Tanulási zavarok: mik a jelei és hogyan lehet segíteni

Tanulási zavarok: mik a jelei és hogyan lehet segíteni

A tanulási zavarok nagyon meg tudják nehezíteni a gyermek dolgát az olvasás, az írás vagy egy egyszerűbb matematikapélda megoldásának terén. Most kiderül, milyen jelek utalnak a probléma meglétére, és mit lehet tenni ellenük.

Számos gyermek, aki tanulási zavarral, vagy más néven tanulási alkalmatlansággal rendelkezik, hosszú ideig vívja az ehhez kapcsolódó küzdelmeket, mielőtt diagnosztizálnák nála a betegséget. Ez hatással lehet a gyermek önbecsülésére és motivációjára. De ha megértjük, hogyan lehet azonosítani a jeleket, amik a tanulási zavarokhoz köthetőek, akkor segíthetünk a gyermeknek megbirkózni a gondokkal.

Melyek a tanulási zavarok gyakori típusai?

A tanulási zavar egy olyan betegség, amely hatással van valakinek azon képességére, hogy megszerezze és használja az olyan iskolai ismereteket, mint az olvasás és a számolás. A tanulási zavar nem egyenlő a szellemi vagy testi fogyatékossággal, és nem tükrözi a gyermek intelligenciáját sem. A probléma befolyásolja a gyermek azon képességét, hogy bizonyos feladatokat teljesítsen a készségei használatával, és ez különösen az iskolában jelentkezik.

A leggyakoribb tanulási zavarok:
  • Diszlexia. A diszlexia egy olyan tanulási zavar, mely olvasási és betűzési nehézségekkel jár együtt, illetve azzal, hogy nem tud a gyermek felidézni már megismert szavakat.
  • Diszkalkulia. A diszkalkulia a matematikai fogalmakhoz kapcsolódó rendellenesség. A tünetek közé tartozik az, hogy a gyermeknek az egyszerűbb matekpéldák megoldása is nehézséget okoz, vagy hogy megértse az információk és események sorrendiségét.
  • Nonverbális tanulási nehézségek. Ez a tanulási zavar a nonverbális jelekkel szembeni nehézséget foglalja magába, beleértve a koordinációt és a testbeszédet.

Vannak olyan gyermekek, akiknél egynél több tanulási zavar jelentkezhet.

Mi áll a tanulási zavarok hátterében?

A tanulási zavarok kialakulását befolyásoló tényezők közé sorolható:
  • a genetika. Néhány tanulási zavar, mint például az olvasási és a matematikai nehézségek örökletesek is lehetnek.
  • a betegség. A méhen belüli növekedés-visszamaradás (súlyos méhen belüli növekedési retardáció), az alacsony születési testsúly, vagy az, ha a magzatot a születés előtt alkoholnak vagy drogoknak tesznek ki, szintén kockázati tényezőt jelentenek a tanulási zavarokhoz kapcsolódóan. Emellett a fejsérülések is szerepet játszhatnak a probléma kialakulásában.
  • a káros környezeti hatások. A nagy mennyiségű ólom hatását fokozottan összefüggésbe lehet hozni a tanulási zavarokkal.

Milyen jelei vannak a tanulási zavaroknak?

A tanulási zavar meglétének felismerése nem könnyű. De gyaníthatóan fennáll a probléma akkor, ha a gyermeknél az alábbiakat tapasztaljuk:
  • A fejlődés legfőbb állomásainak elérése késve jelentkezik, míg a fejlődés egyéb területein nem jelentkeznek komplikációk.
  • Nehezen érti meg és követi az utasításokat.
  • Nem tud emlékezni arra, amit valaki az imént mondott el neki.
  • Hiányzik a megfelelő koordináció a gyaloglás vagy sportolás közben, vagy az olyan képességek, mint egy ceruza megtartása a kézben.
  • Könnyen elveszíti vagy rossz helyre teszi a házi feladatát, a tankönyveit vagy egyéb eszközeit.
  • Nehezen érti meg az idő fogalmát.
  • Ellenáll a házi feladat elkészítésének, vagy az olyan tevékenységeknek, ami olvasással, írással vagy matematikával jár együtt. Ide sorolható még az is, ha nem képes önállóan megcsinálni a háziját, csak jelentős segítséggel.
  • Dacos vagy ellenséges jeleket mutat, vagy úgy is cselekszik, illetve túlzott érzelmi reakciókat mutat az iskolában vagy az olyan iskolai tevékenységek közben, mint a házi feladat elkészítése vagy az olvasás.

