élelmiszer fogyasztásra ösztökél. Ezen felül a sok szénhidrát bevitel végül akár ahhoz is vezethet, hogy a szervezeted már nem lesz képes válaszolni az inzulinra, ami diabéteszhez vezethet. A túlsúly és a diabétesz a szívbetegségek egyik fő okozói.

De nem csak a túl sok szénhidráttal van a probléma. A telítetlen zsírok - amik a dió- és mogyorófélékben, magokban, olajbogyókban, avokádóban és halakban találhatóak - kerülése nem szükséges. Ezek az élelmiszerek nem csak finomak, de a szív- és érrendszer jólétét is támogatják.

Az ultra-alacsony zsír diéta, amely során a kalóriák mindössze 10%-át teszik ki a zsírok, és nincs benne állati eredetű termék, sem finomított szénhidrát, egészséges lehet, de a legtöbb ember számára drága és nem praktikus, sok akaraterőt igényel a betartása, ezért inkább a mediterrán étrendet ajánljuk.

Egyszerű lépések a mediterrán étrend felé

  • Zsírok helyett használj olívaolajat
  • Egyél minden nap valamilyen salátát
  • Nassolj mogyoróféléket chips, vagy keksz helyett
  • Fogyassz több teljes kiőrlésű élelmiszert
  • Fogyassz minél többféle zöldséget
  • Egyél hetente legalább háromszor hüvelyes zöldségeket
  • Csökkentsd a húsfogyasztásod
  • Cukros italok helyett igyál vizet
  • Egyél minél kevesebb zsíros, cukros desszertet, inkább helyettesítsd őket gyümölcsökkel

 

Forrás: https://www.medicalnewstoday.com/articles/plant-based-diet-could-boost-metabolism

Image by freepik


Szakértőink

dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész



Bezár