Mese, mese, mátka...

2010.09.29. - Írta: Kovács Barbara

Mese, mese, mátka...

„– Mesélj! – Rendben, ma elmesélem a sündisznócskát. – Ne azt, hanem a macisat! – De azt már százszor meséltem, inkább a süniset, jó? – Nem, a macisat szeretném!” – Ugye, ismerős a helyzet? És mi, felnőttek, nem értjük, miért ragaszkodik hosszú időn keresztül gyermekünk ugyanahhoz a meséhez. Hogyhogy nem unja?

Nem unja, mert minden gyermeket állandóan ér kisebb nagyobb sérelem, kudarc. Ezek rossz érzéseket keltenek, szorongást, félelmet, feszültséget. A kisgyermek ezek feldolgozására még képtelen. Amikor azonosulhat egy bajba jutott mesehőssel, újra átéli rossz érzéseit. A mesében azonban minden jóra fordul, a gyermek feszültsége a főhős révbe érésével oldódik.
Nem unja, mert számára ugyannak a hangulatnak az ismételt átélése, a ráismerés öröme váltja ki az élményt. A kisgyermekek érzelmi fejlődéséhez különösen fontos az érzelmi biztonság. A sokszor hallott mese nem okoz csalódást, azt a nagyon kellemes, pozitív érzelmi töltést kapja meg tőle a gyermek, amire számít. Ezért akarja újra és újra ugyanazt az élményt átélni, ezért kéri százegyedszer is a macis mesét.

Ad­juk meg ne­ki!

Az értelmi fejlődésben elsősorban a beszéd és a gondolkodás alakulására van nagy hatással a mesehallgatás. A csecsemők szaglás és tapintás alapján tájékozódnak a világban. Később bekapcsolódik a látás, és a mozgás, majd a beszédre figyelés, és csak jóval később a beszédértés, majd maga a beszéd. Az egészen kicsi gyermekek egyes szavakat ismernek csupán, a mimikát, a gesztusokat viszont értik. Tudjuk, hogy a babák legkorábban a velük történő dolgokhoz kapcsolódó szavakat értik meg. (A „MAMA, PAPA” értése is idetartozik, hiszen ők minden jó dolog forrásai). A szaglás, tapintás, látás alapján általuk érzékelhető dogokat jelentő szavak az elsők, amelyeket valóban értenek: az egyes ételek nevei, kezed, szád, fogd meg, vedd el, tessék, valamint a testápolással, tisztálkodással, ürítéssel kapcsolatos szavak, de eleinte ezeket is csak a megfelelő szituációban képesek értelmezni. Később ha nem látják azokat a dolgokat, amelyeket bizonyos szavak szoktak kísérni, már el tudják képzelni. Megindul a fogalmi gondolkodás fejlődése.
A mese szerepe itt óriási. Hiszen csupa olyan dolgot hall a gyermek a folyamatos beszéd, a mese során, amit éppen nem tapasztal. Hagyjuk a gyermeket, hogy kérdéseivel megszakítsa a mesét, és válaszoljunk neki. Ha nem kérdez, kérdezzünk mi: „Emlékszel, kivel találkozott a kiskakas? Hová ment a nyuszika? Ki húzta ki a répát?”, stb. Ha rákérdezünk a szereplőkre, a fontosabb eseményekre, megtudhatjuk, mennyire érti gyermekünk a beszédet. Egy egészségesen fejlődő gyermek 2-3 éves korában a szereplőket, 4-5 éves korban a cselekmény főbb vonalát, 5-6 éves korban pedig már az összefüggéseket is felismeri, csupán a szavak alapján. Minél több mesét hallgat egy gyermek, annál bővebb és választékosabb lesz a szókincse, szebb, árnyaltabb a kifejezőképessége, fejlődik a fantáziája (csupán a szavak alapján képes lesz a mesét maga előtt látni, mint egy filmet).


Az sem mindegy, mely életkorban milyen mesét mesélünk. 2 éves korig a kicsik számára a legélvezetesebbek az olyan lapozgatók, amelyek lapjai vastagok, egy-egy lapon csak egy tárgy, vagy állat látható határozott kontúrral, élénk színekkel. A legjobb, ha ezeket a képeket közösen nézegetjük a gyermekkel, és a legegyszerűbb szavakat közöljük. „Nézd, ez egy cica. Szép, hosszú bajsza van, ez itt a két füle”…. 2-3-4 éves korban sor kerülhet az egyszerű, kevés szereplős, könnyen követhető cselekményű állatmesékre, vagy a fent említett leporellókhoz a felnőtt által kitalált nagyon egyszerű kis történetekre. A 4-5 évesek már szívesen és figyelmesen hallgatnak végig több szereplős láncmeséket, egyszerűbb nép-, vagy műmeséket, amelyek olyan eseményekről szólnak, amik akár velük is megtörténhetnek. Az 5 éven felüliek már a tündérmeséket is értik, és örömmel hallgatják.
A „mit”-nél azonban sokkal fontosabb, hogyan mesélünk. A mesélés bensőséges szituáció, szoros érzelmi kötődést hoz létre a mesélő felnőtt, és az őt hallgató gyermek között. Az volna az igazi, főleg 3-4 éves kor előtt, ha minden felnőtt könyv nélkül mesélne. A felolvasás sokszor monoton, személytelen. Ha mégis olvassuk a meséket, ne csak mondjuk a leírt szöveget, hanem lehetőleg minél jobban érzékeltessük a történetet mimikával, gesztusokkal. Törekedjünk arra, hogy sokszor nézzünk fel a könyvből, keressük gyermekünk tekintetét, figyeljük ámuló arcát, csillogó szemeit.
Érdemes.


Szakértőink

dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter



Bezár