Az 1920-as években a kémia-tudomány fejlődésével a vegyipar, majd a gyógyszeripar kialakulásával a gyógyítás gyógyszerközpontúvá vált. A hetvenes években fogalmazódott meg a betegközpontúság: egyénre szabott, egyéni dózis a legmegfelelőbb hatékonysággal minimális mellékhatással. Az lett a cél, hogy a gyógyszerész gyógyszerszakértő legyen, összekötőkként szerepeljen az orvos és a beteg között.
A mai patikák egészségügyi szolgáltató központok. A gyógyszer különleges áru, hiszen szabott áron, csak gyógyszertárban juthatunk hozzá, a megfelelő tájékoztatással együtt. Egy patikában rendkívül nagyszámú (kb. 8000 féle) gyógyszer van. A patikusnak a lehető legrövidebb idő alatt kell begyűjtenie a legfontosabb információkat ahhoz, hogy megtalálhassa az igazi megoldást nyújtó „csodaszert”.
Melyek az ebben segítő kérdések?
- Mi a panasza?
- Szedett-e már valamilyen készítményt erre a tünetre?
- Van-e allergiája, ha igen, milyen vegyületre?
- Milyen gyógyszereket szed rendszeresen?
Valljuk be őszintén, nem mindenki szeret gyógyszertárba járni. Van, akit zavar a tömeg, esetleg rossz élményeket idéz fel számára a fehér köpeny, vagy egyszerűen fél attól, hogy elkap valami betegséget. Ezt mind tekintetbe kell vennünk. A sorbanállás idejét több kiadóhellyel lehet megrövidíteni. Az udvarias kiszolgálással, a patika otthonossá tételével oldani lehet a feszültséget. A megfelelő részletes felvilágosítás úgy jó, ha csak annak szól aki érdekelt, és ezzel nem akadályozunk másokat. Ki kell alakítani egy olyan konzultációs helyet, ahol a diszkréció nem sérül.
Az öngyógyításban való részvétel nem csak a vénynélküli termékek eladását jelenti, hanem az öndiagnózis segítését, illetve a megfelelő szakorvoshoz való irányítást is.
Mi azon fáradozunk, hogy a „hely”, a „szolgáltatás” és a „szakértelem” egy helyen legyen, és jól működjön. Tehát kérdezzék bátran gyógyszerészüket!