M.I.C.U. (Mobile Intensive Care Unit)

„A kerekeken guruló intenzív osztály”

M.I.C.U. (Mobile Intensive Care Unit)

A súlyos, kritikus állapotú betegeket gyakran kell intenzív terápiás kórházi osztályról egy másik gyógyintézetben elérhető vizsgálatra szállítani, vagy egy másik ellátási pontra áttelepíteni. Erre a rendkívül összetett és a beteg állapota szempontjából sem kockázatmentes feladat teljesítésére fejlesztette ki a sürgősségi orvostani medicina a M.I.C.U. szakmai kódnevű rohammentő-gépkocsit.

A „M.I.C.U” egy olyan kifejezés, amit más országokban is használnak speciális mentőautók elnevezésére, pl. Németországban, Hollandiában, Egyesült Királyságban.
A M.I.C.U. egy szakmai kód, azaz Mobile Intensive Care Unit – szabad fordításban „mozgó intenzív-ellátó egységet” jelent. A M.I.C.U. fő feladata az intenzív ellátást igénylő, kritikus állapotú betegek szállítása különböző diagnosztikai vizsgálatokra, pl. CT, MR, vagy egy diagnózis felállítását követően a beteg áttelepítése megfelelő szakintézetbe, speciális terápiára, intenzív osztályról laborba, vizsgálatokra, mint pl. szívsebészeti, érsebészeti beavatkozásokra, idegsebészeti központba, vagy egyik intenzív osztályról egy másikra.
Ezeknél a betegeknél a szállítási trauma nem elhanyagolható, mivel az autó kanyarodik, fékez, irányt változtat, ez egy instabil keringésű betegnél komoly problémát okozhat. Az autó mérete és a hordágy kialakítása lehetővé teszi, hogy két oldalról a beteg mellé tud állni az orvos és az ápoló a szív- tüdő gépekkel, ballonpumpával és egyéb eszközökkel.
Külföldön már nagy sikerrel alkalmazzák az ilyen speciális mentő egységeket, és mivel a magyar mentési törvényben is szerepel ilyen jellegű mentőautó működtetése, ezt próbálja itthon megvalósítani az Inter-Európa Mentőszolgálat Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft., mely 2008 októbere óta karitatív formában működteti a M.I.C.U. mentőautót. Jelenleg Magyarországon csupán egy M.I.C.U. teljesít szolgálatot ilyen felszereltséggel.


A M.I.C.U finanszírozása, működtetése


A M.I.C.U. működtetését, egy szűk támogatói kör, elsősorban az International Ambulance Service Kft. biztosítja. Az állami feladatot átvállaló mentőegység működése megközelítőleg 4 millió Ft-ba kerül havonta. A cég ezt a működési költséget teljes egészében a cégcsoport más tevékenységeiből befolyt nyereségéből különíti el. A Mentőszolgálat állami támogatásban nem részesül.


A havi működési költség fedezi ugyan a szolgálat ellátását, de az éves költségvetés nagy terhet ró a cégre. Tartalék mentőautóval is rendelkeznek, ami szintén állandó jelleggel működőképes állapotban van. Ezek az autók, eszközök elhasználódnak, ezért szükséges a folyamatos pótlásuk. Ahhoz, hogy a már négy éve futó autót lecseréljék és megvásároljanak egy másik ilyen jellegű mentőautót, ahhoz legalább 8-10 millió Ft-ra van szükség. Egy lélegeztető gép 5-6 millió Ft, egy komoly felszereltségű defibrillátor költsége is közel ugyanennyi. A M.I.C.U. rohamkocsin jóval több felszerelés van, mint egy átlagos mentőautóban, pl. a törvény által rögzített módon négy db infúziós pumpának kell lennie. Ezek szintén nagyon költséges eszközök. Időnként olyan beteget is szállítanak, akinek hat infúziós pumpára van szüksége, ez a gyógyszeradagolás szempontjából létfontosságú. Ezeket az eszközöket is folyamatosan cserélni kell.


A magas szintű orvosi műszerek mellett intenzív–terápiás, illetve sürgősségi –orvostani szakorvosok, (oxyológus, aneszteziológus szakorvos) intenzív-terápiás szakápolók és ápoló-gépkocsivezetők összeszokott csapatban dolgoznak együtt. A speciális egység a munkát Dr. Zacher Gábor főorvos szakmai irányítása alatt végzi. A M.I.C.U. személyzete mellékállásban teljesít szolgálatot, főállásban különböző kórházakban, intenzív osztályokon, vagy az Országos Mentőszolgálatnál dolgoznak. Az itt dolgozók a munkájukért „normál” bért kapnak, ami a havi működési költség jelentős részét teszi ki.