Kérjünk segítséget a tanulási zavarok kezelésére!

Az időben történő beavatkozás alapvető fontosságú egy gyermeknél, akinek tanulási zavara van. Ezek a problémák ugyanis hógolyóként viselkedhetnek. Ha például egy gyermek nem tanul meg összeadni az általános iskolában, nem tud majd mit kezdeni az algebrával a középiskolában.

Azok a gyermekek, akik tanulási zavarban szenvednek, megtapasztalhatják a teljesítményük miatti aggodalmat, a depressziót és az alacsony önértékelést – ezáltal pedig csökken a motivációjuk. Egyes gyermekeknél a problémakör úgy jelentkezhet, hogy nem fordítanak elég figyelmet a valódi kérdésekre.

Ha részünkről vagy a gyermek tanárai részéről felmerül az aggodalom, hogy a gyermeknek tanulási zavara van, meg kell fontolni, hogy kivizsgáltassuk egy gyermekpszichológussal vagy neuropszichológussal. Vannak olyan iskolák, amelyek külön tesztet kínálnak arra, hogy azonosítsák a tanulási zavar meglétét.

A gyermek valószínűleg részt fog venni a vizsgálatokon azért, hogy ki lehessen zárni a problémák vagy betegségek vízióját, illetve azt, hogy egyáltalán beszéljünk azokról. Egy pszichológus vagy tanulási szakértő teszteket akar majd használni, valamint beszélni szeretne velünk és a gyermekünkkel, továbbá bele kíván majd nézni a gyermek iskolai törtéletébe, hogy megállapítsa, van-e tanulási zavara. Sok esetben további értékelés is szükségessé válik a pontos diagnózishoz.

Tartsuk észben, hogy egyes gyermekeknél teljesen természetes, hogy lassabban tanulnak a többieknél, és több időre van szükségük, hogy fejlődjenek az írási, olvasási és matematikai készségeik.

Kezelési lehetőségek

Ha a gyermek tanulási zavarral küzd, a kezelőorvosa vagy az iskolája az alábbiakat ajánlhatja számára:
  • Extra segítség. Egy olvasási specialista, egy matematikai oktató vagy egy professzionálisan képzett szakember olyan technikákat tud tanítani a gyermeknek, ami javítja a készségeit. Az oktatók emellett a gyermek szervezési és tanulási képességeit.
  • Egyénre szabott oktatási program. A gyermek iskolája kialakíthat egyéni tanulási programot, vagyis egy tervet arra vonatkozóan, hogy miként tudja magából a legtöbbet kihozni az iskolában.
  • Terápia. A tanulási zavar formájától függően egy terápia sokat javíthat a gyermek állapotán. Például egy beszédterápia segíthet a nyelvi nehézségekkel küzdő gyermeken. A foglalkozási terápia jobbá teheti a motoros készségeket azoknál, akiknek az írás okoz problémákat.
  • Gyógyszeres kezelés. A gyermekorvos ajánlhatja a gyógyszerek szedését, hogy csökkentse a tanulási zavarokat. Akkor is a gyógyszer lehet a jó megoldás, ha a gyermek depressziós, vagy súlyos szorongásai vannak. Beszéljünk az orvossal a kockázatokról és előnyökről.
  • Kiegészítő és alternatív gyógyászat. Bizonyos kutatások szerint az olyan kiegészítő és alternatív kezelések, mint például a zeneterápia, előnyös lehet a tanulási zavartól szenvedő gyermekeknek. Bár hogy ez egyértelműen bizonyítva legyen, több felmérés szükséges.

Mielőtt a gyermek kezelése megkezdődne, állítsunk fel célokat számára a kezelőorvossal, a tanárokkal és a terapeutákkal. Ha idővel csak kevés előrelépés történik, felül kell vizsgálni a gyermek betegségére vonatkozó diagnózist és kezelési terveket.

Bár a tanulási zavarok hosszú távú problémákhoz vezethetnek, van remény. A korai beavatkozás és kezelés bizonyos problémákból teljes rehabilitációt eredményezhet. A család és a tanárok emellett rengeteget segíthetnek annak a gyermeknek, akinek állandó nehézségei vannak az iskolai, valamint az élet más területein lévő sikerek terén.

Szakértőink

Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus



Bezár