Számos gyermek, aki tanulási zavarral, vagy más néven tanulási alkalmatlansággal rendelkezik, hosszú ideig vívja az ehhez kapcsolódó küzdelmeket, mielőtt diagnosztizálnák nála a betegséget. Ez hatással lehet a gyermek önbecsülésére és motivációjára. De ha megértjük, hogyan lehet azonosítani a jeleket, amik a tanulási zavarokhoz köthetőek, akkor segíthetünk a gyermeknek megbirkózni a gondokkal.
Melyek a tanulási zavarok gyakori típusai?
A tanulási zavar egy olyan betegség, amely hatással van valakinek azon képességére, hogy megszerezze és használja az olyan iskolai ismereteket, mint az olvasás és a számolás. A tanulási zavar nem egyenlő a szellemi vagy testi fogyatékossággal, és nem tükrözi a gyermek intelligenciáját sem. A probléma befolyásolja a gyermek azon képességét, hogy bizonyos feladatokat teljesítsen a készségei használatával, és ez különösen az iskolában jelentkezik.
A leggyakoribb tanulási zavarok:
- Diszlexia. A diszlexia egy olyan tanulási zavar, mely olvasási és betűzési nehézségekkel jár együtt, illetve azzal, hogy nem tud a gyermek felidézni már megismert szavakat.
- Diszkalkulia. A diszkalkulia a matematikai fogalmakhoz kapcsolódó rendellenesség. A tünetek közé tartozik az, hogy a gyermeknek az egyszerűbb matekpéldák megoldása is nehézséget okoz, vagy hogy megértse az információk és események sorrendiségét.
- Nonverbális tanulási nehézségek. Ez a tanulási zavar a nonverbális jelekkel szembeni nehézséget foglalja magába, beleértve a koordinációt és a testbeszédet.
Vannak olyan gyermekek, akiknél egynél több tanulási zavar jelentkezhet.
Mi áll a tanulási zavarok hátterében?
A tanulási zavarok kialakulását befolyásoló tényezők közé sorolható:
- a genetika. Néhány tanulási zavar, mint például az olvasási és a matematikai nehézségek örökletesek is lehetnek.
- a betegség. A méhen belüli növekedés-visszamaradás (súlyos méhen belüli növekedési retardáció), az alacsony születési testsúly, vagy az, ha a magzatot a születés előtt alkoholnak vagy drogoknak tesznek ki, szintén kockázati tényezőt jelentenek a tanulási zavarokhoz kapcsolódóan. Emellett a fejsérülések is szerepet játszhatnak a probléma kialakulásában.
- a káros környezeti hatások. A nagy mennyiségű ólom hatását fokozottan összefüggésbe lehet hozni a tanulási zavarokkal.
Milyen jelei vannak a tanulási zavaroknak?
A tanulási zavar meglétének felismerése nem könnyű. De gyaníthatóan fennáll a probléma akkor, ha a gyermeknél az alábbiakat tapasztaljuk:
- A fejlődés legfőbb állomásainak elérése késve jelentkezik, míg a fejlődés egyéb területein nem jelentkeznek komplikációk.
- Nehezen érti meg és követi az utasításokat.
- Nem tud emlékezni arra, amit valaki az imént mondott el neki.
- Hiányzik a megfelelő koordináció a gyaloglás vagy sportolás közben, vagy az olyan képességek, mint egy ceruza megtartása a kézben.
- Könnyen elveszíti vagy rossz helyre teszi a házi feladatát, a tankönyveit vagy egyéb eszközeit.
- Nehezen érti meg az idő fogalmát.
- Ellenáll a házi feladat elkészítésének, vagy az olyan tevékenységeknek, ami olvasással, írással vagy matematikával jár együtt. Ide sorolható még az is, ha nem képes önállóan megcsinálni a háziját, csak jelentős segítséggel.
- Dacos vagy ellenséges jeleket mutat, vagy úgy is cselekszik, illetve túlzott érzelmi reakciókat mutat az iskolában vagy az olyan iskolai tevékenységek közben, mint a házi feladat elkészítése vagy az olvasás.
Kérjünk segítséget a tanulási zavarok kezelésére!