A kiadások évről évre lineárisan növekednek. A gyógyszereket tekintve különösen az oxigén költsége irreálisan magas. A mentőegységek közül a M.I.C.U. használja a legtöbb oxigént, mivel szinte minden beteget lélegeztetni kell. Az altatószerek, vagy különböző kábító hatású fájdalomcsillapítók némelyike is kiemelten drága és nehezen beszerezhető.
Együttműködés az Országos Mentőszolgálattal
Az Országos Mentőszolgálat Központi irányítócsoportja naponta 3-5 kritikus állapotú beteg és sérült ember sürgősségi szakellátását, őrzött szállítását bízza a M.I.C.U. munkatársaira. A M.I.C.U a 310-es kódszámú rohamkocsi.


Reggel 8-tól este 8 óráig teljesít szolgálatot, a M.I.C.U-t ebben az idő intervallumban az Országos Mentőszolgálat irányítócsoportja diszponálja, riasztja különböző esetekhez.
A M.I.C.U. Budapest belvárosában, a VII. kerületben állomásozik, onnan fedi le Budapest egész területét és a főváros agglomerációját. Esetenként vidéki kórházakba is szállítanak betegeket.
Az áprilisban induló 1%-os Társadalmi Célú Kampány
Az áprilisi, Tv-ben, rádióban, sajtóban induló 1%-os társadalmi célú reklámkampány és a jótékonysági gálaest bevételéből remény nyílik egy mentőautó és fontos orvosi eszközök megvásárlására. Egy új mentőautó 35 millió Ft, de a cég 8-10 millió Ft-ból már tud vásárolni használtan egy jó állapotban lévő mentőt Németországból. A jelenlegi kiszolgált mentőautót tartalékként működtetnék tovább. A beérkező támogatásokból defibrillátor, új perfuzorok (injekciós pumpa), és egyéb kézi eszközök vásárlását tervezik.
Egy lélegeztető ballon az Ambu mark 4-es, amit a mentőautóban használnak, 58.000 Ft, a monitorhoz a mellkasi kábel ára 110.000 Ft. A pulzoximeter (véroxigén szint mérőműszer) értéke 140.000 Ft.
A fenntartó cég figyel arra is, hogy a személyzet fizetését szinten tartsák, hogy állandó, magasan képzett szakemberek teljesítsenek szolgálatot a M.I.C.U-n, hiszen nagy szakismeret szükséges az eszközök használatához és a betegek magas szintű ellátásához.


A M.I.C.U működése számokban:


Indulás időpontja 2008.10.01. - statisztikai időtartam: 2012.12.31-ig.
Üzemi időtartam: hétfőtől - péntekig 8.00-20.00-ig
Az autó futásteljesítménye: 120.000 km
Összes riasztás: 4861
MICU feladat: 1778
Eset/Roham feladat: 1818
Egyéb őrzött szállítás: 850
Visszavett feladat/vaklárma: 143
Vidéki szállítás: 150
Szülés helyszínen: 7
Ballonpumpás szállítás: 60
Segélykocsi: 136
CPR (újraélesztés): 50 sikeres, 53 exitus lethalis (haláleset)
Helikopter: 61


Szakértőink

Somogyi Andrea Somogyi Andrea pszichiáter
dr. Sáry Gyula dr. Sáry Gyula belgyógyász
dr. Sahin Péter dr. Sahin Péter gasztroenterológus
dr. Süli Ágota dr. Süli Ágota pszichiáter, pszichoterapeuta, gyermekterapeuta
dr. Apor Péter dr. Apor Péter belgyógyász, sportorvos
dr. Kósa Zsolt dr. Kósa Zsolt szülész- nőgyógyász
dr. Nagy Andrea dr. Nagy Andrea gyermekorvos
dr. Fekete Ferenc dr. Fekete Ferenc andrológus
Solymosi Dóra Solymosi Dóra dietetikus
dr. Bálint Géza dr. Bálint Géza reumatológus
dr. Sánta Zsuzsa dr. Sánta Zsuzsa gyógyszerész
dr. Káposzta Zoltán dr. Káposzta Zoltán neurológus
dr. Pataki Gergely dr. Pataki Gergely plasztikai sebész
Bujdosó Mara Bujdosó Mara pszichológus
dr. Felkai Péter dr. Felkai Péter utazásorvos



Bezár