Az időben történő beavatkozás alapvető fontosságú egy gyermeknél, akinek tanulási zavara van. Ezek a problémák ugyanis hógolyóként viselkedhetnek. Ha például egy gyermek nem tanul meg összeadni az általános iskolában, nem tud majd mit kezdeni az algebrával a középiskolában.
Azok a gyermekek, akik tanulási zavarban szenvednek, megtapasztalhatják a teljesítményük miatti aggodalmat, a depressziót és az alacsony önértékelést – ezáltal pedig csökken a motivációjuk. Egyes gyermekeknél a problémakör úgy jelentkezhet, hogy nem fordítanak elég figyelmet a valódi kérdésekre.
Ha részünkről vagy a gyermek tanárai részéről felmerül az aggodalom, hogy a gyermeknek tanulási zavara van, meg kell fontolni, hogy kivizsgáltassuk egy gyermekpszichológussal vagy neuropszichológussal. Vannak olyan iskolák, amelyek külön tesztet kínálnak arra, hogy azonosítsák a tanulási zavar meglétét.
A gyermek valószínűleg részt fog venni a vizsgálatokon azért, hogy ki lehessen zárni a problémák vagy betegségek vízióját, illetve azt, hogy egyáltalán beszéljünk azokról. Egy pszichológus vagy tanulási szakértő teszteket akar majd használni, valamint beszélni szeretne velünk és a gyermekünkkel, továbbá bele kíván majd nézni a gyermek iskolai törtéletébe, hogy megállapítsa, van-e tanulási zavara. Sok esetben további értékelés is szükségessé válik a pontos diagnózishoz.
Tartsuk észben, hogy egyes gyermekeknél teljesen természetes, hogy lassabban tanulnak a többieknél, és több időre van szükségük, hogy fejlődjenek az írási, olvasási és matematikai készségeik.
Kezelési lehetőségek
Ha a gyermek tanulási zavarral küzd, a kezelőorvosa vagy az iskolája az alábbiakat ajánlhatja számára:
- Extra segítség. Egy olvasási specialista, egy matematikai oktató vagy egy professzionálisan képzett szakember olyan technikákat tud tanítani a gyermeknek, ami javítja a készségeit. Az oktatók emellett a gyermek szervezési és tanulási képességeit.
- Egyénre szabott oktatási program. A gyermek iskolája kialakíthat egyéni tanulási programot, vagyis egy tervet arra vonatkozóan, hogy miként tudja magából a legtöbbet kihozni az iskolában.
- Terápia. A tanulási zavar formájától függően egy terápia sokat javíthat a gyermek állapotán. Például egy beszédterápia segíthet a nyelvi nehézségekkel küzdő gyermeken. A foglalkozási terápia jobbá teheti a motoros készségeket azoknál, akiknek az írás okoz problémákat.
- Gyógyszeres kezelés. A gyermekorvos ajánlhatja a gyógyszerek szedését, hogy csökkentse a tanulási zavarokat. Akkor is a gyógyszer lehet a jó megoldás, ha a gyermek depressziós, vagy súlyos szorongásai vannak. Beszéljünk az orvossal a kockázatokról és előnyökről.
- Kiegészítő és alternatív gyógyászat. Bizonyos kutatások szerint az olyan kiegészítő és alternatív kezelések, mint például a zeneterápia, előnyös lehet a tanulási zavartól szenvedő gyermekeknek. Bár hogy ez egyértelműen bizonyítva legyen, több felmérés szükséges.
Mielőtt a gyermek kezelése megkezdődne, állítsunk fel célokat számára a kezelőorvossal, a tanárokkal és a terapeutákkal. Ha idővel csak kevés előrelépés történik, felül kell vizsgálni a gyermek betegségére vonatkozó diagnózist és kezelési terveket.
Bár a tanulási zavarok hosszú távú problémákhoz vezethetnek, van remény. A korai beavatkozás és kezelés bizonyos problémákból teljes rehabilitációt eredményezhet. A család és a tanárok emellett rengeteget segíthetnek annak a gyermeknek, akinek állandó nehézségei vannak az iskolai, valamint az élet más területein lévő sikerek terén.